مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

بهترین روش برای نگهداری گوشت

17 بهمن ، 1400
مرکز خرید دام زنده

بهترین روش برای نگهداری گوشت فریز کردن آن است. اما این موضوع به این سادگی ها نیست و نکات زیادی را باید مد نظر قرار دهید. گوشت به عنوان یکی از اصلی ترین منابع پروتئینی در سبد خوراک خانوار محسوب می شود. گوشت مصرفی در سبد خانوادده می تواند شامل گوشت قرمز و گوشت سفید باشد. به جز روش فریز کردن روش های دیگری نیز برای نگهداری از گوشت وجود دارد که در ادامه در مورد آن توضیحات بیشتری را ارایه می دهیم. با مرکز خرید دام زنده دام اینجا همراه باشید.

بهترین روش نگهداری از گوشت

بهترین روش نگهداری از گوشت

بهترین روش برای نگهداری گوشت چیست؟

بعد از تهیه گوشت تازه می توانید تا 24 ساعت آن را در یخچال نگهداری کنید. دقت داشته باشید که افزایش این زمان تا 48 ساعت باعث افت کیفیت گوشت و برخی مشکلات بهداشتی شود. از بین تمامی روش های نگهداری گوشت، انجماد سالم ترین، سریع ترین و بهداشتی ترین روش ممکن می باشد. بهتر است فاصله زمانی بین بسته بندی و انجماد به حداقل میزان ممکن برسد. هر چه سرعت انجماد گوشت بالاتر باشد، کیفیت ارزش غذایی آن بیشتر حفظ می شود.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی

آشنایی با روش های طعم دار کردن گوشت گوسفندی

طبع گوشت گوسفند و گوساله بر اساس طب سنتی

انجماد سریع روشی برای نگهداری گوشت

پس از خریداری و انتقال به منزل برای انجماد، سریعا گوشت را به قطعات کوچک تقسیم کرده و داخل یک نایلون پلاستیکی قرار دهید. هر چه نایلون و گوشت تکه شده نازک تر باشند عملیات انجماد سریع تر انجام می شود. حجم گوشت در داخل هر بسته را کاهش دهید تا گرمای گوشت سریع تر گرفته شود. هر چه میزان گوشت در هر بسته بندی بیشتر باشد ممکن است مرکز گوشت یخ نزده و در عرض چند روز باعث فساد در آن شود. هر چه درجه سرمای فریزر بیشتر باشد نیز گوشت با سرعت بیشتری یخ می زند. خلاصه اینکه بهترین روش برای نگهداری گوشت و ماهی انجماد سریع آن است.

روش های نگهداری از گوشتروش های نگهداری از گوشت

بهترین روش نگهداری گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده باید تازه به تازه چرخ شده و نهایتا تا 3 روز مصرف شود. اگر گوشت چرخ کرده را خریداری ی کنید حتما به تاریخ تولید و انقضای آن توجه ویژه داشته باشید. بیشینه زمانی که می توانید گوشت چرخ کرده منجد را مصرف کنید 4 ماه است. اگر خود قصد تهیه گوشت چرخ کرده را دارید، قبل از انجماد به آن پیاز اضافه نکنید چرا که ممکن است باعث فساد گوشت شود.

نکته هایی در مورد طرز نگهداری گوشت در فریزر

روش نگهداری گوشت چرخ کرده در یخچال متداول ترین روشی است که امروز استفاده می شود. این روش ساده و سریع بوده و نیاز به طی مراحل زیادی ندارد. اما نکته های زیادی در مورد فریز کردن گوشت وجود دارد که توجه به آنها در بهره برداری بلند مدت از گوشت بسیار مهم است.

