مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

چرا گوشت گوسفند خریداری شده در دامداری های سنتی، کیفیت مطلوبی ندارد

25 اسفند ، 1401
مرکز خرید دام زنده

گوشت گوسفند خریداری شده در دامداری های سنتی، کیفیت مطلوبی ندارد! احتمالا شما هم به این نتیجه رسیده باشید! هر چند برخی از افراد عقیده دارند گوشتی که از دامداری های سنتی تهیه می شود به علت تغذیه سالم از کیفیت و سلامت بالاتری برخوردار است. البته که این ادعا نیاز به صحت سنجی علمی دارد. اما اصول علمی اثبات می کند که معمولا عکس این ادعا صادق است. نگران نباشید ما در این مطلب از سایت دام اینجا قصد داریم به بررسی کیفیت گوشت تولید شده در دامداری های سنتی و تفاوت ان با دامداری های صنعتی بپردازیم. همراه ما باشید.

کیفیت گوشت دامداری صنعتی

گوشت گوسفند در دامداری های سنتی چگونه تولید می شود؟

کیفیت گوشت خریداری شما به طور مستقیم با شیوه پرورش گوسفند ارتباط دارد. واقعیت این است است که نه تنها تغذیه گوسفند که حفظ سلامت او و همچنین وضعیت نگهداری باعث می شود به طور مستقیم کیفیت گوشت افزایش یا کاهش پیدا کند. البته این به معنای بی کیفیت بودن همه گوشت های تولیدی در دامداری های سنتی نیست. برخی از دامداری های سنتی تنها روال پرورش گوسفند را به شکل سنتی انجام می دهند ولی مراقبت و کنترل خوبی نسبت به گوسفندان دارند. اما به طور کلی محدودیت ها در دامداری سنتی بیشتر از دامداری صنعتی است.

پرواربندی در دامداری سنتی و صنعتی چگونه است؟

اگر تاکنون کلمه پرواربندی را نشنیده اید بد نیست ابتدا در این باره توضیحی ارایه دهیم. پرواربندی به مجموعه کارهایی می گویند که هدف از آن افزایش وزن گوسفندان و همچنین بیشتر کردن حجم عضله آنها است. البته در پرواربندی فقط افزایش وزن گوسفند مد نظر نیست بلکه گوسفند باید نسبت به شرایط سن، جنس و... بازدهی خوبی از لحاظ گوشت، تامین شیر و حتی پشم داشته باشد. هدف از پرواربندی گوسفندان افزایش میزان کسب سود از دامداری است.

کیفیت گوشت گوسفند سنتی

مزیت ها و معایب دو روش دامداری سنتی و صنعتی چیست؟

برای بررسی کیفیت گوشت گوسفند در دامداری های سنتی و صنعتی باید مزایا و معایب و همچنین شرایط دامداری های سنتی و صنعتی را بررسی و مقایسه کنیم. در روش سنتی گوسفند باید از چراگاه ها تغذیه کند و این موضوع با توجه به محدود بودن چراگاه ها و بهره برداری از آنها سرعت و کیفیت تغذیه را کاهش می دهد و در نتیجه پرواربندی دچار مشکل می شود. این در حالی است که تغذیه گوسفندان در دامداری های صنعتی به طور منظم و کنترل شده انجام می شود.
در پرواربندی دامداری های صنعتی تلاش می شود تا نیازهای تغذیه ای گوسفندان برطرف شود تا هیچ گونه کمبودی در تغذیه نداشته باشند. از طرف دیگر خوراک مصرفی گوسفندان در این روش بهداشتی و زیر نظر متخصص دامپزشک می باشد در حالی که در دامداری های سنتی با تغذیه کنترل نشده احتمال ابتلا به انواع بیماری های گوارشی وجود دارد. تغذیه مناسب و سریع گوسفندان باعث می شود پرواربندی نیز سریع تر انجام پذیر و گوسفند در مدت زمان کمتری به حد وزن مطلوب رسیده و در نتیجه سود آوری سریع تر و بهتری داشته باشد.

