مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

آشنایی با تفاوت های بین گوشت گاو و گوسفند

15 فروردین ، 1401
مرکز خرید دام زنده

تفاوت های بین گوشت گاو و گوسفند اگر چه زیاد نمی باشد، اما بد نیست با آنها آشنا شویم تا گوشتی متناسب با سلیقه خود و خانواده مان تهیه کنیم. گوشت یکی از مواد غذایی مهم در سبد غذایی خانوار محسوب می شود که تامین کننده پروتئین و سایر مواد معدنی لازم برای بدن انسان است.

اینکه گوشت گاو بهتر است یا گوسفند بیشتر به سلیقه مصرف کننده بستگی دارد چرا که تفاوت ها انقدر زیاد نیست که برتری خاصی را در گوشتی مشاهده کنیم؛ اما گوشت گوسفند کمی لذیذ تر است و به همین علت طرفداران بیشتری دارد. در این مطلب از مجموعه خرید دام زنده به بررسی این موضع می پردازیم.

تفاوت های بین گوشت گاو و گوسفند از لحاظ ارزش غذایی

افراد زیادی هستند که ترجیح می دهند بیشتر از هر چیزی در تغذیه خود به سلامت آن اهمیت دهند. گوشت هم با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از تغذیه انسان را تشکیل می دهد، توجه به ارزش تغذیه ای آن بسیار مهم است. در مورد این دو گوشت باید گفت که محتوای پروتئینی هر دو بسیار شبیه به هم است.

اما بافت چربی گوشت گوسفند بیشتر است. از 100 گرم گوشت گوسفند به طور متوسط حدود 25 گرم پروتئین و 8.8 گرم چربی می توان استخراج کرد.  اما در همین 100 گرم از گوشت گاو می توانید 26 گرم پروتئین و 4.2 گرم چربی به دست بیاورید.

تفاوت بین گوشت گاو و گوسفندتفاوت بین گوشت گاو و گوسفند

تفاوت های بین گوشت گاو و گوسفند از لحاظ سلامتی

همه می دانیم که گوشت گاو و گوسفند چربی های اشباع و کلسترول بالایی دارند. دقیقا به همین دلیل است که که پزشکان، بیماران قلبی و عروقی را از مصرف این گونه گوشت ها بر حذر می دارند. اما شاید جالب باشد بدانید که گوشت گاو چربی کمتری در مقایسه با گوشت گوسفند دارد.

قابل توجه این که یکی از تفاوت های گوشت گاو و گوسفند درصد بیشتر امگا 3 در گوشت گوسفند است. موضوع دیگر به مواد مغذی موجود در این دو گوشت مربوط است. گوشت گوسفند مواد مغذی بیو اکتیو و آنتی اکسیدان بیشتری دارد و با توجه به وجود کراتین و تورین برای عضله سازی مناسب تر می باشد.

مقایسه گوشت گوسفند و گاو از لحاظ ظاهری

به دلیل منبع تغذیه ای که معمولا در گاو و گوسفند متفاوت است، گوشت این دو حیوان هم تفاوت هایی با هم دارد. برای تغذیه گاوها معمولا از غلات استفاده می شود، در حالی که گوسفندان معمولا از علوفه تازه استفاده می کنند. یکی از دلایلی که گوشت گاو سفت تر و دیر هضم تر است به نوع تغذیه این حیوان بر می گردد. رنگ گوشت گاو تیره تر و بافت ان نیز ضخیم تر از گوشت گوسفند می باشد. همچنین گوشت گوسفند به اذعان بسیاری از مصرف کنندگان عطر و طعم بهتری در غذا ایجاد می کند.

تفاوت های گوشت گاو و گوسفند از لحاظ منابع معدنی

مواد معدنی لازم برای فعالیت صحیح بدن باید از طریق تغذیه سالم تامین شود. گوشت نیز یکی از این منابع غذایی محسوب می شود. گوشت گوسفند دارای منابع کاملی از ویتامین های B کلسیم، آهن و... است که دریافت آن برای نوجوانان و بانوان بسیار مهم است. مصرف این گوشت برای کودکانی که رشد کافی ندارند و همچنین افراد لاغر نیز به شدت توصیه می شود. در این بخش نمی توان تفاوت معنا داری بین مواد معدنی موجود در دو گوشت پیدا کرد و می توان گفت که تا حدود زیادی مقایسه گوشت گاو و گوسفند نتیجه خاصی به همراه ندارد.

آشنایی با تفاوت های گوشت گاو و گوسفندآشنایی با تفاوت های گوشت گاو و گوسفند

تفاوت های بین گوشت گاو و گوسفند از لحاظ طعم و مزه

اما یکی از مهم ترین تفاوت های بخش های مقایسه بین گوشن گاو و گوسفند به طم و مزه این دو گوشت در غذا مربوط می شود. یکی از مهمترین دلایل پر طرفدار بودن گوشت گوسفند به عطر و طعم و لذیذ بودن بیشتر آن در مقایسه با گوشت گاو بر می گردد.

البته بهتر است بدانید که یک دلیل این تفاوت به چربی بیشتر گوشت گوسفند بر می گردد. چربی که روی گوشت وجود دارد تری گلیسیرید بوده و چربی درون گوشت نیز با نام فسفولیپید شناخته می شود که در گوشت گوسفند بیشتر است. برخی از اسید های چرب آمینه نیز باعث بهبود طعم گوشت گوسفندی در مقایسه با گوشت گاو می شود.

آخرین اخبار و مطالب تکمیلی را در این بخش دنبال نمایید

آشنایی با تفاوت گوشت گوسفند و بز

آشنایی با ویژگی های گوشت گوسفندی تازه و سالم

تفاوت شیر گوسفندی و گاوی از نظر ویژگی و خواص آنها

تفاوت گوشت گاو و گوسفند برای ورزشکاران

اگر ورزشکار هستید باید بیشتر برای سلامتی بدن خود وقت بگذارید. دلیل این موضوع نیز سوخت و ساز بیشتر بدن شما و نیاز بیشتر به مواد با ارزش غذایی است. از طرف دیگر به کالری دریافتی بیشتری نیز در طول روز نیاز دارید. کنترل وزن نیز در ورزشکاران حرفه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بنابراین باید مواد خوراکی با سطح ویتامین ها و مواد معدنی بالا و چربی پایین مصرف کنید. این ویژگی را بیشتر می توانید در گوشت گاو پیدا کنید. اما گزینه ای بهتر از گوشت گاو نیز وجود دارد. گوشت گوساله علاوه بر اینکه خواص گوشت گاو را دارد، بافت نرم تر  طعم لذیذ تری را به شما ارایه می دهد.

نتیجه گیری در مورد تفاوت های گوشت گاو و گوسفند

توضیحات خوبی در مورد مقایسه گوشت گاو با گوسفند ارایه شد. اگر چه پروتئین یکی از مهمترین نیاز های بدن انسان می باشد، اما نباید مصرف زیاد گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود قرار دهید. گوشت قرمز می تواند باعث بالا رفتن کلسترول بدن شما و همچنین اسید اوریک خون شود. بنابراین گوشتی را تهیه کنید که احساس می کنید همخوانی بیشتری با ذائقه و نیازهای بدنتان دارد. اما فراموش نکنید که در مصرف گوشت گوساله و گاو تعادل را رعایت کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)