  • هر چه گوشت درون بسته کمتر بوده و نازک تر باشد کوشت زودتر یخ می زند.
  • اگر گوشت را درون فریزر نگهداری می کنید، دمای آن را تا حد ممکن پایین تر نگه دارید.
  • گوشت را حداکثر تا 72 ساعت درون یخچال با دمای بالای صفر نگه دارید.
  • گوشت چرخ کرده منجمد به دلیل خرد شدن اجزای گوشت و وجود چربی در مدت زمان کوتاه تری باید مصرف شود.
  • در صورتی که پس از بسته بندی و نگهداری از گوشت در فریزر لک های سیاه بر روی گوشت مشاهده کردید، احتمال آلودگی قارچی وجود دارد.
  • سعی کنید دمای فریزر را ثابت نگه دارید. کم و زیاد شدن دما می تواند باعث خراب شدن گوشت شود.
  • استفاده از ادویه ها با توجه به خواص ضد میکروبی آنها در زمان فریز کردن گوشت منعی ندارد.
  • تاریخ بسته بندی گوشت را با ماژیک بر روی ان بنویسید تا از زمان انقضای ان را تخمین بزنید.
  • برای جلوگیری از افزایش و کاهش دمای گوشت های موجود در فریزر آنها را در دور ترین نقطه از درب یخچال قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که هر چه گوشت را سریع تر مصرف کنید، خواص ان بیشتر به بدن می رسد.
  • قرار دادن گوشت در مقابل نور و اکسیژن باعث اکسیداسیون آن شده و طعم بدی را برای آن ایجاد می کند.
  • نگهداری گوشت در طبقات زیرین بیشتر توصیه می شود چون سرما به طور طبیعی به سمت پایین حرکت می کند.
  • اگر گوشت را آرام یخ زدایی کره باشید و آن را در دمای بالای 30 درجه قرار نداده باشید، می توانید آن را مجددا فریز کنید.

طرز صحیح نگهداری از گوشت در فریزرطرز صحیح نگهداری از گوشت در فریزر

بهترین روش ها برای نگهداری گوشت بدون یخچال

سالها قبل از اختراع یخچال و فریزر، انسان ها از روش های دیگری  برای نگهداری گوشت استفاده می کردند. هر چند بهترین روش همان فریز کردن است اما در مواقع عدم دسترسی به فریزر می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد. البته بعضی مواقع تجربه این روش ها می تواند طعم و شکل تازه ای به گوشت شما ببخشد. جالب است بدانید که هنوز عشایر ایرانی از این روش ها استفاده می کنند. دلیل آن هم مشخص است؛ آنها به وسایلی مثل یخچال برقی دسترسی ندارند.

روش خشک کردن برای نگهداری گوشت

خشک کردن گوشت یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری گوشت بوده است. با استفاده از آن می توان گوشت را سه تا شش ماه نگه داشت. برای این کار ابتدا باید تمام چربی ها را از گوشت جدا کنید و سپس آن را به قسمت های بسیار کوچک تقسیم کنید. در مرحله بعد برای نگهداری گوشت به روش خشک کردن، کمی نمک بر روی تکه ها بپاشید. نخی نازک و مقاوم تهیه کرده و گوشت ها را از آن عبور داده و یا از آن آویزان کنید. دقت کنید که برای خشک کردن گوشت ها باید آن را در مکانی خشک و به دور از نور افتاب نگه دارید.

نگه داری گوشت با روش نمک سود کردن

یک راه نگهداری گوشت گوسفند و گاو نمک سود کردن آن است. در این روش ابتدا گوشت را به تکه های کوچک تقسیم کرده و سپس آن را به میزان زیادی نمک اغشته می کنند. برای خشک شدن آن باید گوشت را دور از افتاب نگه دارید. هر چند با نمک سود کردن گوشت تا 2 سال سالم باقی می ماند اما از سوی پزشکان توصیه شد است استفاده از این روش به حداقل دفعات برسد؛ چراکه تحقیقات ثابت کرده است مواد غذایی نمک سود شده، شانس احتمال ابتلا به سرطان را به شدت افزایش می دهد.

روش قرمه کردن در نگهداری گوشت

اساس نگهداری این روش گوشت استفاده از روغن است. قرمه کردن گوشت به سه روش قابل انجام است. در روش اول بخش ای بزرگ کوشت را از استخوان ها جدا کرده، تفت داده و سرخ می کنند. پس از اینکه اب گوشت گرفته شد. لایه ای روغن روی گوشت را فرا می گیرد و مانع از فاسد شدن آن می شود. راه دیگر این است که گوشت را آنقدر تفت می دهند تا روغن به تمام بخش های آن نفوذ کند. در روش آخر نیز کل لاشه گوشت را پخته و پس از تکه کردن، آن را سرخ می کنند و برای نگهداری آن را در روغن قرار می دهند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)