مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

آشنایی با بهترین روش های طبخ گوشت گوسفندی

15 فروردین ، 1401
مرکز خرید دام زنده

روش های طبخ گوشت گوسفندی بسیار متنوع است و هر کس بر اساس سلیقه و فرهنگ خود آن را میپزد. روش پخت تاثیر زیادی بر سلامت، حفظ مواد معدنی و مفید گوشت و خوشمزگی آن خواهد داشت. متخصصین سلامت و تغذیه تاکید می کنند که روش پخت گوشت بسیار مهم است چرا که در صورت عدم انجام صحیح آن، ممکن است آلودگی هایی وارد بدن انسان شود و یا گوشت آسیب ببیند و خواص خود را از دست بدهد. بنابراین روش پخت گوشت گوسفندی بسیار مهم است و نکات مهمی در مورد آن وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع با مرکز خرید و فروش دام زنده در تهران همراه باشید.

بهترین روش های طبخ انواع گوشت گوسفندی

برای آشنا شدن با این روش ها باید در ابتدا انواع گوشت گوسفندی را بشناسید. انواع گوشت گوسفند بر اساس سن آن در هنگام ذبح مشخص می شود. گوشت بره، گوشت هاگست و گوشت قوچ یا میش از انواع آن هستند. گوشت گوسفندی از ذبح گوسفندی به دست می آید که سن آن کمتر از 12 ماه باشد.

قابل توجه اینکه بره هنوز دندان ندارد. گوشت بره از نظر اکثر افراد بهترین گوشت گوسفندی محسوب می شود. این گوشت در زمان کوتاه تری نسبت به سایر گوشت ها پخته می شود و طعم لذیذتری نیز دارد. اما گوشت هاگست به گوشت گوسفندی می گویند که در زمان کشتار دو دندان دارد. گوشت حاصله از گوسفندی با بیش از دو دندان را گوشت قوچ (نر) یا میش (ماده) می گویند.

طبخ انواع گوشت گوسفندیطبخ انواع گوشت گوسفندی

نکاتی در مورد روش های طبخ گوشت گوسفندی

گوشت گوسفندی خواص زیادی دارد که از جمله آنها باید به امگا 3 و پروتئین بالای آن اشاره کرد. نرم و لذیذ بودن این گوشت باعث شده است جزو پرطرفدار ترین گوشت ها بین مردم باشد. برای بهره بردن از بالاترین میزان پروتئین گوشت باید در پخت آن دقت لازم را داشته باشید. پخت گوشت گوسفندی باید در دمای متعادل و اما با مدت زمان زیاد انجام شود. بالا بردن دمای اجاق باعث می شود تا آب موجود در بافت گوشت تبخیر شده و گوشت سفت و چرمی شکل شود.

بنابراین توصیه می شود که گوشت را در دمای متعادل (شعله ی کم) و در مدت زمان بیشتر بپزید. در هنگام آبپز کردن گوشت سعی کنید زیاد آب به گوشت اضافه نکنید زیرا این موضوع باعث می شود گوشت دیرتر پخته شده و مزه آن نیز تغییر کند. علاوه بر آبپز کردن یکی از پر طرفدارترین روش های طبخ گوشت، روش کبابی کردن است. برای اینکه گوشت گوسفند را به بهترین شکل کبابی کنید بهتر است آن را در مخلوط ماست و سرکه و پیاز بخوابانید.

 با اینکار هم گوشت زودتر پخته شده و هم خوشمزه و ترد می شود. مواظب باشید که در هنگام کبابی کردن با حرارت زیاد باعث سوختن آن نشوید چرا که گوشت سوخته به شدت برای سلامت انسان مضر است. میزان حرارت را بر اساس ضخیم یا نازک بودن گوشت ها تنظیم کنید.از هر روشی که برای پخت استفاده می کنید از حرارت زیاد برای طبخ آن اجتناب کنید. حرارت زیاد باعث میشود اسیدهای آمینه گوشت با کراتین آن ترکیب شده و ماده ای سرطان زا تولید می کند.

