مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

خواص و مضرات جگر گوسفندی و جگر گاو

20 مهر ، 1400
مرکز خرید دام زنده

جگر از پرطرفدار ترین مواد خوراکی است که متناسب با میزان مصرف آن، می تواند مفید و یا مضر باشد. محققان متعددی به بررسی جگر گوسفندی و جگر گاو پرداخته اند تا بتوانند تمامی خواص آن را شناسایی کنند و از این طریق توانسته اند محدودیت ها و منع مصرف این ماده خوراکی را معین نمایند.

بررسی کامل جگر گوسفندی و جگر گاو از نظر طبع

جگر یکی از محبوب ترین غذا های سنتی ایرانی است که به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در تمام شهر های ایران پرطرفدار است. جگری که در طباخی ها سرو می شود و یا در قصابی ها به فروش می رسد، به دو دسته کلی جگر گوسفند و جگر گوساله یا همان گاو تقسیم می شود. با این که این دو مواد غذایی، شباهت های بسیار زیادی به یکدیگر دارند، اما تفاوت های اندکی نیز در نحوه سرو، طبع، ارزش غذایی، میزان کالری و ... بین آن ها مشاهده می شود.

برای بررسی کامل جگر گوسفندی و جگر گاو از نظر طبع، لازم است تا با طبع کلی گوشت گاو و گوسفند آشنایی داشته باشید. به طور کلی جگر گوسفند طبع گرمی دارد و از این جهت بیشتر در سفره ایرانی ها به چشم می خورد. برخلاف جگر گوسفند، جگر گاو دارای طبع سرد است و اغلب در شرایط خاص و برای افرادی که طبع بدنشان گرم است، مفید می باشد.

بررسی جگر گوسفندی و جگر گاو

بررسی جگر گوسفندی و جگر گاو

بررسی کامل جگر گوسفندی و جگر گاو از نظر ارزش غذایی و گوارش آن ها

با بررسی کامل جگر گوسفندی و جگر گاو، به این نتیجه می رسیم که تفاوت این دو ماده غذایی تنها به نوع طبعشان محدود نمی شود، بلکه آن ها در میزان کالری نیز با یکدیگر متفاوت اند. با این که ارزش غذایی جگر گوسفند و جگر گاو تقریبا با یکدیگر برابر است، اما میزان کالری در جگر گاو بیشتر از جگر گوسفند خواهد بود.

از این جهت بافت جگر گاو به نسبت گوسفند سخت تر است و هضم و گوارش آن نیز بیشتر طول می کشد. برخلاف جگر گاو، بافت جگر گوسفندی بسیار نرم و لطیف و همچنین آبدار می باشد. دلیل این امر را می توان میزان چربی بیشتر جگر گوسفند دانست که موجب هضم و گوارش راحت تر آن شده است. همچنین میزان کلسترول در جگر گوساله یا همان گاو، بسیار کمتر از جگر گوسفندی می باشد.

جگر سفید

تصویری از جگر سفید

سایر مطالب مرتبط از وبسایت خرید گوسفند زنده را در ادامه بخوانید:

آشنایی با روش های طعم دار کردن گوشت گوسفندی

آشنایی با ویژگی های گوشت گوسفندی تازه و سالم

مدت زمان نگهداری گوشت گوسفندی در فریزر

خواص جگر گوسفندی و جگر گاو

بررسی کامل جگر گوسفندی و جگر گاو نشان دهنده خواص منحصر به فرد آن ها خواهد بود. جگر سیاه، سرشار از ویتامین های مفید نظیر A و B می باشد و همچنین میزان پروتئین و اسید فولیک آن نیز بسیار زیاد است. این امر موجب شده تا از جگر به عنوان یک ماده غذایی خون ساز نام برده شود. جگر گاو و گوسفند همچنین به تقویت قدرت بینایی، سیستم تنفسی، گوش داخلی و ... کمک می کند و از بروز عفونت در بدن انسان ها جلوگیری خواهد کرد. قسمت دیگری از جگر که با نام جگر سفید شناخته می شود، غنی شده از ویتامین های E و D است که تا حد چشمگیری از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند. جگر سفید رطوبت بدن را تامین می کند و برای تب، شب کوری و اگزما مفید می باشد.

