مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

تفاوت شیر گوسفندی و گاوی از نظر ویژگی و خواص آنها

07 تیر ، 1400
مرکز خرید دام زنده

لبنیات یکی از اساسی ترین نیاز های بدن در زمینه ی تغذیه ی سالم می باشد. شیر سرچشمه ی تمامی محصولات لبنی مثل ماست و پنیر و ... می باشد. در این مقاله می خواهیم به خواص شیر و همچنین تفاوت شیر گوسفندی و گاوی بپردازیم. اگرچه ماهیت هر دو یکی می باشد اما با توجه به درصد املاح و چربی و... تفاوت هایی نیز دارند.

معرفی خواص شیر گاو

شیر گاو یکی از منابع غذایی بسیار غنی می باشد که مصرف آن برای افراد دو سال به بالا پیشنهاد می شود. شیرگاو دارای ارزش غذایی بالایی است و سرشار از ویتامین آ و دی، چربی، پروتئین، کلسیم و سایر املاح و مواد معدنی می باشد که هر کدام به نوبه ی خود تاثیر بالایی در سلامت و تغذیه ی انسان دارند. یکی از مهمترین  عناصر موجود در شیر گاو امگا 3 می باشد. امگا 3 برای بهبود عملکرد قلب بسیار مفید است و تاثیر بسزایی در سلامتی دارد.

مصرف شیر گاو برای خانم های شیرده بسیار مفید می باشد. زیرا هم باعث تقویت بدن آنها شده و هم مقدار شیر آنها رای برای تغذیه نوزاد افزایش می دهد. در ادامه بعد از شرح ویژگی های شیر گوسفندی به تفاوت شیر گوسفندی و گاوی می پردازیم.

خواص شیر گاوخواص شیر گاو

معرفی خواص شیر گوسفندی

شیر گوسفند یکی از شیر های بسیار مقوی می باشد که تاثیر زیادی در بهبود عملکرد بدن و سلامتی دارد. شیر گوسفند سرشار از ویتامین های ارزشمند مانند ویتامین  D ،B6 ،B12 و همچنین ویتامین های   A و  E که آنتی اکسیدان های قوی می باشند، کلسیم، پروتئین، آهن، منیزیم، آمینو اسید های ضروری و ... می باشد.

از خواص شیر گوسفند می توان به تقویت بدن و جلوگیری از سرطان، بهبود مشکلات گوارشی، کمک به رشد، تقویت استخوان، رفع نقص های زایمان و... اشاره کرد. در واقع خواص و ویژگی های شیر گوسفند متاثر از تغذیه ی گوسفند می باشد، به همین دلیل پیشنهاد می شود برای مصرف شیر آن در فصل بهار که از علوفه ی تازه تغذیه می کند اقدام نمایید. پس از آشنایی با ویژگی های هر دو نوع شیر می خواهیم تفاوت شیر گوسفندی و گاوی را از ابعاد خاص تر بررسی کنیم.

پربازدیدترین مطالب وب سایت دام زنده را در این بخش دنبال نمایید

تفاوت قوچ با گوسفند در چیست؟

نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی

مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو

تفاوت شیر گوسفندی و گاوی از نظر میزان چربی

شیر گاو و شیر گوسفند هر دو مقادیر بالایی از چربی را به سبب وجود پروتئین دارا می باشند. اما چربی موجود در شیر گوسفند حاوی چربی های مضر برای بدن نمی باشد و چربی های غیر اشباعی هستند که به کاهش کلسترول در بدن کمک می کنند و باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی می شوند. اما شیر گاو حاوی مقادیر بالایی چربی می باشد و افرادی که به کلسترول یا چربی خون دچار هستند باید شیر گاو را به صورت کاملا کم چرب مصرف کنند که به این منظور خامه ی شیر را می گیرند و آن را پاستوریزه می کنند.

از آنجایی که شیر گوسفندی پروتئین بیشتری دارد، مقادیر پنیری که از این شیر به دست می آید در مقایسه با شیر گاو بیشتر است، همچنین ماست تولید شده از شیر گوسفند سفت تر و چرب تر از شیر گاوی می باشد. غلظت شیر گوسفندی از غلظت شیر گاو بیشتر می باشد به همین دلیل شیر گوسفند طرفداران بیشتری دارد.

