مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

طرز تهیه دیزی با گوشت گوسفند

16 مهر ، 1401
مرکز خرید دام زنده

طرز تهیه دیزی با گوشت گوسفند همانطور که فکر می کنید کار سختی نیست اما دانستن برخی فوت و فن ها احتمالا طعم بهتری به دیزی شما خواهد بخشید. دیزی یکی از قدیمی ترین و پر مصرف ترین غذاها در بین ایرانیان بوده و هست. به همین دلیل افراد مختلفی روش های پخت متفاوتی برای تهیه این غذای خوشمزه ارائه کرده اند.

دیزی ها هم انواع مختلفی دارند اما ما در این جا و در این مطلب از سایت مرکز خرید و فروش دام زنده در تهران قصد داریم طرز تهیه دیزی سنتی با گوشت گوسفندی را به شما آموزش دهیم. تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

تهیه دیزی با گوشت گوسفندیتهیه دیزی با گوشت گوسفندی

مواد لازم برای تهیه دیزی با گوشت گوسفند

برای تهیه ابگوشت دیزی با گوشت گوسفندی برای 4 نفر نیاز به تهیه مواد زیر می باشد:

  • نخود و لوبیا: 1 لیوان بزرگ سر پر
  • گوشت گوسفندی با جربی و استخوان: 500 گرم
  • گوجه فرنگی: 3 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذا خوری
  • پیاز: 2 عدد
  • سیر: 3 حبه
  • سیب زمینی: 2 تا 3 عدد متوسط یا بزرگ
  • فلفل سبز: در صورت تمایل 1 یا 2 عدد

طرز تهیه دیزی با گوشت گوسفند

برای تهیه دیزی سنگی با گوشت گوسفند باید ابتدا مواد لازم را تهیه نموده و ان ها را در کنار هم قرار دهید تا دسترسی کاملی به آنها در زمان پخت داشته باشید. معمولا خانواده های ایرانی برای اینکه مانع از انتقال نفخ حبوبات آبگوشت دیزی شوند، آن ها را روز قبل در آب خیس می کنند. هر چه بیشتر حبوبات را بخیسانید علاوه بر اینکه بیشتر نفخ آوری آن ها گرفته می شود باعث پخت بهتر و کامل تر آنها نیز می شود.

مرحله اول طرز تهیه دیزی سنتی با گوشت گوسفندی

برای تهیه دیزی با گوشت گوسفندی در گام اول باید گوجه ها را پوست بگیرید. این کار را می توانید به وسیله شوک دمایی آب گرم و آب سرد انجام دهید. با استفاده از چاقو نیز می توانید گوجه ها را پوست بگیرید. حالا گوجه های پوست گرفته شده را به همراه گوشت، 1 پیاز کامل و حبه های سیر درون یک قابلمه مناسب ریخته و بر روی آنها تا شش برابر حجم مواد آب اضافه کنید. شعله گاز را روشن کرده و قابلمه را روی شعله قرار دهید.

مراحل تهیه دیزی با گوشت گوسفندیمراحل تهیه دیزی با گوشت گوسفندی

مرحله دوم در طرز تهیه دیزی خانگی با گوشت گوسفند

آب حبوبات خیسانده را بیرون بریزید و آنها را یک بار با آب بشویید. حبوبات را هم قبل از جوش آمدن آب به قابلمه اضافه کنید. پس از جوش آمدن آب قابلمه یک ساعت صبر کنید و سپس فلفل سبز را به دیزی اضافه کنید. پس از این کار باید به غذا زمان بدهید تا به ارامی پخته شود. پس شعله گاز را تا حدی کم کنید که آب درون قابلمه همچنان به آرامی در حال جوشش باشد.

