مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

آشنایی با قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و کاربردهای آن در غذاهای ایرانی

11 تیر ، 1401
مرکز خرید دام زنده

آشنایی با قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و کاربرد آن در غذاهای ایرانی یکی از نیازهای هر خانواده ایرانی است. گوشت گوسفند بر خلاف گوشت گاو و سایر پستانداران، نرم و لذیذ با بافتی مناسب برای غذا می باشد و به همین دلیل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

اما طبیعتا ماهیچه ها و گوشت گوسفند در تمامی قسمت ها دارای ویژگی های یکسان نمی باشند و همین تفاوت ها موجب شده است تا استفاده هر بخش از آن برای یک غذا مناسب باشد. در این مقاله از سایت خرید دام زنده قصد داریم تا قسمت های مختلف گوشت گوسفندی را معرفی کنیم. همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت دام اینجا از قیمت روز دام زنده نیز مطلع شوید.

قسمت های مختلف گوشت گوسفندیقسمت های مختلف گوشت گوسفندی

قسمت های مختلف گوشت گوسفندی

یکی از دلایل لذیذتر بودن گوشت گوسفند، چربی بیشتر آن نسبت به گوشت گاو است. توجه داشته باشید که هر چه گوسفند جوان تر باشد، گوشت خوش پخت تر، نرم تر و تازه تری دارد. همچنین گوش هایی که تازه باشند بهتر از گوشت های مانده برای تهیه و پخت غذا مناسب هستند. معمولا گفته می شود که بخش هایی از بدن گوسفند که فعال تر باشند، گوشت خوش طعم تری دارد و در عوض قسمت های کم تحرک تر، نرم تر است. بخش های مختلف گوشت گوسفند عبارتند از:

  • گوشت گردن گوسفندی
  • گوشت دنده گوسفندی
  • گوشت راسته گوسفندی
  • گوشت فیله گوسفندی
  • گوشت سینه و سرسینه گوسفندی
  • گوشت قلوه گاه گوسفندی
  • گوشت ران گوسفندی
  • گوشت سردست گوسفندی
  • گوشت ماهیچه گوسفندی
  • پاچه، زبان و سیراب شیردان گوسفند

اصطلاحات مربوط یه بخش های مختلف گوشت گوسفندی

  • شقه به نصف بدن گوسفند می گویند.
  • گوشت راسته به دو طرف ستون فقرات گوسفند می گویند که چربی پایینی هم دارد.
  • سردست یک سوم گوشت قسمت های گردن، دست ها و دنده ها است و معمولا از ران ارزان تر است.
  • کف دست گوشت یک تکه سردست و قلوه گاه است.
  • ماهیچه به گوشت خم و بدون چربی عضلاب مختلف گوسفند گفته می شود.
  • گوشت فیله از پشت کمر و پشت جگر سفید تهیه می شود.
  • سیرابی شکمبه گوسفند و پاچه گوشت عضلات قسمت پایین پا (ساق پا) است.

گوشت گردن گوسفندی و کاربرد آن در غذاهای ایرانی

یکی از بهترین قسمت های گوشت گوسفند است. گردن را می توان به قسمت های مختلفی خرد کرد و برای پخت غذاهای مختلفی از آن استفاده کرد. از جمله غذاهای مناسب برای استفاده از گوشت گردن می توان به خوراک گردن، ابگوشت و خورشت های مختلف اشاره کرد. این گوشت همچنین برای سوپ، آبگوشت، انواع همبرگر و حتی کتلت نیز مناسب است. گوشت گردن سرشار از امگا 3، پروتئین، سلنیوم، ویتامین ب، مس، منگنز و به طور ویژه آهن است.

کاربرد قسمت های مختلف گوشت گوسفندی در غذاهای ایرانیکاربرد قسمت های مختلف گوشت گوسفندی در غذاهای ایرانی

گوشت دنده گوسفندی

آشنایی با گوشت دنده گوسفندی برای تهیه غذاهای ایرانی مثل دنده کباب کرمانشاه بسیار مهم است. گوشت دنده نیز بسیار لذیذ، چرب و خوش طعم است. همانطور که از نام آن پیداست این گوشت شامل گوشت بین دنده ها و اطراف آن می باشد. دنده پلو و خوراک دنده نیز از دیگر غذاهای خوشمزه ای است که می توان با دنده گوسفندی تهیه کرد.

گوشت راسته گوسفندی

یکی از قسمت های گوشت گوسفند راسته است. این قسمت چربی کمی داشته و بسیار خوشمزه است. با توجه به قرار گیری راسته گوسفندی در بخش کم تحرک گوسفند، می توان با استفاده از گوشت نرم آن غذاهای مختلفی مثل انواع کباب را از آن تهیه کرد. یک گوسفند معمولا سه کیلو گوشت راسته دارد. اما یکی از غذاهای خوش طعم و معروف ایرانی که می توان با گوشت راسته تهیه کرد، کباب برگ و چنجه است. خوراک راسته گوسفندی نیز دیگر غذای قابل تهیه از راسته گوسفند است.

