مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

دلایل اهمیت تغذیه دام در فصول سرد چیست

22 آذر ، 1400
مرکز خرید دام زنده

تغذیه دام در فصول سرد سال از جمله مهم ترین مسایل در زمینه نگهداری از دام و دامداری است. شاید با خود فکر کنید که تغذیه چیزی نیست که در فصلی خاص اهمیت پیدا کند و در تمام طول سال باید دام را سیر نگه داشت. اما زمستان و پاییز با هوای سردی که با خود به همراه می آورند، شرایط را برای گاو و گوسفند سخت تر می کنند.

حیوانات برای حفظ دمای بدن خود باید غذای بیشتر و بهتری را دریافت کنند تا توانایی تاب آوری آنها در سرما بیشتر شود. اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دلایل اهمیت تغذیه دام در فصول سرد هستید، با مرکز خرید دام زنده همراه باشید.

چرا تغذیه دام در سرما اهمیت دارد؟

حفظ حیوان در بهترین شرایط ممکن چیزی نیست که هیچ دامداری از آن چشم پوشی کند. سرما توانایی حیوانات را کاهش می دهد و آنها برای حفظ قابلیت های بدن خود مجبور به تغذیه بیشتر هستند. خوراک مناسب در هوای سرد بیش از هر دامی برای گوسفندان اهمیت دارد. اگر گرمای حاصل از هضم غذا و فعالیت بدنی به حد لازم ایجاد نشود، پوشش پشمی بدن حیوان نیز نمی تواند گرمای مورد نیازبرای ادامه حیات او را فراهم کند.

یک دلیل مهم دیگر در مورد جایگاه مهم دریافت مواد مغذی در هوای سرد حفظ و رشد سطح پشم در بدن گوسفندان است. در صورتی که حیوان مواد مغذی لازم را در طول روز دریافت کند، می توان انتظار ادامه رشد پشم و محافظت بهتر او در مقابل سرما را داشت.

دلایل اهمیت تغذیه دام در فصول سرددلایل اهمیت تغذیه دام در فصول سرد

در صورت عدم تغذیه مناسب دام در سرما چه می شود؟

اهمیت این موضوع توضیح داده شد، اما در صورتی که دام زنده شما در فصول سرد تغذیه مناسبی نداشته باشد، باید در انتظار شرایط بدی باشید. به طور کلی در صورتی که دام نتواند مواد لازم برای بدن خود را از خوراک خود تامین کند، ممکن است دچار مشکلات مختلفی شود از جمله:

  • ممکن است دام دچار سو تغذیه شود.
  • کاهش وزن حیوان بسیار محتمل است.
  • کاهش شیردهی دام شیرده از مشکلات دیگر است.
  • احتمال ابتلای دام به بیماری ها افزایش می یابد.
  • زاد و ولد کاهش می یابد و حیوان باردار ممکن است فرزندش را از دست بدهد.
  • در شرایط سخت تر دام با خطر ضعف شدید و مرگ روبرو خواهد شد.

مقالات پر بازدید دام اینجا را در این بخش دنبال نمایید

مدت زمان نگهداری گوشت گوسفندی در فریزر

طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی

پشم گوسفند در صنعت چه خواص و کاربردهایی دارد

اهمیت آب گرم در تغذیه فصول سرد دام

آب یکی از مهمترین موارد در تغذیه دام در سرما است. البته اهمیت نوشیدن آب توسط حیوان در تمامی فصول سال مورد توجه است اما اهمیت آن در پاییز و زمستان بیشتر است. همانطور که می دانید، در هوای سرد دمای آب نیز پایین می آید. حتما از منبع حرارتی برای گرم نگه داشتن آب مصرفی دام استفاده نمایید. در صورتی که نمی توانید منبع گرما تولید کنید، سعی کنید آب خوری حیوانات را در جایی تعبیه کنید که امکان یخ زدگی آب وجود نداشته باشد.

شاید متوجه این موضوع شده باشید که حیوانات در سرما کمتر آب می خورند. کمتر آب نوشیدن می تواند بر غذا خوردن حیوان نیز تاثیر بگذارد. اگر دارای دام آبستن یا بیمار هستید توجه نکردن به تامین آب می تواند نتایج جبران ناپذیری برای دام شما داشته باشد. بنابراین حتما آب مصرفی حیوانات را گرم نگه دارید. اگر سردی هوا به قدری است که باعث یخ زدن آب می شود، بهتر است چندبار در طول روز نسبت به شکستن یخ سطح آب اقدام کنید. برخی دامداران به دام خود اجازه می دهند که در زمستان برف بخورند. این کار ضررهای بسیاری دارد اما مهمترین آن صرف انرژی بیشتر برای هضم برف در سرمای هوا است.

