مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

آشنایی با تب برفکی در انواع دام

25 بهمن ، 1401
مرکز خرید دام زنده

آشنایی با تب برفکی در انواع دام سبب می شود تا در صورت بروز این مشکل به خوبی با آن مقابله کنید. برای آن که دام هایتان از شر بیماری های مختلف در امان باشند باید شرایط نگهداری خوبی برای آن ها آماده نمایید. اگر دام در یک محیط سالم و امن رشد پیدا کند به مراتب برای شما محصولات بهینه ای عرضه خواهد نمود. شیر، پنیر، گوشت، پشم و ... از جمله محصولاتی است که یک دام سالم در اختیار دامدار خواهد گذاشت.

اما اگر گاوها، گوسفندان و ... در یک محیط مناسب رشد نکنند ممکن است بیماری های مختلفی از جمله تب برفکی برایشان به وجود بیاید. این بیماری در واقع از خطرناک ترین بیماری ها برای دام ها به حساب می آید. به همین منظور در این مقاله با مرکز پخش، فروش گوسفند زنده دام اینجا همراه باشید تا اطلاعات کاملی کسب نموده و مانع این بیماری بشوید.

تب برفکی در انواع دامتب برفکی در انواع دام

تب برفکی در دام

این مشکل نوعی بیماری ویروسی می باشد و در میان دام ها بسیار رواج پیدا نموده است. در حقیقت نوع خاصی از ویروس باعث ایجاد آن می شوند. ذرات این ویروس در هوای آلوده ی محل زندگی دام معلق هستند و اگر به داخل بدن آن راه پیدا کنند حجم بسیاری از بدن او را درگیر این مشکل می کنند.

مشکل بدتر آنجاست که این بیماری در میان دام ها به شدت واگیر دار بوده و ممکن است دیگر گاو و گوسفندان را نیز به سرعت درگیر کنند. به همین علت اگر مشاهده کردید که دامی دچار این عارضه شد سریعا محل زندگی او را از دیگران جدا نمایید تا مانع از این انتقال بشوید.

اصلی ترین راه انتقال، قطرات بینی دفع شده است. اگر این قطرات بر روی تجهیزات دامداری، محیط زندگی دام، وسایل حمل و نقل، لباس کارکنان و ... ریخته شود ممکن است به طور غیر مستقیم سبب ایجاد مشکل برای آن ها بشود. این بیماری به حدی برای یک دامداری خطرناک است که از آن به عنوان بیماری طاعون در میان دام ها نیز یاد می شود. زیرا که اگر در صنعت دامداری یک کشور، بیماری تب برفکی در انواع دام ایجاد شود تا مدت ها نمی توانند به تبادل بپردازند. تا زمانی که عملیات کنترل و ریشه کن شدن به خوبی انجام شده و پاکسازی صورت گیرد.

تب برفکی در گوسفندان

اگر بخواهید با این بیماری در انواع دام ها آشنا شوید باید به بررسی کامل در گوسفندان و گاو ها بپردازیم. بیماری گفته شده در میان گوسفندان یک ویروس کشنده است. اگر به درستی درمان نشود خسارت های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. بروز آن در یک دوره 3 الی 6 روزه بدون هیچ علامتی باشد اما پس از سپری شدن دوره نهفتگی به مرور با علائم این بیماری در گوسفندان مواجه خواهید شد. این علائم شامل مواردی همچون؛ افسردگی، بی اشتهایی، کاهش وزن شدید، تب زیاد، زخم دهان و ... می باشد. بروز زخم های بسیار و زگیل از جمله مواردی است که شما با بیماری آشنا خواهید شد.

زگیل ها در دهان و زخم ها در پاهای گوسفندان مشاهده خواهد شد. عمدتا این بیماری با زخم های بسیار در پاهای گوسفندان همراه است و بی اشتهایی شدید نیز باعث ایجاد زخم در دهان گوسفند می شود. گوسفندان بزرگ نیز اگر این بیماری را بگیرند قدرت جفت گیری خود را از دست داده و در نهایت تلف می شوند.

علت تب برفکی در دام هاعلت تب برفکی در دام ها

تب برفکی در گاو

برای گاو ها نیز این بیماری یک ویروس کشنده است. گاو ها نیز مانند گوسفندان با آسیب پذیری بالایی همراه بوده و پس از 3 تا 6 روز شما متوجه تغییرات آن ها خواهید شد. تب بالا، بی اشتهایی، افسردگی، کاهش شیر از جمله علامت های این بیماری است.

