مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی

18 خرداد ، 1400
مرکز خرید دام زنده

با توجه به آن که از گذشته های بسیار دور، نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی تا به کنون تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده و همینطور اهمیت چرم و پوست گوسفند جایگاه ویژه‌ای یافته است، لازم دانستیم به ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی بپردازیم و با توجه به جایگاه خیلی ویژه آن در زندگی امروزه بشر، اطلاعاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا پیرامون نحوه دباغی پوست گوسفند اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

دباغی پوست گوسفند

دباغی پوست گوسفند

چگونه پوست گوسفند را دباغی نماییم؟

با توجه به آن که چرم، استفاده و کاربردهای زیادی در زندگی روزمره انسان ها پیدا کرده است، انجام دباغی پوست گوسفند و دیگر حیوانات نیز اهمیت بالایی یافته است. برای مثال از چرم می توان در صنایع مختلف پوشاک و مهار بندی و زین حیوانات و کفش و چادر و ظروف و اقلام خشک استفاده نمود.

نحوه دباغی پوست گوسفند

نحوه دباغی پوست گوسفند

فواید و کاربرد های چرم به دست آمده از نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی به صورت صحیح

پوست حیوانات اهلی مانند گاو و همین طور گوسفند، استفاده های دیگری دارد و کمی با کاربرد های چرم متفاوت است. برای مثال پوست حیواناتی چون گاو و گوسفند برای تولید کفش و همینطور کیف به کار برده می شود و نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی در این دو صنعت اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی مراحل صحیح دباغی پوست گوسفند و توضیحات مربوطه آن بپردازیم. پس در ادامه نیز ما را همراهی نمایید.

دباغ خانه پوست گوسفند

دباغ خانه پوست گوسفند

نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی

مراحل و روند انجام دباغی پوست انواع حیوانات یکسان می باشد و می توانید پوست گوسفند را در منزل نیز دباغی کنید که روند انجام آن را برای شما در این قسمت شرح خواهیم داد. برای اینکه بتوانید پوست گوسفند را خشک کنید و از فاسد شدن ان نیز جلوگیری کنید، باید آن را در آفتاب قرار دهید و در آن هنگام به پوست نمک بزنید تا از فاسد شدن آن نیز جلوگیری نمایید و سپس اضافات پوست مانند گوش و دم آن را جدا نمایید.

برای این که مواد زائد روی چرم را از بین ببرید، می توانید پوست را در آب بخوابانید و این کار برای از بین بردن چربی های پوست نیز کمک کننده است و در مرحله بعد برای جدا نمودن مو و کندن پشم های روی چرم می توانید از آهک زنی استفاده نمایید، که با استفاده از مواد شیمیایی به لطیف شدن پارچه شما کمک خواهد نمود.

مطالب بیشتر ما را از دست ندهید

چربی های اضافه می تواند نرمی و لطافت چرم شما را از آن بگیرد و شما برای داشتن یک چرم صاف و یکدست نیاز دارید تا چربی ها را از روی چرم بزدایید. برای آن که بعد از رنگ آمیزی چرم خشک و تمیزی داشته باشید، نیاز است تا آن را در زیر آفتاب قرار دهید تا به راحتی خشک شود. تا اینجا به روش کاملی از دباغی کردن پوست گوسفند اشاره نمودیم که روندی لازم برای تبدیل پوست حیوانات به چرم می باشد. در ادامه نیز به دباغی پوست گوسفند به روش سنتی اشاره خواهیم نمود و اطلاعاتی را در این حیطه، در اختیارتان قرار می دهیم پس در ادامه نیز ما را همراهی نمایید.

دباغی پوست گوسفندی

دباغی پوست گوسفندی

دباغی پوست گوسفند به روش صحیح سنتی

در این قسمت به جزئیات نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی به صورت سنتی خواهیم پرداخت که مرحله اول این فرایند، با شستشو شروع می‌ شود. برای آنکه پوست دباغی شده به حالت طبیعی خود بازگردد نیاز است که روزانه ۳ تا ۶ بار پوست را در آب شستشو دهید و با این کار نمک پوست را خارج کنید و در مرحله بعد یعنی بعد از آنکه پوست را در محلول مخصوص شستشو دادید، پوست را در محلول آهک و یا آرد جو قرار دهید که با این کار، به تخمیر زودرس پوست کمک می شود.

در مرحله بعد باید پوست را به دو گیره و یا دو میخ آویزان نمایید و از طریق داس چند ضربه به چرم بزنید تا چربی هایی که بر روی پوست بوده اند را جدا نمایید و در مرحله بعد برای جدا کردن پروتئین‌ هایی که بر روی چرم اضافه اند، چرم را در فضله بخوابانید تا با حذف پروتئین‌ ها از بروز خرابی های احتمالی جلوگیری کرده باشید.

در آخر نیاز است که به دلیل آنکه تمیزی کار بسیار مهم است، شستشوی چرم را تا چند روز بی وقفه ادامه دهید. بعد از اینکه مطمئن شدید که چرم دیگر به شستشوی اضافه نیاز ندارد، مرحله رنگ زنی را آغاز نمایید. برای این کار می‌ توانید چرم را به رنگرز ها تحویل دهید. در مرحله آخر برای براق نمودن چرمتان می توانید به وسیله سنگ سبز و یا سنگ یشم به چرمتان ضربه‌ هایی بزنید. به طور کلی تولید چرم با روش سنتی در حدود ۳ ماه زمان خواهد برد که با صبوری می توانید چرم بسیار مرغوبی را از این طریق به دست آورید.

پوست گوسفند

پوست گوسفند

قیمت پوست دباغی شده گوسفند

با مراجعه به سایت های معتبر که به صورت اینترنتی به فروش گوسفند زنده و پوست گوسفند و چرم می پردازند، می توانید قیمت مناسب و نزدیک به بازار جهانی و قیمت واقعی چرم را مشاهده نمایید و سپس به خرید چرم و پوست گوسفند اقدام نمایید. با توجه به نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی و کیفیت انجام آن، قیمت پوست دباغی شده گوسفند نیز تغییر پیدا می‌ کند.

گوسفند زنده

گوسفند زنده

نحوه دباغی گوسفند بر چند نوع می باشد؟

روش های تولید چرم و نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی تاثیر بسیار زیاد و همینطور کاملا مستقیم بر روی کیفیت چرم تولید شده می گذارد. برای آنکه بتوانید از طریق دباغی پوست گوسفند، تولید چرم با کیفیت داشته باشید، از دو روش رایج می توانید بهره ببرید که روش اول دباغی شیمیایی و روش دوم دباغی گیاهی می باشد.

در این مقاله سعی داشتیم اطلاعاتی را پیرامون نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی ارائه نمودیم. امیدواریم که این اطلاعات مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و رضایت شما را جلب نموده باشد

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3/2 از 5 (از 45 رای)
رضا
1400/07/10

سلام لطفاً دباغی با حفظ پشم یا مو مطالب بگذارید

کارشناس فروش

سلام
بله حتما. ممنون از همراهیتون