مرحله سوم طرز تهیه دیزی سنتی

پس از کم کردن شعله یک ساعت اجازه دهید تا مواد به آرامی در قابلمه بجوشند. پس از گذشت این مدت زمان سیب زمینی ها را پوست گرفته و بشویید. حالا وقت اضافه کردن سیب زمینی ها به داخل قابلمه رسیده است. آنها را درسته به داخل قابلمه بریزید. البته برخی از افراد سیب زمینی ها را به دو قسمت تقسیم می کنند. این کار ممکن است لعاب بیشتری به آبگوشت شما بدهد اما در صورت افزایش مدت زمان پخت ممکن است سیب زمینی ها له شوند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

خواص گوشت گوسفندی

بهترین گوشت برای خورشت

مرحله چهارم طرز تهیه دیزی خوشمزه با گوشت گوسفند

حالا پیازی که در مرحله اول به غذا اضافه کرده بودید را از قابلمه خارج کرده و آن را دور بیاندازید. یک بار دیگر حدود یک ساعت به غذا فرصت دهید تا بجوشد و پس از ان شعله را خاموش کنید. گوشت را از قابلمه خارج کرده و چربی های آن را جدا کنید. چربی ها را در یک ظرف جدا ریخته و با کمی پیاز خام آنها را میکس و له کنید. پس از ان چربی های میکس شده را به همراه گوشت دوباره به قابلمه برگردانید و دوباره شعه را روشن کنید.

مرحله پنجم طرز تهیه دیزی ساده

پس از چند دقیقه جوشیدن حالا مواد داخل قابلمه به خوبی پخته شده اند. نمک و فلفل را به میزان لازم به غذا اضافه کنید. اگر رنگی که گوجه فرنگی ها به غذای شما اضافه کرده اند مورد پسند شما نیست، می توانید یک تا دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید. بهتر است رب را اول با روغن کمی تفت داده و سپس به دیزی با گوشت گوسفند اضافه کنید. باز هم چند دقیقه به آبگوشت فرصت دهید تا بجوشد و باز هم مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

طرز تهیه دیزی با گوشت گوسفندیطرز تهیه دیزی با گوشت گوسفندی

مرحه آخر طرز تهیه دیزی خانگی با قابلمه

پس از گذشت چند ساعت آبگوشت دیزی شما آماده است. برای سرو و مصرف محتویات ابگوشت دو راه وجود دارد. برخی از افراد گوشت، سیب زمینی و حبوبات را به شکل کامل در یک بشقاب مجزا سرو کرده و اب را نیز در یک کاسه دیگر سرو می کنند. اما افرادی که عاشق گوشت کوبیده هستند ترجیح می دهند تا گوشت جدا شده از استخوان ها، سیب زمینی و حبوبات را در ظریفی جدا ریخته و آنها را با کوبیدن به خوبی له و ترکیب کنند. شما می توانید این کار را با گوشتکوب های دستی یا میکسرهای برقی انجام دهید.

حالا یک غذای سنتی و اصیل ایرانی آماده شده است. گوشت ها یا گوشت کوبیده را در ظرفی مجزا سرو کنید و آنرا با چند برگ ریحون تزئین کنید. آب گوشت را هم در کاسه ای ریخته و به همراه پیاز خام برش خورده، سبزی خوردن، نان سنگک، ترشی یا ماست سرو کنید و از طعم اصیل یک غذای خوشمزه ایرانی لذت ببرید.

نکات مهم برای طرز تهیه دیزی با گوشت گوسفند

  • تلاش کنید که در ابتدا آب به اندازه ای کافی باشد که در مراحل مختلف پخت نیازی به اضافه کردن مجدد آب نداشته باشید.
  • یکی از مهمترین قوت و فن ها برای پخت یک دیزی جا افتاده و خوشمزه مدت زمان پخت بالا است. هر چه مدت زمان پخت این غذا بیشتر باشد غذا طعم بهتری پیدا می کند.
  • اگر عجله دارید حبوبات و گوشت را در زودپز بپزید و سپس مراحل پخت را آغاز کنید.
  • برای طعم بهتر می توانید کمی زعفران ساییده شده یا دم کرده، لیمو عمانی و زیره یا مرزه نیز به غذا اضافه کنید.
  • استفاده از قابلمه های سنگی یا سفالی هم طعم غذای شما را بهبود می بخشد.
  • یک راز دیگر برای طرز تهیه دیزی سنگی قهوه خانه ای استفاده از مقداری دنبه و قلم گوسفندی در غذا است. همچنین می توانید از گوشت گردن گوسفند نیز برای پخت دیزی سنتی استفاده کنید.
  • برخی از افراد کمی پیاز نیز در مراحل اول درون غذا رنده می کنند که این موضوع دلخواه است.
گرچه دیزی را ممکن است با گوشت گاو یا گوساله نیز بپزند اما محبوب ترین گوشت برای تهیه دیزی استفاده از گوشت گوسفند است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)