مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند زنده

30 فروردین ، 1401
مرکز خرید دام زنده

عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند زنده می تواند موجب تغییرات قیمت گوسفند شود در صورتی که قیمت گوسفند یک محدوده ثابتی داشته باشد در این صورت عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند زنده می تواند در قیمت گوسفند تعیین کننده باشد. به دلیل بالا رفتن قیمت گوسفند که در قصابی ها و فروشگاه ها عرضه می شود بسیاری از مردم ترجیح می دهند که برای خرید گوسفند زنده اقدام کنند و از این طریق هم از سایر قسمت های گوسفند از جمله دل، جگر، قلوه، شیردان و سیرابی استفاده کنند و هم این که هزینه کم تری را پرداخت کنند. در ادامه قصد داریم که به مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند زنده اشاره داشته باشیم تا انتهای مقاله ما را در مرکز خرید دام زنده همراهی کنید.

نژاد از عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند زنده

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند زنده می توانیم به نژاد گوسفند اشاره داشته باشیم. بر اساس نژاد گوسفندان به سه قسمت گوشتی، پشمی و شیری قابل تقسیم بندی می شوند. بعضی از گوسفندان نیز ممکن است که در دو یا سه دسته نیز به صورت همزمان قرار داشته باشند با این وجود گوسفندهایی که در دسته گوشتی قرار دارند در قیاس با دو دسته دیگر قیمت بالاتری دارند.

گوسفندان این نژاد، در قیاس با دو نژاد دیگر سنگین وزن تر هستند و جثه آن ها نیز بزرگتر است. دربین گوسفندان گوشتی در ایران مشهورترین نژاد، نژاد افشاری است در زمان اندکی به وزن زیادی می رسد.

عوامل موثر در قیمت گوسفند زندهعوامل موثر در قیمت گوسفند زنده

وزن گوسفند از عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند زنده

یکی از فاکتورهای مهمی که از عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند زنده محسوب می شود و در فرآیند قیمت گذاری همیشه مورد توجه بوده است، وزن گوسفند زنده است. نکته ای که در اینجا باید مورد توجه باشد این است که گوسفندانی که نر هستند در قیاس با گوسفندان ماده از جنس و وزن بیشتری برخوردار هستند لذا رشد آنها سریع است و بازدهی بالایی نیز برای دامداران به لحاظ فروش گوشتی دارند.

فصل عرضه از عوامل موثر در قیمت گوسفند زنده

فصل عرضه نیز از عوامل تاثیرگذار در قیمت دام زنده است، در فصل زمستان که هنگامه ازدیاد جمعیت گوسفندان و دوران است عرضه دام به حداقل می رسد لذا شاهد افزایش  قیمت فروش گوسفند زنده خواهیم بود. اما در نیمه اول سال که تابستان و بهار را شامل می شود، شاهد کاهش قیمت گوسفندان هستیم. در شش ماه اول و خصوصا تولید مثل صورت می پذیرد و بیشترین غذای گوسفند از مراتع تامین می شود لذا در این صورت شاهد قیمت پایین گوسفند زنده هستیم.

تغذیه دام از عوامل تعیین کننده در قیمت گوسفند زنده

از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند زنده می توانیم به تغذیه دام اشاره داشته باشیم. در صورتی که گوسفندان از تغذیه خوبی برخوردار باشند در این صورت وزن بیشتری به خود خواهند گرفت که سبب بالا رفتن قیمت آن ها می شود. بسیاری از خوراکی هایی گوسفندهای گوشتی از خارج از کشور وارد می شود و به دلیل تحریم ها و افزایش قیمت دلار، این خوراکی ها نیز افزایش قیمت داشته است لذا این مسئله موجب بالا رفتن قیمت گوسفندان زنده نیز شده است.

برخی از دامداری های ممکن است که با قیمت ارزان تری، گوسفند خود را عرضه کنند که در این مورد باید به این نکته توجه داشته باشد در برخی از دامداری ها برای تغذیه گوسفندان از کاغذ و پلاستیک استفاده می شود که این نوع گوسفندان از لحاظ گوشتی دارای فقر مواد مغذی هستند که استفاده از آن ها به دلیل نداشتن ارزش غذایی توصیه نمی شود.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

وزن گوسفند زنده چه تاثیری در قیمت آن دارد؟

دلایل اهمیت تغذیه دام در فصول سرد چیست؟

بهترین قسمت گوشت گوسفندی برای خورشت کدام است؟

شرایط آب و هوایی از عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند زنده

از عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند می توان به شرایط آب و هوایی نیز اشاره داشت، بر اساس شرایط آب و هوایی گوناگونی که وجود دارد هر کدام از نژادهای گوسفندان در شرایط خاص آب و هوایی پرورش می یابند. بعضی از گوسفندان مقاومت بالایی به هوای سرد دارند و بدن آن ها تاب و توان گرمای بالا را ندارد.

تاثیر شرایط آب و هوایی در قیمت گوسفندان موثر است. بر همین اساس مشاهده می شود که قیمت گوسفندان در مناطق مختلف متفاوت است. هر چند این عامل در قیاس با عوامل دیگر موثر در قیمت، تفاوت زیادی در قیمت ایجاد نمی کند اما می تواند مورد توجه باشد.

عوامل تاثیرگذار در قیمت انواع گوسفند زندهعوامل تاثیرگذار در قیمت انواع گوسفند زنده

محل پرورش گوسفند و تاثیر بر قیمت گوسفند

به طور کلی باید گوسفندان در مکان های ایمن و بهداشتی نگه داری شوند تا شاهد گوسفندان سالم و در نهایت فرآورده ها و محصولات با کیفیت گوسفندی باشیم. تجهیزات ضروری و استانداردی که در مکان های نگه داری گوسفندان مورد استفاده قرار می گیرد هزینه های زیادی را می طلبد به همین دلیل گوسفندانی که در چنین محل هایی رشد و پرورش می یابند سلامت کامل تری خواهند داشت و لذا قیمت آن ها نیز بالاتر خواهد بود.

موارد متعددی از قبیل تهویه مناسب، دمای ایده آل، سیستم ضدعفونی، آبشخور و آبخورهای استاندارد در رشد و پرورش گوسفندان بسیار موثر هستند. در صورتی که گوسفندان از حشرات مضر در امان باشند و محافظت های لازم بعمل بیاید در این صورت سلامتی آن ها به صورت کامل حفظ خواهد شد. در دامداری هایی که به سلامت دام ها اهمیت زیادی قائل هستند، به صورت مراتب واکسیناسون صورت می پذیرد در نتیجه می تواند در تعیین قیمت گوسفند زنده موثر باشد.

تاثیرصادرات و واردات در قیمت گوسفند زنده

واردات و صادرات از مواردی هستند که در تعیین قیمت گوسفند زنده موثر عمل می کنند. به دلیل بالا رفتن قیمت ارز برخی از دمداران اقدام به صادرات گوسفندان خود به کشورهای دیگری می کنند که در این شرایط به دلیل کاهش دام در داخل کشور شاهد بالا رفتن قیمت گوسفند زنده خواهد شد. در برخی موارد نیز برای برای به تعادل رسیدن قیمت گوسفندان در داخل کشور احتمال دارد که واردات در دستور کار قرار بگیرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)