مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

آشنایی با کاربردها و مزایای کود گوسفندی

17 بهمن ، 1400
مرکز خرید دام زنده

کاربردها و مزایای کود گوسفندی چیست؟ استفاده از کود گوسفندی چه اهمیتی دارد؟ در این مقاله قصد داریم که در مورد کاربردها و مزایای کود گوسفندی اطلاعاتی را ارائه بدهیم. اگر به دنبال استفاده از کود گوسفندی هستید و می خواهید پیش از استفاده در مورد کاربردها و مزایای کود گوسفندی اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله ما را در مرکز خرید دام زنده همراهی کنید.

کاربردها و مزایای کود گوسفندی بسیار زیاد است این نوع از کودها در واقع جز اولین کودهایی است که توسط انسان ها مورد استفاده قرار گرفته است. دامنه استفاده از کودهای گوسفندی وسیع است و بدون این که آلودگی ایجاد کنند می توان از این کودها به منظور تولید و پرورش محصولات ارگانیک استفاده کرد. کاربردها و مزایای کود گوسفندی با گذشت قرن ها از استفاده از این کود همچنان کشاورزان را مجاب کرده است که این کود را مورد استفاده قرار دهند.

کاربردها و مزایای کود گوسفندی| ترکیب کود گوسفندی

پیش از پرداختن به کاربردها و مزایای کود گوسفندی اشاره به ترکیب این نوع از کودها ضروری است چرا که می تواند نقش اساسی در نشان دادن اهمیت کود گوسفندی ایفا کند. کود گوسفندی در واقع از فضولات این حیوان بدست می آید و در داخل آن ترکیبات مغذی و معدنی فراوانی یافت می شود. در ترکیبات این کود می توان عناصر را یافت:

  • آهن
  • ازت
  •  فسفات
  •  روی
  • مس
  •  منگنز
  •  منیزیم
  • نیتروژن
  •  پتاسیم
  • و سدیم

در حدود هفتاد درصد کود گوسفندی از مواد آلی ترکیب یافته است درجه PH این کود هشت می باشد که بیانگر خاصیت بازی کود گوسفندی است. هریک از عناصر موجود در این کود می تواند برای درخت و یا گیاه خاص مثمر ثمر باشد.

کود گوسفند، کاربردها و مزایای آنکود گوسفند، کاربردها و مزایای آن

کاربردها و مزایای کود گوسفندی

کود گوسفندی در دسته بندی انواع کودها، به عنوان کود گرم مشهور است سرعت تجزیه در این کودها بسیار بالا است. به دلیل غنای بالایی که دارد کاربردها و مزایای کود گوسفندی در صنعت کشاورزی بسیار زیاد است. همچنین کاربردها و مزایای کود گوسفندی در قیاس با سایر کودهای حیوانی بیشتر است.

به دلیل این که در مکان نگه داری گوسفندها به طور معمول بستر اولیه وجود ندارد بر همین اساس کودی که از گوسفندان به دست می آید از خلوص بیشتری برخوردار است. همین خلوص بالا نیز موجب می شود که در مدت زمان کوتاهی در خاک تجزیه و جذب شود. البته نکته ای که در کاربردها و مزایای کود گوسفندی باید مدنظر قرار گیرد این است که استفاده از آن باید در حد معمول باشد و زیاده روی نشود چرا که می تواند آمونیاک زیادی را منتشر کند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

آشنایی با خواص قلم گاو و گوسفند

آشنایی با خواص و مضرات روغن دنبه

خواص و مضرات جگر گوسفندی و جگر گاو

مزایای کود گوسفندی

مزایای کود گوسفندی بسیار زیاد است و همین مزایای فراوان سبب شده است که همچنان سهم خود را در بین سایر کودها حفظ کند. در صورتی که به صورت اصولی و صحیح از این نوع کود استفاده شود به دلیل دارا بودن عناصر ضروری خاک می تواند کیفیت خاک را بالا برده و سبب افزایش بازدهی گیاهان و درختان شود. از این کود می توان برای پرورش گیاهان مختلف و انواع گل ها استفاده کرد.

 برای این که کشاورزی بتواند نیازهای تغذیه انسان ها را برطرف کند نیازمند خاک مناسب، انواع کود و از جمله آب است. در این میان کود گوسفندی که از مهمترین کودهای حیوانی محسوب می شود می تواند با غنی سازی خاک از عناصر مطلوب موجب رشد و توسعه هرچه بیشتر محصولات کشاورزی شود.

مزایای کود گوسفندیمزایای کود گوسفندی

کاربردهای کود گوسفندی

کاربردهای کود گوسفندی در بین کودهای مختلف از جمله حیوانی بسیار زیاد است. از این کود می توان به منظور تقویت گیاهان، غنی سازی خاک  و تولید گیاه خاک استفاده کرد. از مهم ترین کاربردهای کود گوسفندی که در سال های اخیر نیز بسیار متداول شده است استفاده از آن در پرورش کرم های تولید کمپوست و کرم های خاکی است. از این کرم ها به منظور غنی سازی خاک، تولید گیاه خاک، رساندن اکسیژن به خاک و...استفاده می شود.

کابرد کود گوسفندی در کشاورزی

  • درخت بلوبری یکی از کاندیدای استفاده از کود گوسفندی است، این درخت برای این که بتواند محصولات با کیفیتی داشته باشد نیازمند برخی از عناصر از جمله؛ آمونیاک و هیدروژن است. در کود گوسفندان مقادیر فراوانی از نیتروژن وجود دارد لذا در صورت کوددهی با استفاده از کود گوسفندی این عنصر تامین می شود بر همین اساس دوبار در سال می توان از کود گوسفندی برای بلوبری استفاده کرد.
  • مرکبات هم برای این که رشد خوبی داشته باشند و محصولات پرباری بدهند به عناصری از جمله فسفر، نیتروژن و پتاسیم نیازمند هستند بر همین اساس می توان از کود گوسفندی برای مرکبات استفاده کرد یک الی شش کیلوگرم در یک سال و مراحل مختلف می تواند موثر عمل کند.
  • پسته، گردو و بادام نیز برای رشد بهتر و بازدهی بالا باید غنی از پتاسیم، آهن، فسفات و نیتروژن باشند برای همین منظور ضروی است که با استفاده از کودهایی از قبیل گوسفندی تغذیه شود.
  • چمن ها نیز از کاندیدای استفاده از کود گوسفندی هستند چرا که این کود به عنوان یک کود خالص می تواند افزایش تراکم چمن ها را سبب شود.
  • صیفی جات و گیاهان بوته ای نیز به منظور رشد و پروش به کود گوسفندی نیاز دارند و با استفاده از این کود می توان محصولات ارگانیک تولید کرد.

کاربرد کود گوسفندی در کشاورزیکاربرد کود گوسفندی در کشاورزی

تاثیر مواد آلی موجود در کود گوسفندی

عناصر و مواد آلی که در کود گوسفند موجود هستند می توانند موجب رشد کرم ها و حشرات داخل خاک شوند که برای حاصلخیز بودن خاک  بسیار موثر هستند. در برخی از موارد که عناصر موجود در این کودها زیاد است و همچنین کود گرم است می تواند سبب از بین رفتن این موجودات شوند لذا برای از بین بردن این مشکل توصیه می شود که ترکیبی از چند نوع کود حیوانی به کار برده شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)