تغذیه دام در فصول سرد چگونه باشد؟

دام اگر تغذیه خوبی داشته باشد، نه پر اشتها است و نه کم اشتها. غذا یا خوراک به موادی گفته می شود که قابل خوردن بوده و انرژی مورد نیاز بدن موجود زنده را تاین کند. یکی از دلایل مهم اهمیت تغذیه دام در سرما عدم امکان تغذیه از مراتع سرسبز است. بنابراین باید غذادهی به شکل دستی انجام شود تا دام سیر و سرزنده باقی بماند. تغذیه دستی نیز باید به شکلی باشد که تمام مواد مورد نیاز بدن حیوان تامین شود. هر دامداری می تواند با توجه به بودجه خود نسبت به تهیه مواد مورد نیاز حیوانات اقدام نماید. در ادامه به ارایه اطلاعاتی در مورد مواد مورد نیاز برای دام در فصول سرد می پردازیم.

تغذیه دام در فصول سرد چگونه باید باشدتغذیه دام در فصول سرد چگونه باید باشد

مواد مغذی مورد نیاز دام در زمستان

 مواد مغذی معرفی شده قسمتی از یک ماده غذایی را تشکیل می دهند. در تغذیه دام در فصل های سرد سال باید به ارزش غذایی مواد مصرفی دام توجهی ویژه شود. از جمله مواد غذایی مهم در رژیم غذایی حیوانات در زمستان می توان ه این موارد اشاره کرد:

آب

در مورد اهمیت آب قبلا توضیح داده شد. اما به این نکته توجه داشته باشید که آبی که هر حیوان نیاز دارد با توجه به سن و جنس دام متفاوت است.

پروتئین

اگر پروتئین کمی به بدن حیوان برسد، رشد پشم، کرک و مو، شکل گیری عضه ها و بهبود عملکرد آنها و تولید مثل با مشکلاتی روبرو می شود. یونجه و کنجاله دانه های روغنی از مهمترین منابع پروتئین برای حیوانات هستند.

چربی یا لیپید

بسیاری از مواد غذایی به خودی خود دارای چربی هستند. چربی ها نیز انرژی بدن دام را تامین می کنند. برخی ویتامین ها نیز به کمک همین چربی جذب بدن حیوانات می شوند. نکته مهم رعایت حد مورد نیاز چربی در جیره بندی غذایی دام می باشد.

قند یا کربوهیدرات ها

قند ها باعث تامین انرژی مورد نیاز دام برای انجام کارهای روزانه می شود. دام ها برای خوردن، راه رفتن و فعالیت های بدنی خود از انرژی سوزاندن کربوهیدرات ها استفاده می کنند. این ماده مهم در میزان شیر و افزایش رشد پشم نیز بسیار تاثیرگذار است. غلات، تفاله چغندر و ملاس حاوی مقدار خوبی از مواد قندی است.

انواع ویتامین

هر چند کم اما لازم است ویتامین های مورد نیاز برای بدن حیوانات تامین شود. عدم تامین این ویتامین ها می تواند باعث اختلالاتی مثل کوری، مششکل در باروری، سقط جنین و یا سرعت رشد نامناسب شود.

مواد معدنی

این مواد برای تامین مقاومت بدنی و اسکلت بندی حیوان بسیار مهم است. کمبود این مواد می تواند باعث کاهش زاد و ولد و مشکلات مربوط به اسکلت بندی حیوانات شود. منیزیم، فسفر، گوگرد، سدیم، کلسیم، منگنز، روی و... از این جمله مواد معدنی هستند.

دسته بندی خوراک دام در فصول سرد سال

مواد خوراکی مختلفی در دسته بندی های متنوعی برای مصرف دام وجود دارد. اصلی ترین دسته بندی شامل دو دسته می شود. اول دو دسته علوفه و کنسانتره وجود دارد. اما علوفه خود شامل دو دسته ی خانواده غلات و خانواده بقولات می شود. بقولات سرشار از از انواع کلسیم، فسفر و پروتئین ها می شود که استفاده از آنها بسیار در فصول سرد با اهمیت است. خانواده بقولات شامل یونجه، شبدر و اسپرس می باشد. خانواده غلات نیز جو، تفاه چغندر قند، ماس، کنجاله تخم پنبه، کنجاله سویا، ذرت و سبوس گندم است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 2/3 از 5 (از 33 رای)