مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

روش های درمان یبوست در دام زنده

26 مهر ، 1400
مرکز خرید دام زنده

یبوست از بیماری های بسیار رایج در دام ها است که می تواند بر کیفیت گوشت آن ها نیز تاثیرات نامطلوبی بگذارد. از این جهت درمان یبوست در دام زنده از اهمیت بالایی برخوردار است و برای جلوگیری از مشکلات گوارشی حادتر و حتی مرگ دام ها، باید به سرعت انجام گیرد.

بیماری یبوست در دام های زنده

یبوست یکی از انواع بیماری‌های گوارشی مشترک بین انسان ها و حیوانات می باشد. به موجب این بیماری سیستم گوارشی حیوانات و به خصوص دام های زنده دچار اختلال شده و نمی توانند عمل دفع را به درستی انجام دهند. درمان یبوست در دام زنده، می تواند با توجه به مشکلات بسیار زیادی که در شرایط زندگی و یا در مواد تغذیه آن ها حاکم است، متفاوت باشد.

اما از آن جایی که دام های زنده پس از مدتی باید ذبح گردند، اگر به بیماری یبوست مبتلا باشند، گوشت سالم و مرغوبی را ارائه نخواهند داد. از این جهت دامداران باید رفتارهای دام ها در حین تغذیه و عملیات دفاع را تحت نظر بگیرند و اگر متوجه سفت بودن مدفوع آن ها شدند، سریعاً به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنند.

بیماری یبوست در دام های زنده

بیماری یبوست در دام های زنده

علت یبوست در دام زنده

به طور کلی علت یبوست در گوساله، گوسفند و گاو ها، کاهش یافتن رطوبت و میزان آب بدن آن ها می باشد. از این جهت فرآیند دفع مواد غذایی که استفاده کرده اند، به سختی انجام می گیرد و یا به طور کلی در انجام فرایند دفع ناتوان هستند. از دیگر علت های به وجود آمدن یبوست در دام های زنده، ناسازگار بودن علوفه ها با سیستم گوارشی آن ها عنوان شده است.

در برخی شرایط نیز ممکن است استفاده از داروهای خاصی به مقدار زیاد، موجب ایجاد یبوست در دام های زنده شود که تشخیص علت این بیماری و درمان یبوست در دام زنده، کاملاً برعهده دامپزشکان و متخصصان می باشد. توجه داشته باشید که در فصول سرد به دلیل استفاده بیش از اندازه دام ها از علوفه های خشک، ممکن است بدنشان آب کافی برای هضم مواد غذایی را نداشته باشد و از این جهت در فصل زمستان بیشتر به این بیماری گوارشی مبتلا شوند.

علت یبوست در دام زنده

علت یبوست در دام زنده

مطالب مرتبط دیگر از وبسایت خرید دام زنده را در ادامه مطالعه کنید:

عادت های بد گوسفندان که باعث آسیب به آنها می شود کدامند

هر آنچه باید از راه های از بین بردن مگس ها و حشرات در دامداری بدانید

مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو

تشخیص یبوست در دام زنده

از آن جایی که بیماری یبوست تاثیر مستقیمی بر کیفیت گوشت این دام ها دارد در صورت تشخیص نادرست و درمان نشدن آن، ممکن است افرادی که از گوشت دام های بیمار تغذیه می کنند نیز به انواع انگل ها و یا اختلالات دیگر دچار شوند. از این جهت تشخیص یبوست اهمیت ویژه ای در درمان یبوست در دام زنده دارد. اغلب دام های زنده با بروز نشانه هایی می توانند به راحتی مشکل خود را نمایان کنند.

از آن جایی که یبوست موجب سفت شدن مدفوع دام های زنده می شود، نمی توانند به درستی فرآیند دفع را انجام دهند و از این جهت شکم آن ها دچار نفخ می شود. نفخ معده در دام های زنده، بی اشتهایی، کم تحرکی و درد را ایجاد می کند. دام هایی که به یبوست مبتلا باشند، اغلب عضلات ضعیف تر و اندام لاغر تری نسبت به سایر دام ها خواهند داشت. همچنین بوی ادرار و مدفوع دام های دچار یبوست، نا مطبوع تر و آزار دهنده تر می باشد.

تشخیص یبوست در دام زنده

تشخیص یبوست در دام زنده

راهکار های موثر برای درمان یبوست در دام زنده

به طور کلی درمان یبوست در دام زنده، می تواند هم به صورت دارویی و هم به صورت تغییر در شرایط زندگی آن ها امکان پذیر باشد. هنگامی که دامداران متوجه یبوست در دام های خود شوند، در ابتدا باید علوفه های آن ها را تعویض کرده و برای تغذیه دام ها از دانه های خوراکی مخصوص استفاده کنند.

در شرایط متعددی نیز، دامداران در بین دانه های خوراکی سنگ های نمک کوچکی را قرار می دهند تا پس از بلع شدن آن ها توسط دام ها، وادار به آب خوردن شوند و عملیات دفع را راحت تر انجام دهند. اگر دام های زنده دچار یبوست اندکی باشند، با روش های گفته شده به سرعت درمان می شوند. اما اگر استفاده از سنگ نمک و دانه های خوراکی مخصوص دام کارآمد نبود، از روش های دیگر برای درمان این بیماری در دام ها استفاده خواهد شد.

راهکار های موثر برای درمان یبوست در دام زنده

راهکار های موثر برای درمان یبوست در دام زنده

درمان یبوست در دام زنده به وسیله دارو

درمان به وسیله دارو، یکی از روش های درمان یبوست در دام زنده است که در شرایط حاد و خاص صورت می گیرد. اصولا برای درمان یبوست بره شیرخوار که نمی تواند از سنگ نمک استفاده کند، از دارو های لیز کننده مدفوع استفاده می شود. یکی از بهترین دارو هایی که برای درمان یبوست در دام های زنده مورد استفاده قرار می گیرد، دارویی به نام لاکساتیو می باشد.

لاکساتیو نوعی پارافین مایع خوراکی است که برای رفع نفخ معده و روان کردن مدفوع دام ها مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که میزان استفاده از این دارو، باید توسط دامپزشک تعیین گردد و از مصرف خودسرانه آن برای دام ها خودداری کنید. پورگاتیو نیز از دیگر دارو های درمان کننده یبوست در دام ها است و توجه داشته باشید که این دارو ها باید حتما با لوله های مخصوص به دام ها خورانده شود.

درمان یبوست در دام زنده به وسیله دارو

عوارض دارو های ضد یبوست بر روی دام های زنده

مسلماً استفاده از دارو برای درمان یبوست در دام زنده می تواند عوارضی را نیز بر جای بگذارد. لاکساتیو اگر بر روی زبان دام ها باقی بماند، می تواند زمینه ساز بیماری جدیدی به نام پنومونی در دام های زنده باشد. همچنین مصرف طولانی مدت این دارو می تواند اختلالاتی را در جذب مواد مغذی در بدن دام ها به وجود آورد. توجه کنید که لاکساتیو، کاملا بی رنگ است و در صورت مشاهده تغییرات رنگی در این دارو، از مصرف آن برای دام های زنده خودداری نمایید.

از آن جایی که یبوست بسیار حاد، می تواند جان دام ها را بگیرد، توصیه می شود که از مواد غذایی مطلوب و آب کافی در تغذیه روزانه دام ها استفاده کنید تا از بروز بیماری یبوست و مشکلاتی که در پی دارد، جلوگیری کرده باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3/2 از 5 (از 41 رای)