مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

کپلک جگر گوسفند، علائم و راه های درمان آن

28 اردیبهشت ، 1402
مرکز خرید دام زنده

کپلک جگر گوسفند از بیماری های انگلی است که در میان دام ها بسیار شایع می باشد. این مشکل که بین حیوانات علف خواری همچون گوسفند و گاو مشاهده می شود، باید به درستی شناسایی شده و از انتشار آن به دیگر دام های گله جلوگیری نمود. اگر تعداد زیادی دام را در کنار هم پرورش می دهید توجه به این نکته بسیار مهم است. باید علائم این بیماری را بشناسید و با بررسی راه درمان آن در انتقال این بیماری جلوگیری کنید. به همین منظور در این مقاله با مرکز پخش، فروش و خرید گوسفند زنده دام اینجا همراه باشید تا اطلاعات کاملی بدست آورید.

کپلک جگر گوسفند

کپلک جگر گوسفند چیست؟

در واقع این بیماری کرم جگر گوسفندی است که به علت حمله عوامل بیماری زا به کبد دام ظاهر می شود. کپلک ها درست شبیه به یک کرم پهن با سر کوچک هستند که شکم و بدن پهن تری دارند. این کرم ها می توانند در دراز مدت در بدن گوسفند و گاو زندگی و از خون آن ها تغذیه کنند. به همین دلیل دام با کاهش وزن شدید و کم خونی مواجه خواهد شد. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود و درمان برای گوسفند صورت نگیرد کبد او گندیده شده و در نهایت از بین خواهد رفت. به یاد داشته باشید که کپلک ها بیشتر با مصرف آب و علف آلوده به بدن گوسفند راه پیدا می کنند.

علائم کپلک جگر گوسفند

با آگاهی کامل از علائم این بیماری می توانید سریع تر متوجه آن شده و با آغاز درمان به موقع مانع از مرگ دام شوید. به طور کلی علائم کپلک عبارت است از:

  • ضعف، تب و کم خونی
  • کاهش وزن شدید
  • لنگیدن دام، تورم زیر گلو و زبان
  • اسهال گوسفندان
  • افزایش ترشحات بزاقی، سرفه و مشکلات تنفسی
  • آبستن نشدن گوسفندان
  • ایجاد کیست در قلب، کبد، ریه و گوشت گوسفند
  • ایجاد تخم های زرد رنگ در مدفوع حیوان
  • ریزش پشم گوسفند و یا کاهش کیفیت آن
  • عدم حرکت گوسفند در زمان حاد شدن بیماری
  • تورم فک تحتانی

نشانه های کپلک جگر گوسفند

نحوه شیوع بیماری کپلک جگر گوسفند

این بیماری که از یک انگل به نام فاسیولا به وجود آمده است با نام فاسیلوز نیز شناخته می شود. عمدتا در روز های بارانی در اثر استفاده از آب آلوده و علوفه ناسالم این انگل ها به بدن دام وارد شده و بیماری به وجود می آید. به همین علت پیشنهاد می شود در این زمان ها دام ها را به مناطقی که علوفه دارند برای چرا نبرید. این بیماری اگر وارد بدن گوسفند شود مدت زمان طولانی طول می کشد و در بدن او ماندگار است. در نهایت تمام دام ها را دچار آسیب می کند.

راه های درمان کپلک جگر گوسفند

اگر به دنبال درمان قطعی کپلک هستید باید تمام مراحل را در نظر داشته باشید. زمانی که متوجه شدید دام شما دچار این بیماری شده است باید سریع درمان را آغاز کنید تا به دیگر گوسفندان و گاو ها انتقال پیدا نکند. یکی از بهترین دارو های کپلک و البته مهم ترین آن تریکلابندازول است. اما به طور کلی راه های درمان دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای دام های خود پیاده سازی کنید. به یاد داشته باشید که باید در قدم اول باید گوسفندان به مراتع تمیز انتقال پیدا کنند. اگر محیط رطوبتی باشد احتمال ابتلا بالاتر می رود. به طور کلی می توانید با مصرف داروهای ضد انگلی دیگر نظیر آیورمکتین، دی هیدروامتین عضلانی، حمام ضد انگل و ... برای دام خود موثر واقع شود.

درمان کپلک گوسفند

پیشگیری از بروز کپلک جگر گوسفند

اما راه های دیگری وجود دارد که می توانید از ابتدا مانع از بروز این بیماری شوید. از جمله؛

  • در فصل بهار و پاییز از داروهای ضد انگلی استفاده کنید.
  • حشرات را کنترل کنید.
  • با حلزون های آلوده در محیط مبارزه کنید و با ریشه کنی آن ها مانع از بروز بیماری کپلک شوید.
  • اگر دام به این بیماری دچار شد و درمان برای او صورت گرفت باید برای جلوگیری از شیوع مجدد آن 6 هفته بعد دوباره داروهای ضد انگل برای گوسفند تجویز شود.
  • قبل از آن که پروار بندی گوسفندان را آغاز کنید از داروهای ضد انگل استفاده کنید.
  • اگر بیماری انگلی دیگری وجود دارد آن را از طریق درمان عمومی حتما ریشه کنی کنید.

یک نکته مهم

درست است که با بیماری کپلک جگر گوسفند به خوبی آشنا شدید اما لازم است بدانید برخی مواقع ممکن است گوسفندی که برای ذبح برده می شود دارای این بیماری باشد. در چنین شرایطی اگر گوشت آن را تهیه کنید از حضور عوامل بیماری زا در آن مطلع نیستید. به همین علت حتما در هنگام خرید گوشت گوسفند را از یک مجموعه معتبر تهیه کنید و در قدم بعدی قبل از مصرف حتما چند ساعت در فریزر آن را نگهداری کنید.

پرورش بهداشتی و مکانیزه گوشت در دام اینجا

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی بیماری کپلک جگر گوسفند پرداخته شود. اکنون شما می دانید که این بیماری چه علائمی داشته و راه درمان آن چیست. مرکز پخش، فروش و خرید گوسفند زنده دام اینجا نیز مفتخر است گوشت انواع دام زنده را با بهترین کیفیت به شما ارائه دهد. شما می توانید به صورت شبانه روزی و فوری محصول مورد نیاز خود را سفارش دهید. از طرف دیگر تحویل دام زنده با اعزام قصاب در محل نیز از طرف این مجموعه ارائه می شود. با دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

   
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3/7 از 5 (از 37 رای)