مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند

17 بهمن ، 1400
مرکز خرید دام زنده

تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند چیست؟ آیا گاز آمونیاک موجود در دامداری می تواند برای گوسفندان آسیب زا باشد؟ در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند بپردازیم در صورتی که می خواهید در مورد تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند تا انتهای مقاله ما را در مرکز خرید و فروش دام زنده در تهران همراهی کنید.

تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفندان

عوامل گوناگونی هستند که می توانند در رشد و حفظ سلامت گوسفندان در دامداری موثر عمل کنند و مواردی نیز وجود دارد که ممکن است سلامتی این حیوانات را به خطر بیاندازد. گاز آمونیاک که در دامداری ها وجود دارد می تواند سیستم ایمنی این حیوانات را تضعیف کند و در نتیجه در مقابل پنومونی مقاومت چندانی نخواهند داشت. برهمین اساس در دامداری ها و محل هایی که گوسفندان پرورش می یابند ضروری است که تهویه مناسب در نظر گرفته شود و همچنین توجه به بهداشت محیط و تغذیه ضرورت دارد.

تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفندتاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند

دلیل اهمیت سلامت سیستم تنفس گوسفندان

از مهمترین قسمت های بدن گوسفندان، نای است که با مژک هایی پوشش داده شده است. نقش اصلی مژک ها در بیرون راندن مواد زائد در هنگام تنفس از ریه است. وجود مژک ها برای ریه ها بسیار حائز اهمیت است چرا که همه عوامل بیماری زا و مواد خارجی را که ممکن است موجب ایجاد عفونت شوند را از سیستم تنفسی گوسفندان یه بیرون هدایت می کند و با این کار سیستم تنفسی از عفونت در امان می ماند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

روش های درمان یبوست در دام زنده

آشنایی با روش های طعم دار کردن گوشت گوسفندی

پشم گوسفند در صنعت چه خواص و کاربردهایی دارد

نحوه تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند

گفته شد که مژه ها از مهمترین اجزای تشکیل دهنده سیستم نای در گوسفندان هستند و نقش آن دفاع از بدن است که نبودنش سیستم ایمنی بدن را با مشکلات جدی روبرو می کند. برخی از ویروش ها وجود دارد که اصلی ترین تهدید برای مژک های نای به حساب می آیند و در صورت حمله به سیستم تنفسی سبب تخریب مزیک ها می شوند. تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند بدین گونه است که بر روی عملکرد مژک ها اثر می گذارد و تخریب آنها را سبب می شود.

گوسفندان که در محیط دامداری و یا محل پروش همواره در مواجهه با آمونیاک هستند در صورتی که چاره ای اندیشیده نشود و مداوم تحت تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند قرار بگیرند در سیستم ایمنی خود دچار مشکل می شود. با خارج شدن مژک ها از نای می توان به نحوه تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند پی برد. پس از این اتفاق عوامل بیماری زا به راحتی وارد سلول های سیستم تنفسی خواهند شد و در نهایت در سیستم تنفسی لانه خواهند کرد و به دلیل کاهش عملکرد مژه به خارج هدایت نخواهند شد.

گاز آمونیاک و تاثیر آن در پرورش گوسفندگاز آمونیاک و تاثیر آن در پرورش گوسفند

عوامل ایجاد ذات الریه در گوسفندان چیست؟

در مبحث تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند، ذکر عوامل ایجاد ذات الریه در گوسفندان ضروری است چرا که این دو ارتباط مستقیم با همدیگر دارند همانطور که اشاره شد استنشاق زیاد گاز آمونیاک سبب تخریب مژه ها و در نهایت باعث ورود عوامل بیماری زا به دستگاه تنفسی می شود یکی از این عوامل بیماری زا، باکتری ها هستند که سبب ایجاد ذات الریه در گوسفندان خواهند شد.

در صورتی که بره های گوسفندان، دچار ذات الریه شوند دلیل آن می تواند قرار گرفتن مداوم بره در کنار مادر باشد چرا که گوسفندان بالغ حجم بالایی از عوامل بیماری زا از جمله باکتری ها را دارند که به دلیل ارتباط مستمر با بره موجب انتقال این عوامل خواهند شد.

همچنین در صورتی که ذات الریه در بین گوسفندان، دامداری شما وجود داشته باشد می تواند نشات گرفته از تراکم زیاد گوسفندان در محیط دامداری باشد هر چقدر در یک محیط تعداد گوسفندان زیاد باشد احتمال انتقال عوامل بیماری زا از جمله باکتری ها بیشتر می شود.

 نکته ای که باید در اینجا بسیار مورد توجه باشد این است که باکتری های عامل ذات الریه در گوسفندان همواره در قسمت بالایی سیستم تنفسی وجود دارند لذا در صورتی که تحت تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری در پرورش گوسفند قرار گیرند، مژک ها تخریب شده و زمینه برای بیماری ذات الریه فراهم می شود.

عوامل تشدید گاز آمونیاک در دامداری

در مکان هایی که اقدام به نگه داری گوسفندان می شود، به دلیل شرایط محیطی مطلوبی که وجود دارد زمینه برای رشد عوامل بیماری زا، خصوصا میکروب ها فراهم می شود. این عوامل خود دلیلی برای ایجاد گازهای آمونیاک در محیط دامداری و پرورش گوسفندان هستند. در ادرار گوسفندان، ماده ای به نام اوره وجود دارد که محیط مناسبی را از لحاظ رطوبت و مواد مغذی برای رشد انواع میکروب ها فراهم می کند. همچنین در صورتی که محیط پرورش گوسفندان گرم نگه داشته شود سبب می شود که PH در شرایط مساعدی برای فعالیت میکروب ها قرار گیرد.

نحوه کاهش گاز آمونیاک در دامداری

  • کاستن از پوسیدگی کود در دامداری
  • مهیا کردن محیط و بستری با حداقل رطوبت و یا بدون رطوبت در دامداری که از دلایل افزایش آمونیاک است.
  • کودها از بستر دامداری جمع شود.
  • اکسیژن رسانی که برای رشد باکتری ها لازم است کم تر شود.
  • گوسفندان به صورت مداوم تمیز شوند تا با زدودن آلودگی ها آمونیاک کم تری تولید شود.
  • تهویه مناسب در محیط دامداری رعایت شود و در صورتی که تراکم زیادی از گوسفندان وجود دارد داشتن تهویه مناسب ضروری است.
  • بستر دامداری در بازه های زمانی معین و مشخص تمیز شود و اجازه ماندگاری به فضولات گوسفندان داده نشود.
  • در صورت امکان محیط دامداری وسیع تر شود تا تراکم موجود کاهش داده شود و بین گوسفندان فاصله زیادی ایجاد گردد.
  • باکتری هایی که عامل تولید آمونیاک هستند ازبستر حذف شوند.

کاهش گاز آمونیاک در دامداریکاهش گاز آمونیاک در دامداری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)