کیفیت گوشت در دامداری های سنتی چگونه است؟

هدف نهایی برای تمام کسانی که در صنعت دامداری مشغول به کارند، سرعت بیشتر در رسیدن گوسفند به سن مورد نظر برای فروش یا کشتار و همچنین بالاتر بردن وزن آن است. در دامداری های سنتی به دلیل کمبود بودجه و عدم برنامه ریزی های کافی نگهداری و پرورش گوسفند به خوبی دامداری های صنعتی انجام نمی شود. در این روش گوسفند دیرتر از دامداری های صنعتی به شرایط فروش یا ذبح نزدیک می شود آن هم در وضعیتی که احتمالا کیفیت گوشت خوبی نیز نمی تواند ارایه دهد. نکته دیگر در این زمینه سن گوسفند است.

بسیاری از خریداران گوشت گوسفند ترجیح می دهند تا گوشت بره یا گوسفندان جوان تر را خریداری کنند. این موضوع در دامداری سنتی یک دغدغه و مشکل مهم محسوب می شود. چرا که گوسفندان در دامداری سنتی دیرتر پروار بندی شده و به شرایط فروش می رسند. به عبارت دیگر گوسفندان زمانی به شرایط مناسب از لحاظ وزنی می رسند که سن آنها بالاتر رفته و گوشت آنها نیز طرفداران کمتری دارد. در عین حال خریدارانی وجود دارند که به تغذیه صنعتی گوسفندان اعتقای نداشته و تمایل دارند از گوشت گوسفندانی تغذیه کنند که تغذیه ای طبیعی دارند.

کیفیت گوشت در دامداری های سنتی چگونه است

تفاوت کیفیت گوشت گوسفند در دامداری سنتی و دامداری صنعتی

تقریبا تمام شرایط و عوامل پرورش و نگهداری بر کیفیت گوشت گوسفند تاثیرگذار است. در برخی موارد بیماری ها نیز می توانند بر کیفیت و سلامت گوشت گوسفند تاثیر بگذارند. بیماری های گوارشی یکی از مهمترین انواع بیماری ها در بین گوسفندان هستند که به طور مستقیم بر کیفیت گوشت آنها تاثیر می گذارند. متاسفانه بیماری ها در آغل نگهداری گوسفندان در روش سنتی بیشتر رخ می دهند. تغذیه در دامداری های صنعتی شامل تمام مواد لازم برای سوخت و ساز و عضله سازی مناسب گوسفندان شامل کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی، چربی ها و... لازم است.
این در حالی است که گوسفندان در روش سنتی ممکن است حتی از زباله ها نیز تغذیه کنند و به دلیل تکراری بودن منابع تغذیه ای تمام مواد معدنی لازم برای بدن خود را کسب نکنند. علاوه بر این عوامل دمای محیط، رطوبت، نور و تهویه مناسب، سطح اکسیژن و واکسیناسیون منظم نیز بر سلامت و کیفیت گوشت تولید شده نهایی مهم است که طبیعتا در دامداری های صنعتی این موارد بیشتر تحت کنترل می باشد.

خرید گوشت با کیفیت دامداری های معتبر از دام اینجا

 در این مقاله تلاش شد تا به سوال چرا گوشت گوسفند خریداری شده در دامداری های سنتی، کیفیت مطلوبی ندارد؟ پاسخ مناسبی داده شود. قطعا شما نیز پاسخ خود را دریافت کرده اید. به شکل کلی دامداری های صنعتی گوشت با کیفیت تری تولید می کنند اما این به معنای بی کیفیت بودن مطلق گوشت در دامداری های سنتی نیست. در مجموع بهتر است گوشت را از مراکز معتبری خریداری کنید تا هم بابت سالم بودن و هم با کیفیت تر بودن آن اطمینان لازم را کسب کنید. از این رو پیشنهاد می شود برای تهیه بهترین گوشت گوسفند و گاو خرید از سایت دام اینجا را نیز در بین گزینه های خرید خود قرار دهید.

   
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید