مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی

16 مهر ، 1401
مرکز خرید دام زنده

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی به شکل جا افتاده و مجلسی کار هر کسی نیست. یکی از معیارهای مهم سنجش توانایی های هر آشپزی، مهارت او در تهیه خورشت قیمه است. خورشت قیمه از خورشت های اصیل و شناخته شده ایرانی است که مخصوصا برای تهیه نذری در مراسم مذهبی بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

پخت یک خورشت قیمه خوشمزه و مجلسی نیاز به دانستن برخی تکنیک ها دارد که در ادامه آن ها را به شما آموزش خواهیم داد. با ادامه این مطلب از سایت فروش گوسفند زنده دام اینجا همراه ما باشید.

تهیه خورشت قیمهتهیه خورشت قیمه

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی برای 4 نفر

  • گوشت گوسفندی: 300 گرم
  • لپه: 150 گرم
  • پیاز: 2 عدد متوسط
  • سیب زمینی: 2 عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی: 4 عدد       
  • زعفران دم کرده: 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه و روغن: به میزان نیاز
  • نمک، دارچین و فلفل: به مقدار دلخواه

مرحله اول تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی

برای تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی مواد را تهیه کرده و آنها را آماده کنید. پیش از هر کاری بهتر است از 12 ساعت قبل لپه ها را در اب ریخته و آنها را بخیسانید تا هم نفاخی آن ها برطرف شود و هم پخت آنها ساده تر شود. بهتر است در مدت زمان خیساندن لپه ها چند بار اب آنها را عوض کنید. در هر صورت برای شروع در روز پخت قیمه با گوشت گوسفندی باید ابتدا پیازها را پوست بگیرید و آنها را به شکل نگینی خرد کنید.

مرحله دوم طرز تهیه قیمه گوشت گوسفندی

پیازها را با اندکی روغن در یک تابه تفت دهید تا به رنگ شفاف در بیایند. در ادامه زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید. گوشت گوسفندی برای قیمه را بشویید و اجازه دهید که خشک شود. سپس با استفاده از چاقو گوشت را به تکه های کوچک تقسیم کنید.

برای انجام این کار سعی کنید که تکه ها یکدست باشند. اندازه کوچک ظاهر نامناسبی به گوشت می دهید و اندازه بزرگ نیز باعث دیرپز شدن گوشت می شود. سعی کنید تکه های گوشت گوسفندی کمی بزرگتر از گوشت گوساله باشد.

مراحل تهیه خورش قیمهمراحل تهیه خورش قیمه

مرحه سوم دستور پخت قیمه مجلسی با گوشت گوسفند

گوشت را به پیازداغ اضافه کنید و همچنان چند دقیقه آنها را تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. این تفت دادن گوشت تاثیر قابل توجهی بر طعم آن و نیز طعم غذا خواهد داشت. پس از چند دقیقه نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی برای تهیه قیمه ساده می شود. باز هم مواد را برای چند دقیقه به خوبی درون تابه هم بزنید.

مرحله چهارم پخت قیمه با گوشت گوسفندی

حالا مواد را به یک قابلمه متوسط منتقل کنید و چهار لیوان آب گرم نیز به آنها اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید تا هر چه سریعتر آب درون قابلمه به نقطه جوش برسد. پس از جوش آمدن آب شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید برای مدت زمان یک ساعت و نیم به خوبی پخته شده و بخشی از آب آن تبخیر شود.

مرحله پنجم از طرز تهیه خورش قیمه با گوشت گوسفند

یک قابلمه دیگر را کمی آب کرده و آن را بر روی شعله گاز قرار دهید. لپه ها را نیز درون همین قبلمه ریخته و چند دقیقه ای زمان بدهید تا پخته شوند. پس از پخته شدن په ها آب آن را دور بریزید و لپه ها را به خورش قیمه در قابلمه اصلی اضافه کنید. لیمو عمانی ها را نصف کرده و هسته های آنرا خارج کنید و سپس آنها را نیز به قابلمه اضافه کنید. پس از آن نیز به ترتیبزعفران دم کرده، نمک و ففل را نیز به خورشت اضافه نمایید.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

لوبیا پلو با گوشت گوسفندی

بهترین گوشت برای قورمه سبزی

مرحله ششم تهیه خورشت قیمه هیئتی

در آخرین مراحل پخت قیمه می توانید برای داشتن عطری بهتر پودر دارچین را هم به قابلمه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی اضافه کنید. حرارت زیر قابله را کم کرده و اجازه دهید به ارامی چند دقیقه ای بر روی حرارت باقی بماند. حالا باید به سراغ سیب زمینی بروید. سیب زمینی ها را شسته و پوست بگیرید و سپس آنها را به شکل خلالی خرد کنید.

مرحله هفتم تهیه خورشت قیمه خوشمزه

سییب زمینی ها را چند بار با آب سرد بشویید و سپس آنها را با یک دستمال تمیز خشک کنید تا نشاسته روی سیب زمینی کمتر شود. سیب زمینی ها را در یک تابه جدا با مقداری روغن سرخ کنید. از آنجایی که خورشت سیب زمینی با برنج مصرف می شود همزمان مراحل تهیه پلو را نیز انجام دهید تا به شکل همزمان پخت خورشت و چلو تمام شود.

مرحله آخر پلو خورشت قیمه سیب زمینی با گوشت گوسفند

خورشت قیمه سیب زمینی شما آماده است. خورشت را در ظروف مخصوص کشیده و روی آن را با چند عدد سیب زمینی سرخ شده تزئین کنید. در کنار این خورشت می توانید ماست، ترشی یا سالاد قرار داده آنرا با عزیزان خود نوش جان کنید.

تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی تازهتهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی تازه

نکات مهم در مورد خورش قیمه مجلسی

  • اگر از گوشت سردست گوسفند برای تهیه خورشت استفاده کنید طعم بهتری به قیمه شما داده می شود.
  • می توانید کمی گلاب به اندازه یک قاشق مربا خوری نیز به قیمه گوشت گوسفندی خود اضافه کنید.
  • بهترین قیمه ها با سرعت آرام و ملایم پخته می شوند.
  • آب قیمه در زمان سرو نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد. سعی کنید تعادل را در این مورد برقرار کنید.
  • از لپه های درشت برای پخت قیمه استفاده نکنید.
  • اگر علاقه ای به وجود تکه های پیاز در غذای خود ندارید می توانید پیاز ها را رنده کنید.
  • به جای رب می توانید از چند عدد گوجه فرنگی پوره شده استفاده نمایید.
  • پودر دارچین شاید باعث تیره شده قیمه شما شود. بهتر است از چوب دارچین به این منظور استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که در صورت استفاده از چوب دارچین یا دانه ی هل باید آنها را زودتر داخل خورشت بیاندازید و در پایان نیز آنها را از خورشت خارج کنید
  • هر چه دیرتر نمک را به خورشت اضافه کنید، سرعت پخت بیشتر خواهد شد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید