مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

دلایل زخم دهان در گوسفند

24 فروردین ، 1402
مرکز خرید دام زنده

بررسی دلایل زخم دهان در گوسفند به شما این امکان را می دهد تا در صورت مبتلا شدن دام به سرعت درمان آن را آغاز نموده و از انتقال به دیگران جلوگیری کنید. این بیماری رایج در میان گوسفندان باعث شده تا دامداران به فکر چاره باشند. این مشکل اگر به درستی درمان نشود ممکن است باعث بروز آسیب های مختلف برای دام شده تا آنجا که تلف شدن حیوان را در پیش خواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله با مرکز پخش، خرید و فروش دام زنده دام اینجا همراه باشید تا اطلاعات کاملی کسب نمایید.

زخم دهان گوسفند چیست

زخم دهان گوسفند چیست؟

قبل از آن که دلایل ایجاد این بیماری را بررسی کنید لازم است از ماهیت این مشکل بیشتر بدانید. این بیماری در قسمت دهان و لب دام ایجاد می شود و نوعی ویروس است. معمولا باید به سرعت تحت درمان قرار گرفته و درمان می شود. اما اگر نشانه بیماری های خطرناک دیگر را به همراه داشته باشد ممکن است برای گوسفند خطرساز بوده و به دیگر دام ها نیز سرایت پیدا کند.
این بیماری به گونه ای است که با بررسی و چکاپ روزانه شما متوجه این مشکل در دام ها می شوید. زیرا با بروز آن خوردن علوفه برای دام سخت شده و به مرور زمان با کاهش وزن شدید آن نیز مواجه خواهید شد. به همین دلیل برای آن که از چنین مشکلاتی به دور باشید و سلامت گوسفندان خود را حفظ کنید، باید دانش خود را در این زمینه بالا برده و به دنبال دلایل زخم دهان در گوسفند باشید.

علت زخم دهان گوسفند

آشنایی با دلایل زخم دهان در گوسفند

ممکن است علت ایجاد زخم دهان دلایل مختلفی باشد. مسمومیت با اوره، تب برفکی، کمبود ویتامین و ... از جمله دلایلی هستند که این مشکل را برای دام به وجود می آورد. در ذیل به بررسی تمام این موارد پرداخته شده است. همچون؛

مسمومیت با اوره

یکی از مهم ترین دلایل زخم دهان در گوسفند مسمومیت با اوره در گوسفندان است. در صورتی که دام شما با این مشکل مواجه شد و شما زخم های ریز و درشتی را در او مشاهده کردید باید سریعا با دامپزشک ارتباط برقرار کرده و درمان را آغاز کنید.

تب برفکی

اگر گوسفند شما دچار تب برفکی شود، وزیکول هایی در قسمت مورد نظر ایجاد می شود که با پاره شدن هر یک از آن ها زخم باقی مانده و بیماری ادامه پیدا می کند. در شرایط حاد تر زخم ها به صورت شدیدتر ظاهر شده و در قسمت های دیگر بدن حیوان را نیز دچار اشکال می کند. تا آنجا که دام دچار لنگش می شود.

کمبود ویتامین

در برخی مواقع ممکن است کمبود ویتامین هایی مثل؛ C, A و ... باعث ایجاد زخم در دهان گوسفند شود. به همین دلیل باید با رعایت تغذیه سالم و انجام چکاپ های منظم مانع از این اتفاق شوید. توجه به برنامه غذایی مناسب برای دام ها تا حد زیادی می تواند این مشکل را برای شما برطرف کند.

اکتیما

یکی دیگر از دلایل زخم دهان در گوسفند اکتیما است. این بیماری زخم هایی گل کلمی شکل دارد که به دلیل مکیدن پستان مادر در گوسفند نوزاد ایجاد می شود. این مشکل که نوعی ویروس است باعث ایجاد خراش در لب ها و اطراف آن شده و تغذیه دام را به مشکل می اندازد.

دلایل زخم دهان در گوسفند

Ppr یا طاعون

دلیل دیگری که ممکن است زخم دهانی در گوسفند ایجاد کند، بیماری طاعون یا PPR است. این مشکل ویروسی خطرناک بوده و عوارض عمومی و سیستماتیکی را به همراه دارد. در صورتی که دام به این بیماری مبتلا شود و زخم های مختلفی در دهان او ایجاد شود سریعا باید برای درمان آن اقدام نموده و مشکل به درستی برطرف شود. در این صورت دیگر گوسفندان نیز تحت خطر خواهند بود.

درمان زخم دهان

تا به این جا اطلاعات کاملی از دلایل زخم دهان در گوسفند بدست آوردید. اما مسئله ی مهم اینجاست که در صورت بروز چگونه درمان انجام خواهد شد. در قدم اول که باید با یک دامپزشک متخصص مشورت نمایید و طبق صلاحدید او پیش بروید. در مواردی دیده می شود از دامداران از روغن سوخته، بنزین و ... برای رفع این مشکل استفاده می کنند. اما لازم است حتما زیر نظر دامپزشک گوسفند آسیب دیده شما به درستی درمان شود تا مشکل دیگری او را تهدید نکند.
 درمان زخم دهان در بره نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر این مشکل برای بره ها رخ داد به دلیل سرعت بالایی که در رشد دارند آن ها را از گله جدا کرده و طبق دستورات لازم درمان را پیش ببرید. البته که دارو های مختلفی نیز برای درمان دام ها با توجه به این مشکل نیز وجود دارد. آفتوفین یکی از داروهای گیاهی است که کاملا طبیعی بوده و به عنوان درمان زخم دهان استفاده می شود. با مصرف این دارو ابتدا التهابات کاهش پیدا کرده و در قدم بعدی اشتهای دام به روال طبیعی باز می گردد.

جلوگیری از بروز زخم دهان در گوسفند

برای آن که مانع از بروز دلایل زخم دهان در گوسفند بشوید باید به چند نکته مهم توجه کنید. در قدم اول به صورت روزانه دهان گوسفندان را چک کنید. در زمان مقرر ویزیت های لازم توسط دامپزشک را انجام دهید. به تغذیه سالم دام ها نگاه ویژه ای داشته باشید و با رعایت بهداشت کامل در محل زندگی آن ها مانع از انتقال انواع بیماری ها میان دام شوید. در این صورت می توانید از بروز این مشکلات به خوبی جلوگیری کنید.

پرورش بهداشتی و مکانیزه در دام اینجا

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی دلایل زخم دهان در گوسفند پرداخته شود. اکنون شما می دانید به چه دلایلی ممکن است گوسفندان دچار زخم در قسمت لب و دهان شوند. مرکز پخش، خرید و فروش دام زنده دام اینجا مفتخر است با بهره مندی از پرورش بهداشتی و مکانیزه به فروش انواع دام زنده بپردازد. با تهیه دام از این مجموعه شما از خدمات دیگری نظیر؛ اعزام قصاب به محل مورد نظر، سفارش شبانه روزی و تحویل فوری در محل نیز برخوردار خواهید شد. البته لازم است بدانید که گوشت انواع دام زنده با بهترین کیفیت به شما نیز ارائه می شود.

   
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید