مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

عمر گوسفند و عوامل موثر بر طول عمر آنها

28 اردیبهشت ، 1402
مرکز خرید دام زنده

دانستن عمر گوسفند و عوامل موثر بر طول عمر آنها به شما کمک می کند تا بتوانید شرایط بهتری را برای دام خود مهیا کنید. این که دام شما مدت زمان بیشتری بتواند زندگی کند به مراتب باعث رشد اقتصادی و توسعه دامداری شما نیز خواهد شد. می دانید که دام ارزش بسیاری برای دامداران دارد. همه آن ها در تلاش هستند تا به حالت سنتی یا پیشرفته بتوانند طول عمر گوسفند خود را بیشتر کنند. اما باید به درستی با رعایت عوامل موثر بر عمر آن ها سن گوسفندان خود را افزایش دهید. برای آن که از این موارد تاثیر گذار اطلاعات بیشتری کسب کنید در این مقاله با مرکز دام اینجا به عنوان بزرگترین عرضه کننده و فروش انواع دام زنده همراه باشید.

طول عمر گوسفند

طول عمر گوسفند چقدر است؟

این که گوسفند شما چه میزان عمر کند کاملا در قدم اول به روش حفظ و تربیت آن توسط شما بستگی دارد. در واقع نحوه بررسی سلامت، تامین خوراک و نحوه نگهداری اولین گزینه هایی هستند که می تواند باعث افزایش طول عمر گوسفندان شود. اگر گوسفند شما دارای عمر مفید باشد به مراتب گوشت آن نیز برایتان با کیفیت خواهد بود. معمولا اگر شرایط به صورت بهینه برای گوسفند پیاده سازی شود تقریبا 12 سال یک گوسفند سالم می تواند عمر کند. لازم است بدانید که اگر این حیوانات در سلامتی کامل بزرگ شوند و جثه آن ها رشد کند ممکن است بازه زندگیشان نیز بیشتر شود.
برای مثال؛ پیرترین گوسفند تا به الان یک میش با نژاد مرینوس بوده که 23 سال عمر کرده است. این در واقع دو برابر بیشتر از عمر دیگر گوسفندان می باشد. اما باید به یک نکته دیگر نیز توجه کنید. درست است که دام می تواند تا این سن رشد کند اما بهره وری آن نیز دیگر به حداقل می رسد. گوسفند در واقع بین 3 تا 6 سال بیشترین عمر را می کند و بازدهی حداکثری دارد. به همین دلیل باید گوسفندانی را که سن زیادی پیدا کرده اند از محل زندگی جوان تر ها جدا کنید تا تاثیر منفی بر زندگی آن ها نگذارند.

عوامل موثر بر طول عمر گوسفند

عمر گوسفند یک مسئله مهم و حیاتی است. در حقیقت دامدار باید به تمام عوامل توجه کند تا بیشترین کارایی را از آن به دست آورد. برای آن که عمر گوسفند و عوامل موثر بر طول عمر آنها را به خوبی بررسی کنید باید تمام مواردی که در ذیل به آن توجه شده است را در نظر داشته باشید. هر یک از این موارد می تواند در صورت عدم توجه باعث از بین رفتن سلامت گوسفند و کم شدن عمر آن ها شود. این موارد عبارتند از:

محیط پرورش گوسفند و منطقه جغرافیایی زندگی آن

برای محیط جغرافیایی که گوسفندان را در آنجا پرورش می دهید یک فکر اساسی کنید. اگر از علوفه های کم ارزش و خشک برای آن ها استفاده کنید عمر کوتاهی خواهند داشت. پوشش گیاهی منطقه ای که گوسفند در آن زیست می کند یک مسئله مهم و اساسی است. در این صورت دام های شما در سنین میانسالی حذف نشده و بهره وری مناسبی برایتان خواهند داشت.

عوامل موثر بر طول عمر گوسفند

نوع نژاد گوسفند

هیچ می دانستید که نژاد گوسفند نیز یکی از مهمترین عوامل برای افزایش طول عمر آن هاست. زیرا نژاد آن ها نشان می دهد که بیشتر برای چه کاری مناسب هستند. تولید گوشت و یا پشم گوسفندان را از هم متمایز می کند. دام هایی که از گوشت آن ها بهره مند می شوید به اندازه دیگران زنده نمی مانند و بالعکس گوسفندی که برای تولید پشم قرار است از آن ها استفاده شود عمر طولانی تری به نسبت دیگران دارند. لازم است بدانید که گوسفندان نژاد افشاری دو قلو زا هستند و ارزش بسیار زیادی دارند. این نژاد برتر می تواند در برابر سرما مقاومت کرده و با محیط دمای بدن خود را استاندارد کند. از طرف دیگر این نژادپشم با کیفیت و ضخیمی دارد که همین امر باعث تغییر قیمت آن ها می شود.

