مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

استرس گرمایی و استرس سرمایی چه تاثیری روی گوسفندان می گذارد؟

01 اسفند ، 1401
مرکز خرید دام زنده

آیا می دانید استرس گرمایی و استرس سرمایی چه تاثیری روی گوسفندان می گذارد؟ آشنایی با تاثیر استرس بر بدن گوسفندان سبب می شود تا از بروز مشکلات مختلفی که برای گوسفند ممکن است پدید بیاید جلوگیری کند. در واقع اگر بخواهیم از بزرگترین مشکل برای یک دامدار صحبت کنیم باید به این موضوع بپردازیم. استرس گرمایی برای مثال تاثیر چشمگیر و البته مستقیمی بر روی گوسفند ها دارد. زیرا دام به طور معمول می تواند با تغییر دما بدن خود را 2 تا 7 هفته تطابق بدهد اما در برخی موارد این موضوع به درستی شکل نگرفته و ممکن است آسیب بسیاری برای دام پیش آورد. این اتفاق در برخی مواقع ممکن است سلامت دام را به خطر انداخته و سبب از بین رفتنش بشود. به همین منظور در این مقاله با مرکز خرید و عرضه دام زنده " دام اینجا" همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد این که استرس گرمایی و استرس سرمایی چه تاثیری روی گوسفندان می‌گذارد کسب نمایید.

stress1

استرس در بدن گوسفندان

برای آن که بدانید استرس گرمایی و استرس سرمایی چه تاثیری روی گوسفندان می گذارد، باید در ابتدا با این مبحث به خوبی آشنا شوید. در واقع بدن دام برای سازگاری با دمای محیط واکنش نشان داده و مقداری از مایعات حاضر در بدنش را تبخیر می کند. گاهی ممکن است انسان در این فرآیند دخالت کرده و سبب تبخیر دستی از طریق شیر دوشی و ... برای دام بشود. این اتفاق که سبب تغییرات آب و هوایی برای دام است سبب بروز استرس می شود. علت اصلی این اتفاق نیز سبب ایجاد تغییرات مختلف در حالت پایدار در شرایط هموستازی می باشد. بر همین اساس استرس برای دام تداعی شده و به طور کلی این پروسه ممکن است با مشکل مواجه شود.

استرس گرمایی روی گوسفند

توجه به دمای هوایی که گوسفند در آن قرار دارد بسیار مهم است. زیرا در صورت بی توجهی ممکن است دمای محل پرورش و نگهداری دام بیش از حد تغییر کرده و در نهایت خواهید دید که استرس گرمایی و استرس سرمایی چه تاثیری روی گوسفندان می گذارد. این مسئله بسیار حائز اهمیت است. زیرا اگر به دما توجه نشود اتفاقات ناخوشایندی برای دام پدید خواهد آمد. برای مثال؛ گرمای شدید دام را به فاز استرس گرمایی برده و سبب کاهش اشتها، کم شدن تولید شیر، افت تولید مثل و کارایی گوسفندان، از بین رفتن سلامتی دام هایی که شیر می دهند و ... همگی ممکن است باعث بروز آسیب های جبران ناپذیری برای دام شما بشود. برای جلوگیری از این اتفاق تنها کافی است جریان هوا را افزایش داده و از سیستم های خیس کننده و یا آب پاش به درستی بهره مند شوید.

stress2

استرس سرمایی روی گوسفند

حال که می دانید استرس در بدن گوسفندان چگونه رخ می دهد بهتر است با استرس سرمایی نیز به خوبی آشنا شوید. در واقع سرما نیز مانند گرما بر بدن گوسفند تاثیرات بسزایی دارد. به همان اندازه که گرما مهم است، سرما نیز مشکل ساز خواهد بود. البته بهتر است بدانید که دام شیرده، مقاومت بسیاری در برابر سرما داشته ولی باید مراقبت شود که دمای محیط از مقدار مشخص شده ای پایین تر نیاید.

اما اگر به موارد مهمی همچون؛  مراحل شیردهی، سن دام، نوع جایگاه، وضعیت آن، نوع تغذیه دام، میزان تطابق با محیط و ... اگر به درستی توجه نشود ممکن است استرس سرمایی بر دام اثر کرده و شیردهی او را به طور کلی کاهش بدهد. در نهایت مشکلاتی در روند رشد او نیز به وجود خواهد آمد. حال می دانید که استرس گرمایی و استرس سرمایی چه تاثیری روی گوسفندان می گذارد و به همین دلیل است که به شرایط سرما نیز مانند گرما باید توجه نمایید.

stress3

واکنش بدن گوسفندان در برابر استرس چیست؟

اکنون که با تاثیر استرس گرمایی و استرس سرمایی روی گوسفندان آشنا شدید، بهتر است با واکنش های گوسفندان در برابر استرس به خوبی آشنا شوید. به طور کلی استرس در بدن دام باعث تاثیرات مختلفی می شود. در این تاثیر ها، بدن دام که در حالت هموستازی است تعادل خود را از دست داده و با کاهش اشتها در قدم اول مواجه می شود. در مرحله بعد سیستم تولید مثل دام با مشکل مواجه شده و ممکن است این استرس مانع از آن بشود. در نهایت اگر به درستی مشکل رفع نشود با مرگ دام مواجه خواهید شد. به همین علت است که توجه به استرس گرمایی و سرمایی دام از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

روش های اصولی برای مقابله با استرس دام

بدون شک همیشه پیشگری بهتر از درمان است و این مساله در نگهداری از دام نیز وجود دارد. به همین دلیل بهتر است با روش های زیر اثر استرس گرمایی و سرمایی بر گوسفندان را به حداقل رساند:

  • در زمان مواجه با استرس گرمایی از داروهای مناسب طبق صلاحدید دامپزشک به خوبی بهره مند شوید.
  • به اصلاح جیره غذایی در هنگام مقابله با استرس دام بپردازید.
  • از مواد معدنی، ویتامین ها و ... در زمان و مکان مناسب استفاده نمایید.
  • یک برنامه دمایی منظم داشته باشید تا بتوانید به خوبی با استرس گوسفندان مقابله نمایید.

پرورش بهداشتی و مکانیزه گوسفندان در مرکز دام اینجا

در این مقاله سعی شد به طور کامل و صحیح به بررسی این سوال که استرس گرمایی و استرس سرمایی چه تاثیری روی گوسفندان می گذارد، پرداخته شود. اکنون شما می دانید که این اتفاقات چه واکنش ها و عوارضی برای دام به همراه خواهد داشت. مرکز دام اینجا نیز مفتخر است با پرورش بهداشتی و مکانیکی گوسفندان از این موضوع به خوبی جلوگیری کرده و یک دام سالم پرورش دهد. شما می توانید از این مجموعه، گوشت انواع دام زنده با بهترین کیفیت و ارائه بهترین قیمت دام زنده در تهران را در طول شبانه روز دریافت نمایید. به یاد داشته باشید که این مجموعه می تواند تحویل دام زنده را به همراه ارسال یک قصاب ماهر نیز برای شما ارائه دهد. لازم است بدانید که تمامی این خدمات با تحویل رایگان و فوری دام خریداری شده برای شما انجام می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید