مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

پشم گوسفند در صنعت چه خواص و کاربردهایی دارد

02 تیر ، 1400
مرکز خرید دام زنده

برخی از دامداریها گوسفندان را به منظور استفاده از پشم آنها، آنها را پرورش می دهند. پشم گوسفندان از گذشته تا به امروز در کارهای بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است که سعی داریم  خواص و کاربرد پشم گوسفند در صنعت را برای شما شرح دهیم.

پشم گوسفندان بسته به نوع پشم آنها در صنایع مختلفی بکار گرفته می شود، برای مثال پشم برخی از گوسفندان مناسب قالی بافی و برخی دیگر مناسب تولید پارچه و .... می باشد. برای اینکه بدانید تفاوت پشم گوسفندان و خواص و کاربرد پشم گوسفند در صنعت چیست، شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کنیم.

ویژگی های پشم گوسفند

شاید فکر کنید که پشم گوسفندان تنها موی گوسفند بشمار می آید که آنها را در برابر سرما محافظت می کند. پشم گوسفندان تنها یک موی بی خاصیت نیست بلکه خواص فراوانی نیز دارد که یکی از ویژگی های پشم گوسفندان جنس آنها می باشد که از پروتئین و کراتین به وجود آمده است. پروتئین و کراتین علاوه بر پشم گوسفند در ناخن، شاخ و لایه بیرونی پوست آنها نیز وجود دارد.

همانطور که می دانید گوسفندان دارای نژادهای متفاوتی می باشند که این تفاوت در پشم آنها نیز وجود دارد، به همین خاطر استفاده از پشم گوسفندان بسته به نوع نژاد آنها در صنایع مختلف کاربرد دارند. تفاوت پشم گوسفندان به دلیل تفاوت نژاد آنها به چند دسته تقسیم بندی می شوند که با توجه به نوع پشم آنها به پشم ظریف، پشم قالی، پشم آمیخته، پشم بلند و متوسط تقسیم می شوند.

ویژگی ها و خواص پشم گوسفندویژگی ها و خواص پشم گوسفند

خواص و کاربرد پشم گوسفند در صنعت

آیا می دانید خواص و کاربرد پشم گوسفند در صنعت چیست؟ ابتدا قصد داریم شما را با خواص پشم گوسفند آشنا کنیم، پشم گوسفندان دارای خواص  ضد باکتریایی و ضد میکروبی هستند و به همین دلیل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایعی که احتمال شستشوی لباسهای کار وجود ندارد، جنس لباسهای آنها را از پشم گوسفند تولید می کنند و در داروخانه ها که نیاز به لباسهای ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارند نیز در تولید لباسهای آنها از پشم گوسفند استفاده می شود. در گذشته مردم عشایر و چادر نشین از پشم گوسفندان لباس، قالی و نمد درست می کردند که با تکامل تکنولوژی، پشم گوسفندان را نیز در صنایع مختلفی مثل ریسندگی، قالی بافی، نساجی، پوشاک و .....استفاده کردند.

ویژگیهای پشم گوسفندان پشم ظریف و پشم بلند و کاربرد آنها

همانطور که در بالا ذکر کردیم پشمها با توجه به نژاد گوسفندان متفاوت می باشد که این تفاوت، خواص و کاربرد پشم گوسفند در صنعت را نیز متفاوت کرده است. حال می خواهیم ویژگی های هریک از پشمها و کاربرد آنها را برای شما شرح دهیم.

ویژگی های پشم گوسفندان پشم ظریف: پشم این نژاد از گوسفندان هر زمان که چیده می شود، وزن آن به چهار کیلوگرم می رسد و ضخامت این نوع پشم بین 17 تا 24 میکرون می باشد. پشم این گوسفندان به دلیل ظرافتی که دارند در تولید پارچه های ظریف، کشباف و در ساخت نمد نیز کاربرد دارد.

ویژگی های پشم گوسفندان پشم بلند: پشم این نژاد از گوسفندان نسبت به گوسفندان پشم ظریف، ضخامت بیشتری دارد که قطر و ضخامت پشم این نژاد از گوسفندان بین 6 تا 9 اینچ می رسد. پشم گوسفندان پشم بلند بیشتر در تولید پتو و پارچه های پشمی کاربرد دارد. از دیگر ویژگی این نژاد از گوسفندان به درخشان و غیر درخشان بودن پشم آنها میتوان اشاره کرد که پشم درخشان آن بیشتر برای مصارف تزیینی به کار می رود.

ویژگی های پشم گوسفندانویژگی های پشم گوسفندان

ویژگیهای پشم گوسفندان پشم متوسط و پشم ضخیم و کاربرد آنها

با توجه به تفاوت نژاد گوسفندان، خواص و کاربرد پشم گوسفند در صنعت نیز متفاوت می باشد. اکنون به ویژگی های پشم گوسفندان پشم متوسط و پشم ضخیم خواهیم پرداخت.

ویژگیهای پشم گوسفندان پشم متوسط: پشم این نژاد از گوسفندان نیز میتوان گفت ضخیم می باشد که بیشتر در تولید پتو و کاموا کاربرد دارد. این جنس پشم را در صنایعی که نیاز به گرم نگه داشتن محوطه و فضای خاصی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگیهای پشم گوسفندان پشم ضخیم: پشم نژاد این دسته از گوسفندان همانطور که از نامش پیداست ضخامت بیشتری نسبت به تمام پشمها دارد که قطر و ضخامت این نوع پشم بین 30 تا 50 میکرون می باشد و بهترین گزینه برای تولید نخ قالی بافی و کفشهای پشمی می باشد.

دیگر مقالات سایت قیمت دام زنده را در این بخش دنبال نمایید

طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی

مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو

از دیگر خواص و کاربرد پشم گوسفند در صنعت

یکی دیگر از خواص و کاربرد پشم گوسفند در صنعت، استفاده از آن به منظور عایق بندی صدا و دما می باشد. در بسیاری از تالارهای عروسی و استودیوها برای جلوگیری از بیرون رفتن صدا از پشم گوسفند به منظور عایق بندی صدا استفاده می کنند.

از دیگر خواص پشم گوسفند استفاده از آن در تولید لباسهای پشمی می باشد که در فصلهای سرد سال دمای بدن را حفظ کرده و بدن را گرم نگه می دارد و در فصلهای گرم با دفع رطوبت بدن، بدن را خنک نگه می دارد. در تولید لباس آتش نشانان نیز از پشم گوسفند استفاده می شود و در شرایطی که دمای محیط اطراف بسیار بالا باشد، بدن فرد را خنک نگه می دارد.

کاربرد و خواص پشم گوسفند در صنعتکاربرد و خواص پشم گوسفند در صنعت

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب بیان کردیم جنس پشم گوسفندان از کراتین و پروتئین می باشد که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی نیز می باشد. پشم گوسفندان با توجه به نژاد آنها با همدیگر تفاوت دارند و به همین دلیل هر کدام از آنها در صنایع متفاوتی نیز بکار برده می شوند.

پشم گوسفندان را با توجه به جنس آنها در صنایعی مثل قالی بافی، نساجی، تولید پتو، نخ کاموا و .... استفاده می کنند. پارچه هایی که از پشم گوسفند تولید می شود خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارند که در داروخانه ها و در صنایعی که امکان شستشوی لباس وجود ندارد کاربرد دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3 از 5 (از 34 رای)