خواص جگر گوسفند

خواص جگر گوسفند

بهترین زمان مصرف جگر

جگر گاو و گوسفند حتما باید به صورت تازه مصرف شود. انجماد این مواد غذایی در فریزر ها موجب از بین رفتن مواد مغذی آن ها شده و همچنین برخلاف گوشت گاو و گوسفند، که حتما باید فریز شوند تا تازه بمانند، جگر با فریز شدن فاسد خواهد شد و قابلیت خوراکی خود را از دست می دهد. پس از خریداری جگر نهایتا تا ۴۸ ساعت می توان آن را در یخچال نگهداری کرد.

با بررسی کامل جگر گوسفندی و جگر گاو در می یابیم که بهترین زمان مصرف آن ها، صبح ها به عنوان صبحانه و ظهر ها به عنوان ناهار می باشد. هر چند که برخی از افراد جگر گاو و گوسفند را به عنوان شام نیز استفاده می کنند، اما بهتر است که مصرف جگر به ظهر و قبل از ظهر موکول گردد.

بهترین زمان مصرف جگر و نحوه نگهداری آن

بهترین زمان مصرف جگر و نحوه نگهداری آن

ممنوعیت های مصرف جگر گاو و گوسفند

مصرف جگر های گاو و گوسفند، هرچند که سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن باشد، اما محدودیت های بسیار زیادی در مصرف این مواد غذایی وجود دارد. وجود مقدار بیش از اندازه ویتامین A در جگر، موجب می شود تا اختلالاتی در بدن خانم ها ایجاد شود و دوره قاعدگی آن ها نامنظم گردد. همچنین مصرف جگر برای خانم های باردار و کودکان زیر یکسال مناسب نیست.

بررسی کامل جگر گوسفندی و جگر گاو نمایانگر ایجاد مشکلات کبدی و کلیوی در آقایان می باشد. مصرف جگر برای افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند نیز خطر آفرین است و توصیه نمی گردد. جگر همچنین دارای میزان زیادی کالری است و می تواند افزایش وزن را به همراه آورد. توجه داشته باشد که بهتر است روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم جگر به مصرف برسد. زیرا که جگر دارای کلسترول نسبتا زیاد است و افزایش بیش از اندازه آن، سیستم ایمنی بدن را مختل می کند.

نحوه طبخ و ممنوعیت های مصرف جگر

نحوه طبخ و ممنوعیت های مصرف جگر

روش طبخ جگر گوساله و گوسفند

جگر گاو و گوسفند، از اندام هایی است که سموم و مواد زائد بدن این حیوانات را به خود جذب می کند. از این جهت اگر به درستی پخته نشوند، علاوه بر این که هیچ فایده ای برای سیستم بدنی انسان ندارند، می توانند حتی منشاء بیماری های مختلفی نیز باشند. از این جهت طبخ جگر گاو و گوسفند باید به درستی انجام بگیرد تا تمامی میکروب های آن در اثر حرارت از بین بروند.

البته با این وجود افراد بسیاری جگر گاو و گوسفند را به صورت خام مصرف می کنند. بررسی کامل جگر گوسفندی و جگر گاو نشانی از وجود آنزیمی به نام تیامیناز دارد که تنها در اثر حرارت از بین می رود. این آنزیم در خام خواری جگر، موجب می شود تا ویتامین های A و B و D و E به بدن جذب نشوند و عملا مصرف جگر هیچ فایده ای نداشته باشد. بهترین روش برای طبخ جگر، به صورت آبپز و یا کبابی می باشد که در هر نقطه از ایران، مطابق با ذائقه افراد آن جا، برای طعم دار کردن جگر می توان از ادویه های مختلفی استفاده کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 35 رای)