مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی

18 خرداد ، 1400
مرکز خرید دام زنده

قطعا یکی از کارهای روزمره که برای شما بسیار پیش آمده است تمیز کردن و شستن گوشت ها است. ما در این مقاله به طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با نکات مهمی در این باره آشنا شوید.

طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی

در حالی که عموم مردم بر این باورند که طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی به هر شکلی بسیار درست و پسندیده است ؛ امروزه متخصصان به نتیجه ای مخالف این باور رسیده اند. دانشمندان با انجام دادن آزمایش های فراوان بر روی انواع گوشت ها به این نتیجه رسیده اند که شستشوی گوشت ها نه تنها باعث از بین بردن کامل باکتری ها نمی شود بلکه موجب می شود تا باکتری ها و مواد مضر دیگر بر روی وسایل اطراف پخش شود و حتی از ارزش غذایی گوشت بکاهد. این بدین معنا نیست که باید گوشت ها را بدون شستشو و تمیز کردن مصرف کرد. زیرا طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی کمی متفاوت با دیگر مواد غذایی (مانند سبزیجات و میوه ها ) است و راه های دیگری برای شستشوی استاندارد و ضد عفونی کردن آن ها نیز وجود دارد و باید برای تمیز کردن گوشت ها از همان روش های علمی و ثابت شده استفاده کرد. در ادامه به شرح کامل طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی پرداخته ایم.

نحوه شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی

نحوه شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی

روش صحیح شستن گوشت گوسفند و گوساله مرغ

گوشت های گوسفند ، گوساله و مرغ از پر مصرف ترین گوشت ها هستند. این گوشت ها به دلیل خواص زیاد و در دسترس بودن ، نسبت به گوشت های دیگر بیشتر مورد استفاده مردم قرار می گیرند.

طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی تقریبا به یک شکل صورت می گیرد اما شستن گوشت گوسفند بدین شکل است ، که ابتدا آن را داخل ظرفی قرار می دهیم و آن را پر از آب ولرم می کنیم. پس از چند دقیقه گوشت ها را از آب خارج می کنیم و می پزیم. مهم ترین نکته در شستن و ضد عفونی کردن مرحله پختن است ، زیرا در آبکشی گوشت کاملا تمیز نشده است و پختن صحیح آن لازم و ضروری است. گوشت ها باید حداقل با دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت پخت تا باکتری های موجود در گوشت به طور کامل از بین بروند. لازم به ذکر است که گوشت های مرغ و گوساله نیز به همین شکل می توانند شسته شوند. زیرا گوشت های گوساله و گوسفند و مرغ از نظر باکتری زدایی و شستشو به هم شبیه می باشند. اما شستن و تمیز کردن گوشت ماهی کمی متفاوت تر نسبت به دیگر گوشت ها است که در ادامه به آن پرداخته ایم.

شستن گوشت گوسفند و گوساله مرغ

شستن گوشت گوسفند و گوساله مرغ

تمیز کردن ماهی قبل از شستن آن

اگر شما از کسانی هستید که ماهی را پاک نشده خریداری می کنید ؛ در ادامه با ما همراه باشید. ما به توضیح روش پاک کردن گوشت ماهی که باید قبل از شستن آن انجام شود و هم چنین طرز شستن گوشت ماهی پرداخته ایم.

پس از خریداری ماهی ، آن را داخل سینی قرار دهید و با یک کارد یا چاقو اقدام به جدا کردن فلس ها و استخوان های ماهی کنید. راه حل راحت تر برای جدا کردن فلس ها این است که گوشت ماهی را چند دقیقه داخل آب گرم و سپس چند دقیقه هم داخل آب سرد قرار می دهیم. در آن هنگام فلس ها راحت تر جدا خواهند شد و کار شما راحت تر خواهد بود. برای جدا کردن سر ماهی بستگی به سلیقه خودتان دارد که مایل به بریدن آن باشید یا نه. اگر می خواهید سر آن را جدا کنید با یک کارد تیز از محل اتصال گلو به سر آن را جدا نمایید. مرحله بعد خالی کردن شکم ماهی است که می توانید شکم ماهی را با بریدن و باز کردن گوشت از محل سر تا دم ماهی ، شکم ماهی را کاملا خالی کنید.

تمیز کردن ماهی قبل از شستشو

پاک کردن ماهی قبل از شستشو

طرز شستن گوشت ماهی

پس از اتمام تمام این کار ها نوبت به طرز شستن گوشت ماهی می رسد. شما باید برای این که به بافت و گوشت ماهی اسیب نرسد از آب ولرم مایل به گرم استفاده کنید. بدین شکل که ماهی را زیر آب ولرم نگه می دارید و به آرامی دست خود را روی سطح بدن او می کشید. توصیه می کنیم پس از اتمام شستن بگذارید گوشت کاملا خشک شود و سپس از آن در طبخ غذا استفاده کنید. باید گوشت ماهی را همانند دیگر گوشت ها کامل بپزید تا باکتری های موجود کامل از بین بروند.

نحوه شستن گوشت ماهی

نحوه شستن گوشت ماهی

طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی برای جلوگیری از کرونا

امروزه با همه گیر شدن کرونا در تمام نقاط جهان ، کارشناسان بهداشتی توصیه می کنند که پس از خریداری هر ماده غذایی آن را طوری ضد عفونی کنید تا علاوه بر از بین بردن ویروس کرونا به ماده غذایی آسیبی نرسد.

مطالب بیشتر ما را از دست ندهید

نکات بهداشتی که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید انجام داد عبارت است از:
  • گوشت را پس از خریداری آب بکشیم.
  • گوشت ها را داخل فریزر (دمای زیر صفر درجه سانتی گراد) بگذاریم تا علاوه بر جلوگیری از فاسد شدن آن ، باکتری ها و ویروس احتمالی در گوشت از بین برود.
  • پختن گوشت در حداقل دمای ۸۰ درجه سانتی گراد.
  • شستن کامل سینک ظرف شویی ، کارد و وسایلی که با گوشت ارتباط داشته اند به وسیله آب گرم و وایتکس.

شستن گوشت مرغ

شستن گوشت مرغ

مضرات استفاده از گوشت هایی که درست شسته نشده اند

همانطور که درباره طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی گفتیم ؛ باید علاوه بر شستن صحیح با آب ولرم گوشت ها کاملا پخته شوند. اما مضرات و خطراتی که استفاده از گوشت شسته نشده یا گوشت هایی که درست پخته نشده دارد عبارت اند از:

  • نفخ شدید
  • دل درد
  • تب و سر درد
  • حالت تهوع و دل پیچه
  • استفراغ
البته مسمومیت غذایی صرفا به این علائم ختم نمی شود و حتی می تواند جان انسان را به خطر بیندازد.

در آخر به شما توصیه می کنیم با استفاده از مطالبی که درباره طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی گفته شد از مسمومیت ها و بیماری های ناشی از باکتری و ویروس موجود در گوشت گوسفند زنده جلوگیری کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 4 از 5 (از 32 رای)