مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

طبع گوشت گوسفند و گوساله بر اساس طب سنتی

07 تیر ، 1400
مرکز خرید دام زنده

هر یک از مواد خوراکی دارای ارزش غذایی مخصوص خود است و بسته به مزاج شخص، روی بدن او تاثیر می گذارد. گوشت هم به همین شکل است و می تواند با توجه به ذائقه شخص تاثیرگذار باشد. در این مقاله اطلاعاتی را درباره طبع گوشت گوسفند و گوساله بر اساس طب سنتی و همچنین نکاتی درباره تاثیر مصرف این گوشت ها بر روی مزاج های مختلف ارائه کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با راه حل های طب سنتی برای معتدل کردن طبع گوشت گوسفند و گوساله آشنا شوید.

طبع گوشت گوسفند و گوساله

قطعا این نکته را می دانید که هر شخص با توجه به ویژگی های فیزیکی بدن خود مزاج خاص خود را دارد و باید بر اساس همان مزاج مواد غذایی مورد نیاز خود را مصرف نماید. بر اساس طب سنتی مزاج و طبع ها به چهار دسته تقسیم می شوند. این دسته ها عبارتند از: سرد و خشک، سرد و تر، گرم و خشک، گرم و تر.

تمام گوشت ها طبع مخصوص به خود را دارند و نمی توان گوشت های مختلف را در یک دسته از طبع ها قرار داد. برای مثال ممکن است شخصی دارای مزاج سرد باشد و استفاده از برخی گوشت ها برای آن مضر و استفاده از برخی دیگر برای او مناسب باشد.

درباره طبع گوشت گوسفند و گوساله که مصرف آنها در بین مردم بسیار رواج دارد، باید بگوییم که گوشت گوسفند دارای طبعی نسبتا گرم است. اما گوشت گوساله نسبت به گوشت گوسفند سرد تر است. علت تفاوت طبع آنها هم میزان رطوبت در بافت های آنها است، که سبب می شود طبع این دو ماده غذایی با هم متفاوت باشد.

طبع گوشت گوسفند و گوسالهطبع گوشت گوسفند و گوساله

استفاده از گوشت سرد یا گرم

همانطور که گفتیم گوشت گوساله نسبت به دیگر گوشت ها سرد تر است و استفاده آن برای افراد سرد مزاج بدون در نظر گرفتن نکات پزشکی می تواند مشکل ساز شود. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که، گوشت گوساله و گوسفند که در ظاهر شبیه هستند، چرا اینقدر طبع آنها متفاوت است!؟ در پاسخ باید بگوییم که طبع گوشت گوساله و گوسفند بسیار هم با هم متفاوت نیست.

وقتی ما می گوییم که گوشت گوساله سرد است به نسبت گوشت گوسفند این را می گوییم. در کل تمام گوشت ها گرم به حساب می آیند، اما میزان گرمی برخی از آنها کمتر و برخی از آنها بیشتر است. پس در مقایسه با یکدیگر گوشت هایی که گرمی کمتری داشته باشند سرد به حساب می آیند و گوشت هایی که گرمی بیشتری داشته باشند گرم در نظر گرفته می شوند.

دیگر مطالب مرکز خرید و فروش دام زنده در تهران را در این بخش دنبال نمایید

مدت زمان نگهداری گوشت گوسفندی در فریزر

مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو

پشم گوسفند در صنعت چه خواص و کاربردهایی دارد

تاثیر مثبت طبع گوشت گوسفند و گوساله بر روی افراد

گوشت گوسفند و گوساله سرشار از ویتامین و پروتئین ها هستند و در قسمت هایی از گوشت که چربی کمتری وجود دارد، این مواد مغذی بیشتر است. در طب سنتی هم با توجه به همین قضیه اشاره شده است که افراد می توانند با استفاده از همین گوشت ها رژیم بگیرند. زیرا با استفاده از این گوشت ها می توانند ساعات بیشتری را احساس سیری کنند. اما باید هر شخص طبع و مزاج خود را در نظر بگیرد، تا دچار مشکل گوارشی نشود. مهمترین فواید استفاده از گوشت گوسفند و گوساله را هم می توان تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت خون رسانی در بافت های مختلف نام برد.