البته مهم ترین عاملی که شما با مشاهده آن قطعا متوجه خواهید شد که گاوتان دچار بیماری شده است، بروز زگیل های حاوی مایع سروزی در دهان و بالشتک دندانی و زبان، فضای بین انگشتی و ناحیه تاج سم است. با توجه به این که اگر علائم تب برفکی در گاو پیشروی کند، زگیل ها پاره شده و آب آن زخم ایجاد می کند. این زخم بر روی پاها دچار لنگ شدن و در دهان سبب زخم های عفونی می شود.

درمان تب برفکی در گوسفندان

حال که می دانید تب برفکی در انواع دام چه آسیب هایی به همراه خواهد داشت بهتر است با درمان آن برای هر یک به درستی آشنا شوید. در گوسفندان این مشکل با چند راهکار تقریبا قابل درمان است و می تواند مانع از بروز آن به دیگر دام ها شود. این راهکار ها عبارتند از:

  • در قدم اول گوسفند آلوده را از دیگر موارد جدا کنید.
  • تمام وسایلی که با آن گوسفند در ارتباط بوده است را به خوبی پاکسازی کنید.
  • از داروهای تب بر و تقویتی برای درمان با توجه به صلاحدید دامپزشک استفاده نمایید.
  • برای گوسفند بیمار کنسانتره های نم دار تهیه کنید. زیرا ممکن است دهان او زخم شده و توانایی بلع نداشته باشد. اگر متوجه شدید که اشتها به خوردن ندارد سرم درمانی را آغاز کنید.
  • در تمام مراحل از حضور یک دامپزشک حرفه ای بهره مند شوید.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

طبع جگر گوسفندی

رایج ترین بیماری ها در بین بره ها

درمان تب برفکی در گاو

ممکن است به دنبال بهترین دارو برای درمان تب برفکی گاو باشید. در چنین شرایطی باید بدانید که با چند اقدام می توانید به درمان مناسبی دست پیدا کنید. همچون؛

  • همانند گوسفندان، گاو آلوده را نیز از دیگر دام ها جدا نمایید.
  • تمامی وسایل ارتباطی را ضدعفونی نموده و از یک دامپزشک ماهر برای معاینه درخواست کمک نمایید.
  • از داروهای تب بر، ب کمپلکس تزریقی و خوراکی استفاده کنید.
  • برای ضدعفونی دهان گاو از اسپری زخم استفاده کنید.
  • به جهت درمان کم اشتهایی از کنسانتره نم دار و سرم های درمانی به خوبی بهره مند شوید.

درمان تب برفکی در دامدرمان تب برفکی در دام

راه های جلوگیری از بروز تب برفکی

همان طور که گفته شد اگر تب برفکی در انواع دام رخ بدهد خسارت های زیان باری به همراه دارد.  به همین جهت در میان پژوهشگران این عامل سبب شد تا واکسن بیماری ساخته شود. اگر به طور منظم این واکسن برای دام تزریق شود به خوبی می توان مانع از این مشکل شد.

دام ها زمانی که 4 ماهه شدند باید واکسن این بیماری را دریافت کرده و پس از 4 هفته تزریق واکسن یادآور را مجدد دریافت کنند. در این صورت می توان مانع از بروز این مشکل شد. از طرف دیگر مراقب بهداشت محل زندگی و نگهداری دام هایتان باشید تا در صورت ابتلا سریعا مانع انتقال آن بشوید.

تحویل دام زنده در محل دام اینجا

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی تب برفکی در انواع دام پرداخته شود. اکنون شما می دانید که این بیماری چیست و چطور می توان با آن مقابله کرد. مرکز پخش، فروش و خرید گوسفند زنده دام اینجا نیز با تحویل دام زنده در محل مورد نظرتان می تواند پاسخگوی شما باشد.

این مجموعه با ارائه بهترین کیفیت گوشت انواع نژاد دام با بهینه ترین قیمت همیشه خدمت رسان مشتریان خود می باشد. به یاد داشته باشید که اعزام قصاب در محل، فروش انواع دام زنده، سفارش شبانه روزی و فوری، پرورش بهداشتی و مکانیز نیز از دیگر خدمات این مجموعه می باشد. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)