مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

طرز تهیه آب قلم با قلم گاو یا گوسفند

15 شهریور ، 1401
مرکز خرید دام زنده

طرر تهیه آب قلم با قلم گاو یا گوسفند کار سختی نیست و هر فردی در منزل خود می تواند این عصاره جادویی را تهیه کند. امروزه مکمل ها و طعم دهنده های مختلفی وارد بازار مواد غذایی کشور شده اند تا طعم بهتر و خواص بیشتری به غذاها ببخشند.

اما شاید شما هم موافق باشید که هیچ چیز جای طعم دهنده های پرخاصیت سنتی را نمی گیرد. آب قلم یکی از مواد خوراکی بوده که از گذشته ها در آشپزی ایرانی مورد استفاده قرار می گرفته است؛ یک افزودنی کاملا طبیعی که علاوه بر طعم خوب خود خواص زیادی را هم به غذا اضافه می کند. در این مطلب از مرکز خرید و فروش دام زنده در تهران طرز تهیه آب قلم با قلم گوسفند و گاو را با هم مرور می کنیم.

طرز تهیه آب قلمطرز تهیه آب قلم

آب قلم با قلم گاو یا گوسفند چیست؟

اگر خیلی اهل آشپزی کردن نباشید شاید شنیدن نام آب قلم گاو یا گوسفند برای شما عجیب باشد. آب قلم گوسفند یا گاو در حقیقت عصاره ای ژلاتینی است که از مغز قلم گاو یا گوسفندان تهیه می شود. البته برای استخراج این عصاره لازم است قلم ها را بشکنیم تا به مغز آن دسترسی پیدا کنیم. عصاره قلم گوسفندی سرشار از مواد پروتئینی و مقوی برای بدن انسان است و از طرف دیگر اگر به عنوان یک مکمل طعم دهنده استفاده شود، طعم دلپذیری به انواع سوپ، آش، خورشت، کباب و غذاهای دیگر می دهد.

در ادامه این مقاله با طرز تهیه آب قلم با قلم گاو یا گوسفند بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

آب قلم با قلم گاو یا گوسفند چه خواصی دارد؟

بر طبق آزمایشات و تحقیقاتی که انجام شده است، انواع آب قلم گاوی یا گوسفندی دارای مواد معدنی و ویتامینی مختلفی هستند. برای مثال می توان به کلسیم، مس، پروتئین، منیزیم، فسفر، مس، منگنز،  پتاسیم، ویتامین های  A، B ،C  و K ، کلاژن و... است. این مواد معدنی و ویتامین ها می توانند اثرات مثبت زیر را بر بهبود سطح سلامت انسان داشته باشند.

  • کلاژن موجود در آب قلم گوسفندی می تواند باعث بهبود صلامت پوست، مو و ناخن شده و سرعت پیری را کاهش دهد.
  • مواد معدنی موجود در آب قلم گاو یا گوسفند باعث تقویت استخوان بندی به ویژه در کودکان، نوجوانان و افراد سالخورده می شود.
  • عصاره قلم گوسفند یا گاو می تواند کمبود مواد معدنی بدن مادر در حین بارداری را جبران کند.
  • آب قلم گوسفندی برای تسکین ورم و دردهای مرتبط با استخوان و مفاصل مفید است.
  • این خوراکی مفید همچنین خونریزی های بدن را کاهش داد و زخمها، بواسیر و از اثرات قاعدگی های سخت را می کاهد.
  • این عصار و آب مقوی سرشار از اسیدهای آمینه است و علائم روده التهابی را کاهش می دهد.
  • آب قلم به دلیل وجود اسید آمینه گلیسین کیفیت خواب را افزایش داده و خستگی را نیز کاهش می دهد.

مضرات مصرف آب قلم گوسفند یا گاو

پس از اشاره به خواص آب قلم با قلم گاوی یا گوسفندی باید به مضرات آن نیز اشاره داشته باشیم. با وجود تمام خواص، آب قلم میزان چربی بالایی را در خود دارد. به همین دلیل است که مصرف این ماده غذایی برای کسانی که دچار انواع چربی خون هستند مفید نمی باشد. بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی نیز بهتر است از مصرف آب قلم خودداری کنند و یا برای استفاده از آن از پزشک خود مشورت بگیرند.