دخالت شکارچیان

اگر به دنبال بررسی عمر گوسفند و عوامل موثر بر طول عمر آنها هستید یک نکته مهم را فراموش نکنید.  شکارچیان یک تهدید مهم برای گوسفندان هستند. شکارچیان طبیعی شامل؛ گرگ، خرس، روباه، شغال و ... که به گله حمله می کنند می توانند ده ها گوسفند را همزمان بکشند. به همین دلیل نیاز است مراقب گله خود باشید. چرا که حتی عقاب ها نیز برای بره ها یک دشمن مهم شمرده می شوند و ممکن است باعث قتل عام آن ها شوند.

بررسی سلامت گله

به سلامتی گله خود توجه بسیاری داشته باشید. به صورت مداوم لازم است آن ها را یک دامپزشک در زمان مقرر ویزیت کند تا مبتلا به انگل یا بیماری دیگری نشده باشند. برنامه انگل زدایی خوبی برای آن ها ترتیب دهید. در این صورت می توانید به کنترل و مبارزه با عوامل بیماری زا پرداخته و از کاهش طول عمر و تولید محصول آن ها جلوگیری کنید.

تغذیه گوسفند

یکی دیگر از عوامل موثر طول عمر گوسفند در واقع توجه به نوع تغذیه آن ها می باشد. گوسفندان علاقه بارزی به علف دارند. چنان که اگر در هنگام استراحت متوجه شدید حیوان شما علف نشخوار می کند بدانید در سلامت کاملی به سر می برد. از طرف دیگر توجه کنید که مواد غذایی او باید حاوی پروتئین ها، مواد معدنی و انرژی بخش باشد. دقت کردن به تهیه غذای مناسب می تواند باعث بالا رفتن طول عمر بهتر آن ها شود. از طرف دیگر اگر غذای سالمی برای آن ها تهیه کنید می توانید گوسفندان را از بیماری نیز دور نگه دارید. زیرا اگر یکی از آن ها بیمار شود احتمال انتقال به دیگران نیز وجود دارد. در این شرایط شما به مراتب دچار خسارت های زیان باری خواهید شد.

افزایش طول عمر گوسفندان

اکنون می دانید که چه عواملی، می تواند تاثیرات مهمی به افزایش طول عمر آن ها داشته باشد. اما با توجه به چند نکته مهم دیگر نیز می توانید باعث بیشتر شدن عمر مفید دام خود نیز بشوید. از جمله؛

  • به برنامه واکسیناسیون گوسفندان به طور منظم توجه داشته باشید.
  • اعضای گله را مرتب معاینه کنید.
  • یک جیره غذایی مناسب برای آن ها در نظر داشته باشید.
  • از پرخوری آن ها جدا جلوگیری کنید.
  • تمام تلاش خود را برای کاهش سطح انگل از بدن آن ها به کار گیرید.
  • به کوتاه کردن سم ها، پشم چینی و ... نیز توجه کنید.

افزایش طول عمر گوسفند

فروش انواع دام زنده در دام اینجا

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی عمر گوسفند و عوامل موثر بر طول عمر آنها پرداخته شود. شما می دانید که چه مواردی می تواند باعث حفظ عمر دام و بیشتر شدن سن آن ها شود. با رعایت آن ها می توانید انتظارات واقع بینانه ای داشته باشید. مرکز دام اینجا به عنوان بزرگترین عرضه کننده و فروش انواع دام زنده نیز مفتخر است با ارائه بهترین کیفیت یاری رسان شما باشد. همچنین در این مجموعه می توانید به صورت شبانه روزی، دام زنده را با اعزام قصاب در محل تحویل بگیرید. این مجموعه ارزان ترین و مناسب ترین قیمت روز اتحادیه تهران را به شما ارائه داده و سبب رضایت مشتریان خود می شود. همچنین می توانید گوشت انواع دام زنده را به صورت رایگان در مکان مورد نظر خود تحویل بگیرید.  

   
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 1 از 5 (از 31 رای)