گوشت فیله گوسفندی

گوشت فیله به گوشت پشت کمر و پشت جگر سفید می گویند. فیله نسبت به راسته نرم تر و یک دست تر است. این گوشت نیز برای تهیه انواع کباب مثل کباب برگ و چنجه مناسب است. از فیله برای تهیه انواع استیک و خورشت های متنوع نیز استفاده می شود.  

پر بازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

اجزای حرام گوسفند کدامند؟

آشنایی با تفاوت گوشت گوسفند و بز

آشنایی با ویژگی های گوشت گوسفندی تازه و سالم

گوشت سینه و سرسینه گوسفندی

سینه و سر سینه همان طور که از نامش پیداست، با توجه به موقعیت قرارگیری گوسفند در قسمت زیرین گوسفند قرار می گیرد. گوشت سرسینه معمولا لذیذ تر از گوشت سینه است. نکته مهم این است که گوشت سینه باید به آرامی پخته شود. از گوشت سینه در پخت غذاهایی که به گوشت ریش شده نیاز دارد نیز استفاده می شود. همچنین می توان با جدا کردن گوشت دنده به طور جداگانه آن را با سبزیجات معطر پخت تا خوراک خوشمزه ای تهیه شود.

گوشت قلوه گاه گوسفندی

یکی دیگر از قسمت های مختلف گوشت گوسفندی، قلوه گاه است. قلوه همان کلیه است اما بهتر است از مصرف آن احتیاط کنید. چرا که هضم سختی دارد و برای هر مزاجی مناسب نیست. قلوه گاه سفت ترین گوشت در لاشه گوسفندی است که معمولا از ان برای تهیه کباب کوبیده و لقمه استفاده می شود.

همچنین این گوشت برای تهیه غذاهای ایرانی که با گوشت چرخ کرده تهیه می شود نیز مناسب است. همچنین قلوه گاه به شکل درسته برای تهیه خوراک قلوه گاه نیز استفاده می شود. قلوه گاه از نظر برخی افراد برای تهیه گوشت ابگوشتی نیز گزینه خوبی محسوب می شود.

گوشت ران گوسفندی

ران گوسفند شناخته شده ترین و یکی از لذیذترین قسمت های گوشت گوسفند است. این گوشت  در تهیه غذاهای مختلف ایرانی کاربرد دارد. لذیذ و خوش طعم بودن این قسمت آن را به یکی از گران ترین گوشت های گوسفندی تبدیل کرده است. یکی از غذاهای ایرانی با ران گوسفند، کباب حسینی است. ران تنوری، ران کبابی و خوراک ران گوسفند نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند.

اجزای خوراکی گوشت گوسفندیاجزای خوراکی گوشت گوسفندی

گوشت سردست گوسفندی

سردست زیر زانو قرار گرفته و به شکل پهن و یک دست است. سردست به تنهای 27 درصد (چیزی حدود یک چهارم) وزن لاشه را تشکیل می دهد. این گوشت شامل گوشت قسمت ای دست و شانه می شود. به دلیل وجود استخوان گوشت سردست معمولا ارزان تر از ران است. گوشت سردست نیز برای تهیه انواع خورشت و کباب استفاده می شود.

گوشت ماهیچه گوسفندی

یکی از بهترین و لذیذترین قسمت های گوشت گوسفند، بخش ماهیچه آن است. این گوشت به دلیل طرفداران زیادی که دارد گران ترین بخش گوشت لاشه گوسفندی محسوب می شود. بافت نرم و لطیف باعث شده است تا از گوشت ماهیچه گوسفندی برای تهیه انواع خوراک و غذاهایی مثل باقالی پلو با گوشت از آن استفاده شود. چلو ماهیچه نیز یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی محسوب می شود.

پاچه، زبان و سیراب شیردان گوسفند

احتمالا این کلمات را بیشتر از هر جایی در داخل کله پزی ها شنیده باشید! پاچه سرشار از ژلاتین و اسیدهای چرب اشباع و پروتئین ها و مواد مغذی برای تقویت عضلات و مفاصل است. یکی از غذاهای قابل تهیه با پاچه، پاچه پلو است که در بخش هایی از کشور طرفداران خاص خود را دارد. زبان نیز گوشتی بسیار لذیذ و دلچسب دارد. زبان سرشار از روی، پتاسیم و سدیم است. خوراک زبان نیز یکی از غذاهای خوشمزه ی ایرانی می باشد.

سیراب و شیردان هم که شامل معده و لوزالمعده می شود، یکی از غذاهای لذیذ است که به شکل جداگانه (جدا از کله و پاچه) تهیه می شود. بهتر است سیراب شیردان را به شکل کاملی شسته و با ادویه های گوناگون بپزید. سیرابی خواص مختلفی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با معده کارایی دارد. سیرابی سرشار از ویتامین به بوده و کلسترول و کالری کمتری دارد.

با توجه به آنچه در متن اشاره شد، هر یک از قسمت های مختلف گوشت گوسفندی از نظر بافت، نرمی و لذیذ بودن با هم تفاوت دارند. کافیست هر گوشت را متناسب با ویژگی های آن در غذاهای مناسب به کار ببرید تا وعده های غذایی بی نظیری را تجربه کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3/3 از 5 (از 33 رای)