انواع روش های پخت گوشت گوسفندی

روش های متنوعی برای طبخ گوشت گوسفند در سراسر دنیا ابداع شده و مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه این راه های پخت را با هم مرور می کنیم.

جوشاندن و آبپز کردن گوشت گوسفندی

کالری این روش نسبت به سایر روش ها کمتر است. آهن و روی موجود در گوشت نیز محفوظ می ماند. سعی کنید در پخت آب پز، نمک را در ابتدا اضافه نکنید زیرا باعث افزایش زمان پخت و خارج شدن ویتامین ها و مواد معدنی می شود. افزایش سطح تماس گوشت با آب (تقسیم به تکه های کوچکتر) باعث وارد شدن خواص گوشت به آب می شود.

دیگر مطالب ما را در این بخش دنبال نمایید

بهترین روش برای نگهداری گوشت

روش های درمان یبوست در دام زنده

آشنایی با روش های طعم دار کردن گوشت گوسفندی

بخارپز کردن گوشت گوسفندی

این راهکار طبخ باعث می شود، طعم، رنگ، عطر، بافت و مواد مغذی موجود در گوشت در مقایسه با سایر روش های دیگر بیشتر حفظ شود. اما باید توجه داشته باشید که ویتامین سی موجود در گوشت بیشتر تجزیه می شود. هر چه بخار بیشتر باشد پخت سریع تر انجام می شود.

پخت گوشت گوسفندی در زودپز

طبخ گوشت گوسفندی تحت فشار ممکن است بعضا آن را خیلی نرم کند. مزیت این روش این است که گوشت در دمای زیاد و فشار بسیار زیاد، در سریعترین زمان ممکن پخته می شود. این موضوع تلفات ویتامین های گوشت را به حداقل می رساند. زودپز همچنین باعث کاهش اکسید کلسترول می شود و طعم گوشت را حفظ می کند.

روش طبخ گوشت گوسفندی در خلا

این راهکار پخت گوشت معمولا در کشور ما استفاده نمی شود. در این روش گوشت در داخل یک کیسه پلاستیکی مهر و موم شده و کیسه تا چند ساعت در داخل آب قرار می گیرد. دمای آب حدود 55 تا 60 درجه سانتی گراد و زمان پخت بالا می باشد. گوشت پخته شده در این روش بسیار لطیف است. طبق گفته تولید کنندگان، این کیسه های مخصوص فاقد مواد سرطان زا می باشند.

روش گریل کردن در پخت گوشت

یک روش پخت گوسفند گریل کردن است. این راه پخت گوشت با حرارت مستقیم انجام می شود که شامل سه روش هدایت، انتشار و پرتوافکنی است. اما نکته ی مهم در گریل کردن به حفظ مواد معدنی و مغذی گوشت بر می گردد. واقعیت این است که به دلیل استفاده از حرارت زیاد درصد از بین رفتن مواد مغذی در این روش بسیار بالا است.

انواع روش های طبخ گوشت گوسفندیانواع روش های طبخ گوشت گوسفندی

کباب کردن گوشت گوسفندی

گوشت گوسفند در کشور ما به دو روش کبابی می شود. روش اول استفاده از گوشت چرخ کرده برای به سیخ کشیدن و کباب کردن است که معمولا آنرا با پیاز و دنبه گوسفندی ترکیب می کنند. روش دیگر نیز کباب کردن کامل گوشت است که به آن کباب چنجه یا برگ می گویند. سعی کنید برای کبابی کردن لایه های نازک گوشتی را استفاده کنید.

تنوری کردن گوشت گوسفندی

این روش طبخ گوشت گوسفند نیز بسیار جالب توجه است. تغییرات جالبی در طعم گوشت احساس می شود که خوشایند بسیاری از افراد است. در تنوری کردن گوشت گوسفند معمولا سطح بیرونی گوشت حرارت بیشتر دریافت می کند و سطح داخلی از این حرارت محروم می ماند برای جبران این شرایط و مغزپخت شدن گوشت لازم است تا از سیخ های فلزی اسفاده گردد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)