تهیه آب قلم گاو و یا گوسفندتهیه آب قلم گاو و یا گوسفند

مواد لازم برای تهیه آب قل گوسفندی یا گاوی

  • قلم گوسفندی یا گاوی شکسته شده: به تعداد لازم
  • سرکه سیب: 2 قاشق غذاخوری
  • سبزیجات شامل هویج، کرفس و...: به مقدار دلخواه
  • پیاز: یک عدد
  • سیر: یک عدد کامل
  • برگ بو: دو عدد
  • نمک و فلفل: به قدار دلخواه

طرز تهیه آب قلم با قلم گاو یا گوسفند چگونه است؟

برای تهیه این عصاره خوشمزه و مفید باید چند مرحله را به ترتیب و با دقت بگذرانید. مواد لازم را بر روی میز قرار دهید و یک قابلمه نسبتا بزرگ نیز در کنار آنها قرار دهید. قلم های گاو یا گوسفند تهیه شده و همچنین در صورت تمایل سبزیجات مورد استفاده را نیز بشویید و چند دقیقه ای اجازه دهید تا خشک شوند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

خوراک جگر

قسمت های مختلف گوشت گوسفندی

مرحله اول تهیه آب قلم گوسفندی

قلم ها را کف قابلمه بچینید و روی آن را با آب بپوشانید. ارتفاع آب باید 3 الی 4 سانتی متر بالای قلم ها قرار بگیرد. پیاز را چند تکه کنید و داخل قابلمه بریزید. سیر را نیز به شکل کامل و یا چند تکه شده به مواد اضافه کنید. سبزیجات مورد نظر خود مثل کرفس و هویج ، برگ بو را هم به اندازه لازم برش داده و به ترکیب مواد اضافه نمایید.

مرحله دوم تهیه آب قلم گاو یا گوسفند

نمک را از ابتدا به قابلمه اضافه نکنید چرا که باعث دیرپز شدن قلم ها می شود. دو قاشق غذاخوری سرکه نیز به مواد اضافه کنید تا کلسیم و پروتئین بیشتری از قلم ها جدا شود. حالا وقت روشن کردن گاز است. گاز را روشن کنید و شعله آن را زیاد کنید تا آب به نقطه جوش برسد. پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد شعله را تا حد ممکن کم کرده و اجازه دهید تا مواد داخل قابلمه به آرامی و در طی چند ساعت پخته شوند.

مرحله سوم تهیه عصاره آب قلم گاو و گوسفند

پس از آنکه آب قلم به یک سوم میزان خود در قابلمه رسید، شعله را خاموش کنید. ابتدا اجازه دهید آب موجود در قابلمه کمی سرد شود و سپس سبزیجات و قلم ها را از قابلمه خارج کنید. روی یک ظرف بزرگ صافی گذاشته و روی صافی نیز پارچه ای تمیز و بهداشتی قرار دهید.

عصاره قلم را از پارچه و صافی عبور دهید. حالا آب قلم را داخل یخچال قرار دهید تا ببندد. پس از ان می توانید عصار قلم را برش داده، در کیسه فریزر قرار داده و در یخچال یا فریزر بگذارید و در زمان لازم از هر بسته برای پخت غذا به شکل جداگانه استفاده کنید.

مراحل تهیه آب قلم گوسفند یا گاومراحل تهیه آب قلم گوسفند یا گاو

نکات مهم تهیه آب قلم با قلم گاو یا گوسفند

  • آب قلم گاوی معمولا چرب تر از آب قلم گوسفندی است.
  • برای تجربه طعم بهتر می توانید استخوان دنده نیز به مواد اضافه کنید.
  • عصاره قلم تا شش ماه در فریزر قابل نگهداری است.
  • در زمان پخت عصاره قلم کف روی قابلمه را از آن جدا کنید.
  • اگر قلم ها گوشت به همراه خود دارند پس از پخت گوشت ها را جدا کرده با میکسر یا چرخ گوشت خرد کرده و دوباره آنها را در آب قلم بریزید.
  • اگر نمی خواهید عصاره قلم گوسفند یا گاو شما خیلی چرب شود حتما چربی های روی آب را قبل از صافی کردن جمع کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 4/7 از 5 (از 33 رای)