تاثیر منفی گوشت گوسفند و گوساله

تمام مواد غذایی و خوراکی علاوه بر اینکه دارای تاثیرات مثبتی بر روی بدن انسان ها هستند، دارای مضرات و عوارضی نیز می باشند. گوشت ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. فردی که دارای مزاج سرد است باید استفاده خود از گوشت های سرد مانند گوشت گوساله را کاهش دهد، یا نکاتی را در پیش گیرد که تاثیر سردی گوشت کاهش یابد و متعادل شود.

اگر این قضیه برای افراد سرد مزاج در نظر گرفته نشود، می تواند باعث مشکلاتی در استخوان بندی و دستگاه گوارش شخص شود. همچنین در طب سنتی توصیه می شود از استفاده کارشناسی نشده گوشت های سرد برای افرادی که دارای بیماری های مغزی و روانی هستند، جدا خودداری کرد.

طبع گوشت گوسفند و گوساله بر اساس طب سنتیطبع گوشت گوسفند و گوساله بر اساس طب سنتی

راه حل هایی برای معتدل کردن طبع گوشت

در برخی موارد افراد مجبور هستند که از یک ماده غذایی استفاده کنند. برای مثال ممکن است شخصی برای درمان بیماری خود توسط پزشک تغذیه توصیه شده باشد که از گوشت گوساله استفاده کند. اگر شخص سرد مزاج باشد باید چه کار کرد!؟ استفاده کردن از گوشت گوساله باعث مشکل گوارشی برای او خواهد شد.

اما استفاده نکردن از این گوشت هم برای او مضر است و روند درمان او را به مشکل خواهد انداخت. در برخی موارد افراد به دلیل عادت داشتن از استفاده برخی مواد غذایی نمی توانند عادت خود را ترک کنند. در این موارد باید راهکاری را در پیش گرفت که بتواند طبع ماده غذایی را معتدل کند، تا شخص بتواند با خیال راحت از آن استفاده کند. برخی از مواد غذایی که می توان به معتدل کردن طبع گوشت گوسفند و گوساله کمک کند عبارتند از:

  • جعفری
  • نعناع
  • گوجه فرنگی
  • شوید
  • گشنیز
  • اسفناج
  • نخود فرنگی
  • لوبیا

شما می توانید با توجه به ذائقه و علاقه خود برای غذا، از این مواد غذایی استفاده کنید و با اضافه کردن مقداری از این مواد طبع گوشت را معتدل نمایید و آنها را برای استفاده افراد سرد مزاج معتدل نمایید.

نکاتی درباره طبع گوشت گوسفند و گوساله

در طب سنتی نکاتی درباره طبع گوشت گوسفند و گوساله وجود دارد، که برای استفاده از این گوشت ها باید آنها را در نظر گرفت. در ادامه تعدادی از این نکات را نام برده ایم.

  • افرادی که دارای بیماری های مغزی هستند یا معده آنها دچار مشکل در هضم غذا است، در حد امکان از خوردن گوشت گوسفند و گوساله دوری کنند.
  • اگر می خواهید از گوشت گوسفندی استفاده کنید که معتدل تر نسبت به دیگر گوشت ها باشد، از گوشت گوسفند نر که سنی حدود شش ماه تا یک سال را دارد استفاده کنید.
  • دیگر نکته ای که باید به آن اشاره کنیم، این است که حتما از گوشت تازه استفاده کنید. زیرا طبع گوشت گوسفند و گوساله در مرور زمان می تواند تغییر کند و به همین دلیل دچار مشکل در گوارش شخص مصرف کننده شود.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاع از قیمت دام زنده به روز به وب سایت ما مراجعه کرده یا با قسمت فروش مجموعه دام اینجا تماس حاصل کنید.

    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

    نظرات کاربران

    به این صفحه امتیاز دهید
    میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)
    سهیل
    1400/04/07

    جالب بود. ممنون از مطالب و وب سایت خوبتون