تفاوت شیر گوسفندی و گاویتفاوت شیر گوسفندی و گاوی

تفاوت شیر گوسفندی و گاوی از نظر دسترسی

همانطور که می دانید منابع تامین کننده ی کارخانه های لبنیاتی بیشتر شیر گاو می باشد. زیرا شیر گوسفندی به میزان نیاز در دسترس نمی باشد. شیر گوسفندی به دلیل شرایط خاص نگهداری از گوسفند و همچنین جثه ی ریز آن نسبت به گاو همیشه به مقدار کمتری در دسترس می باشد و در مناطق خاص می توان از آن استفاده کرد، اما هیچ وقت کفاف کل جمعیت را نخواهد داشت. به همین خاطر پیشنهاد می شود تا مصرف روزانه شیر را بر اساس شیر گاو تنظیم کرد و در هفته یک الی دو بار نیز شیر گوسفند را به دلیل خواص بسیار بالایی که دارد در رژیم غذایی گنجاند.

یکی از عاملین مهم در تفاوت شیر گوسفندی و گاوی تغذیه ی آنها می باشد. زمانی که گوسفند از علوفه ی مفید و تازه ی بهاری تغذیه می کند قطعا شیر مفید تری از گاوی که از سبوس و جو تغذیه شده است را خواهد بود. معمولا شیر گوسفندی طعمی غلیظ و بیشتری از شیر گاو دارد و این ممکن است در افرادی که عادت های غذایی خاصی دارند کمی آزار دهنده باشد.

تفاوت شیر گوسفندی و گاوی از نظر مقدار لاکتوز

تفاوت شیر گوسفندی و گاوی از نظر لاکتوز یا همان مواد قندی، زیاد نیست و هر دوی آنها دارای مقادیر بالایی لاکتوز می باشند. لاکتوز یکی از مواد قندی موجود در خوراکی های طبیعی می باشد که مصرف زیاد آن باعث مشکلات خاصی در سلامتی می شود. یکی از تاثیرات منفی که لاکتوز بر بدن می گذارد، تاثیر بر عملکرد دستگاه گوارشی می باشد. کسانی دچار مشکلات دستگاه گوارشی و همچنین مشکلات روده، مانند بیماری سندرم روده ی تحریک پذیر هستند، باید حتما از شیر بدون لاکتوز استفاده کنند. زیرا عملکرد روده ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

تفاوت شیر گوسفندی و گاوی از نظر ویژگی و خواص آنهاتفاوت شیر گوسفندی و گاوی از نظر ویژگی و خواص آنها

تفاوت های کلی  و مهم در شیر گوسفندی و گاوی

تا به حال تفاوت شیر گوسفندی و گاوی را به صورت جزئی و دقیق بیان کردیم و حال می خواهیم با نگاهی اجمالی این تفاوت ها را بسنجیم.

  • شیر گاو در مقایسه با شیر گوسفند بسیار راحت تر یافت می شود زیرا تولید شیر گوسفندی کم است.
  • شیر گاو دارای چربی های دیر هضم می باشد که به بدن به راحتی آنها را دفع نمی کند، اما چربی های موجود در شیر گوسفند به راحتی هضم می شوند.
  • شیر گاو دارای  پروتئین کازئین A1  می باشد و در جه ی حساسیت زایی بالایی دارد، اما شیر گوسفندی دارای کازئین  A2  است و درجه ی حساسیت زایی کمی دارد.( کازئین بهترین پروتئین برای بدن می باشد و انواع مختلفی دارد.)
  • چربی موجود در شیر گاو کمتر است با این وجود، چربی های موجود در شیر گوسفند سالم تر هستند و حاوی تری گلیسرید است.( تری گلیسرید نوعی لیپید می باشد که نقش عایق بندی و ذخیره ی انرژی در بافت های بدن را دارد.)
  • شیر گاوی حاوی مقادیر بالای کلسیم و امگا3 است اما شیر گوسفندی ویتامین  B12 و ویتامین c  بیشتری دارد. همچنین در شیر گوسفند فولات و منیزیم و آهن بیشتری وجود دارد.
  • طعم شیر گاوی ملایم تر است مزه ای دلچسب و خامه ای دارد و اصلا دل را نمی زند، در این مقایسه شیر گوسفندی طعمی تند دارد و می توان مزه ی چربی بالای آن را احساس کرد.)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3/3 از 5 (از 34 رای)
سعیدی
1400/04/07

مطلب بسیار مفیدی بود