مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

نحوه طرز تهیه خوراک جگر گوسفند

19 تیر ، 1401
مرکز خرید دام زنده

نحوه طرز تهیه خوراک جگر گوسفند بسیار ساده است. تنها کافی است چند دقیقه زمان اختصاص دهید و با تهیه مواد اولیه و خواندن دستور پخت خوراک جگر این غذای خوشمزه را برای خود و اطرافیانتان تدارک ببینید. جگر چه به صورت کبابی و چه به صورت خوراک از دیرباز به عنوان یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ برای ایرانیان محسوب می شده است.

اما در کنار خوشمزه بودن این غذا خواص بسیار زیادی نیز برای بدن دارد. بنابراین توصیه می شود هر چند وقت یکبار این غذا را به عنوان یکی از وعده های غذایی خود انتخاب کنید. در ادامه این مطلب از سایت خرید گوسفند زنده دام اینجا طرز پخت خوراک جگر را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه خوراک جگر گوسفندطرز تهیه خوراک جگر گوسفند

خواص خوراک جگر گوسفندی چیست؟

قبل از آموزش روش پخت این غذا بهتر است با خواص آن نیز آشنا شوید. در جگر گوسفندی می توانید انواع ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد و نمو بدن و تامین نیازهای آن را بیابید. از جمله ویتامین های موجود در جگر گوسفند باید به ویتامین های A، B2، B9 اشاره داشت. همچنین جگر حاوی مقادیر زیاد پروتئین نیز می باشد. آهن، کروم، روی، فسفر، مس و کولین از دیگر مواد معدنی لازم برای بدن اس که در جگر موجود است.

اما فراموش نکنید که در کنار مزایا خوردن جگر ضررهایی نیز برای برخی از افراد دارد. کلسترول بالا یکی از نکات نگران کننده در مورد جگر است. همچنین مصرف این نوع گوشت در مادران باردار ممکن است باعث ناهنجاری جنین شود.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

طرز تهیه حلیم

لوبیا پبو با گوشت گوسفندی

مواد لازم برای طرز تهیه خوراک جگر گوسفند

  • پیاز درشت: یک عدد
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق سوپ خوری
  • دل  جگر گوسفندی: حداقل 200 گرم
  • هویج: دو عدد
  • لیمو یا آبلیمو: 2 عدد یا دو قاشق سوپ خوری
  • سیب زمینی: 2 عدد متوسط
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • زردچوبه و ادویه جات: به میزان لازم

مواد لازم برای طرز تهیه خوراک جگر گوسفندمواد لازم برای طرز تهیه خوراک جگر گوسفند

نحوه طرز تهیه خوراک جگر گوسفند

خوراک جگر یکی از ساده ترین غذاها محسوب می شود که برای پخت آن نیاز به صرف وقت آنچنانی ندارید. برای شروع مواد اولیه را فراهم کنید. سیب زمینی، هویج و پیاز را شسته و پوست بکنید. سپس پیازا را خلالی خرد کنید و آن را کنار بگذارید. پس از خشک شدن آب پیازها در تابه ای بزرگ کمی روغن بریزید و پیازها را تفت دهید. در مرحله بعدی دل و جگر را به تکه های کوچک خرد کنید و سپس آنها را به پیازها اضافه کنید. توجه داشته باشید که دل و جگر را زمانی اضافه کنید که پیازها به خوبی سرخ شده باشند.

صبر کنید تا دل و جگر به خوبی با پیازها سرخ شوند. در این مدت مواد درون تابه را خوب هم بزنید تا تمام اطراف دل و قلوه سرخ شوده و دچار سوختگی نشود. در این مرحل باید رب به دل و جگر اضافه کنید تا رنگ و طعم خوبی بدست آورد. پس از افزودن رب به خوبی مواد درون تابه را هم بزنید تا رب به همه قسمت ها پخش شود. پس آن نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و سایر ادویه جات لازم را به مواد اضافه کنید. پس از تفت جزئی مواد در این مرحله از طرز تهیه خوراک جگر گوسفند باید یک لیوان آب به تابه اضافه کنید.

پس از اینکه آب به جوش رسید، لیمو یا آب لیموی تهیه شده را به محتویات تابه اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید. این دستور مربوط به طرز تهیه پایه خوراک جگر گوسفندی بود. اما برخی از افراد تمایل دارند که هویج و سیب زمینی نیز در خوراک خود داشته باشند. برای این منظور شما می توانید هویج و سیب زمینی را به شکل نگینی خرد کرده و در تابه ای دیگر سرخ کنید. در مورد هویج و سیب زمینی برخی ترجیح می دهند آن را با جگر ها مخلوط کنند و برخی دیگر نیز ترجیح می دهند آن را جدا و در کنار جگر گوسفندی سرو کنند. در هر صورت این به سلیقه و تمایل شما بستگی دارد.

انواع جگر گوسفندی برای پخت خوراک جگر و روش پخت آن

جگر گوسفندی در دو نوع سفید و سیاه وجود دارد. برخی افراد در گذشته اعتقاد داشتند که برای تهیه خوراک جگر بهتر است از جگر سفید استفاده شود. جگر سیاه را هم برای مصرف به دلیل خاصیت خون سازی بالا به صورت کباب شده توصیه می کردند.

اما بهتر است بدانید که چه از جگر سیاه استفاده کنید و چه از جگر سفید، طرز تهیه خوراک جگر گوسفندی در هر دو به یک شکل انجام می شود و تفاوتی در مراحل پخت وجود ندارد. اما توجه کنید که در صورت تفت دادن بیش از اندازه، جگر سیاه سفت می شود. این در حالی است که جگر سفید هر چه بیشتر تفت داده شود نرم تر می شود.

انواع جگر گوسفندی برای پخت خوراک جگرانواع جگر گوسفندی برای پخت خوراک جگر

نکات مهم در نحوه طرز تهیه خوراک جگر گوسفند

  • برای تهیه خوراک جگر می توانید جگر مرغ، جگر گوسفند و گوساله را با هم ترکیب کنید.
  • همچنین برای ایجاد طعم متفاوت می توانید دل و قلوه گوسفندی را هم به خوراک اضافه کنید.
  • کمی ریحان یا فلفل دلمه ای را برای داشتن طعمی بهتر می توانید درون خوراک خرد کنید.
  • مصرف این غذا باید به اندازه باشد. در صورت مصرف بیش از حد و زیاد در طول هفته ممکن است کلسترول یا برخی مواد معدنی در بدن شما بیش از مقدار مجاز شود.
  • این غذا در فرهنگ عامه با نام های دیگری نیز شناخته می شود که یکی از آنها جغور بغور است!
  • حتما در تهیه جگر توجه داشته باشید که سالم و تازه باشد. در هنگام خرید جگر ها را بو کنید و به ویژگی های ظاهری آن کاملا توجه داشته باشید.
  • جگر را نباید در یخچال بیش از دو روز نگهداری کنید.
  • از پخته شدن کامل جگر اطمینان حاصل کنید. در صورت نیم پز بودن یا خام بودن، میکروب ها و انگل ها به خوبی از بین نمی روند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)