مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

جالب ترین روش های تشخیص سن گوسفند

24 فروردین ، 1402
مرکز خرید دام زنده

آشنایی با جالب ترین روش های تشخیص سن گوسفند به شما کمک می کند تا در صورت نیاز بتوانید به آسانی سن دام را تشخیص دهید. سن گوسفند می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر قیمت فروش آن نیز داشته باشد. به همین علت اگر قصد خرید گوسفند را دارید باید حتما از آن اطلاعاتی کسب کرده و سن دام را به خوبی تشخیص دهید. تشخیص سن گوسفند در کل دنیا یک موضوع چالشی است که می تواتند تعیین کننده سلامتی او نیز باشد. به همین منظور در این مقاله با دام اینجا همراه باشید تا به خوبی با این موضوع آشنا شوید.

روش های تشخیص سن گوسفند

تشخیص سن گوسفند

لازم است بدانید که هر چه سن گوسفند کمتر باشد، به مراتب قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. این موضوع به علت آن است که قدرت بدنی و دفاعی گوسفندی که سن بالاتری دارد بیشتر بوده و گوشت تازه و سالمی خواهد داشت. عمدتا دام ها دارای شناسنامه هستند تا خریدار با رویت آن با توجه به ارزشش بهای دام را بپردازد. اما به طور کلی از جالب ترین روش های تشخیص سن گوسفند استفاده می شود تا قیمت آن مشخص گردد.

اهمیت تشخیص سن برای گوسفندان

حتما برایتان عجیب است که چرا باید از جالب ترین روش های تشخیص سن گوسفند استفاده شود. زیرا اگر سن دام مشخص شود، امکان انجام رکوردگیری برای اصلاح نژادی آن نیز مهیا می شود. از طرف دیگر با شناسایی آن دام خریدار می تواند دام های بهتری نیز تهیه کند. پیاده سازی برنامه های همزمان سازی فحل سازی در گروه های مختلف سنی دام ها، حذف گوسفندان مسن و مضر، امکان جیره بندی بر اساس نیاز دام و ... نیز برای دامداران فراهم خواهد شد. به همین علت شناسایی سن دام برای هر دو طرف سودآور و مهم می باشد.

بررسی جالب ترین روش های تشخیص سن گوسفند

در برخی کشور های توسعه یافته گوسفند دارای شناسنامه است. در چنین دامداری هایی پس از تولد هر دام شناسنامه و لیست واکسیناسیون او ثبت می شود. از دیگر اطلاعات جالب آن دسته از دام ها؛ مشخصات وراثتی پدر، مادر رکورد های دام و ... در طول عمر او نوشته می شود. اما در محل هایی که چنین نیست باید از طریق راه هایی که در ذیل به آن توجه شده است سن دام تخمین زده شود. این روش ها عبارتند از:

تشخیص سن گوسفند از روی شاخ آن

یکی از جالب ترین روش های تشخیص سن گوسفند از روی مارش شیارهایی است که بر روی شاخ او قرار گرفته است. شاخ ها دارای کراتین هستند و در طول عمر دام در حال رشد هستند. در قسمت بیرونی شاخ نیز هسته های زند وجود دارد که با جریان خون مداوم بخش های بیرونی آن را تغذیه می کنند. شیارهایی که بر روی شاخ گوسفند قرار گرفته است در زمان بلوغ به وجود آمده و مهم ترین آن در سن 4 سالگی شکل می گیرد.
برای بررسی سن دام شیارهای مختلفی شکل می گیرد. هر یک شیار یک سال عمر گوسفند است. شمردن این شیارها چندان هم آسان نیست. زیرا ممکن است دام در یک حادثه آن را از دست داده باشد و یا با پیچ و تاب هایی که شاخ او دارد شما نتوانید به آسانی شیارها را بشمارید. اما به طور کلی این شیارها و شمارش آن ها یک روش کاربردی به حساب می آید.

تشخیص سن گوسفند از روی شاخ

بررسی سن گوسفند از روی دندان

راه دیگری که سن دام مشخص می شود دندان های اوست. اما در قدم اول باید دام را مهار کنید. پس از آن با بررسی وضعیت دندان های ثنایای پیشین او می توانید سن دام را تشخیص دهید. به طور کلی؛ بره و بزغاله در زمان تولد فاقد دندان هستند. در 3 ماهگی 20 عدد رشد می کند که همان دندان شیری است.
گوسفند نیز علاوه بر آن ها 12 عدد دندان بزرگ نیز دارد. هر گوسفندی در یک سن خاص تعداد مشخصی دندان دارد. برای مثال؛ گوسفند دو ساله به بالا دارای دندان های پیشین مرکزی می شوند. در 4 سالگی دندان های پیشین گوشه ای و کناری به دائمی تبدیل شده و تمام دندان های شیری از بین می رود. این روش نیز کار آسانی نیست و باید حتما یک متخصص و دامپزشک از آن استفاده کنند. اما به طور کلی به عنوان یک راهکار بسیار از آن استفاده می شود.

تشخیص سن گوسفندان از روی دندان

فروش انواع دام زنده در دام اینجا

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی جالب ترین روش های تشخیص سن گوسفند پرداخته شود. اکنون که می دانید چطور می توان سن دام را تشخیص داد در زمان لازم می توانید به خوبی از این اطلاعات استفاده کنید. دام اینجا مرکز پخش و فروش دام زنده نیز مفتخر است با ارائه بهترین خدمات انواع دام زنده را به صورت تحویل رایگان در محل به همراه قصاب ماهر در اختیار شما قرار دهد. این مجموعه علاوه بر آن با ارائه بهترین کیفیت گوشت با پرورش بهداشتی و مکانیزه به صورت بیست و چهار ساعته آماده ثبت سفارشات شما می باشد. شما می توانید همه روزه از طریق راه های ارتباطی برای تهیه دام خود اقدام نموده و یا گوشت انواع دام زنده را به صورت رایگان تحویل بگیرید.

   
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 2/3 از 5 (از 33 رای)