مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

زود شیرگیری گوسفند به چه دلیل انجام شده و چه فوایدی دارد

25 اسفند ، 1401
مرکز خرید دام زنده

زود شیرگیری گوسفند و بز از نکات مهم در دامداری صنعتی و حتی دامداری سنتی است که باید مورد توجه همه دامداران قرار گیرد. همانطور که می دانید امروزه یکی از اهداف دامداری ها بالاتر بردن بازدهی دام است. به این منظور باید سرعت رشد، زاد و ولد، کیفیت شیردهی و... به طور کاملا کنترل شده و اصولی افزایش پیدا کند تا سوددهی دامداری در بهینه ترین حالت ممکن باشد. در این شرایط زود شیرگیری گوسفندان و بزها نیز از امنیت بالایی برخوردار است. ما در این مطلب از سایت دام اینجا قصد داریم توضیحات بیشتری در این زمینه ارایه کنیم. همراه ما باشید.

زود شیرگیری گوسفند چیست؟

دامداری به شکل تخصصی از شغل هایی محسوب می شود که به دلیل سر و کار داشتن با یک موجود زنده نیازمند تخصص و کیفیت مدیریت بالایی است. دامداری را پیدا نمی کند که تولد هر بره برای او حسی خوشایند و لذت بخش نداشته باشد. این حس خوب علاوه بر درگیر شدن احساسات با تولد یک موجود زنده به دلیل مثبت بودن و رو به رشد بودن عملکرد دامداری محسوب می شود. اما با تولد هر بره تازه سختی های کار دامداری شروع می شود. مادر و بره باید هر دو شرایط کنترل شده ای داشته باشند.
آنها باید بتوانند در مدت کوتاهی از یکدیگر بهره برده و در سریع ترین زمان ممکن از هم جدا شوند تا مدت زمان رشد و نمو بره و همچنین عملکرد شیردهی مادر تحت تاثیر منفی قرار نگیرد. اگر زود از شیرگیری گوسفند در زمان نامناسب (خیلی زود یا خیلی دیر) انجام شود، قطعا مشکلاتی برای بره و مادر به وجود خواهد آمد. اما اگر این کار در زمان مناسب انجام شود نه تنها برای بر که برای ادر نیز فواید زیادی خواهد داشت که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

زود شیرگیری گوسفند به چه دلیل انجام می شود؟

زود از شیر گرفتن بره و گوسفند نه تنها مزایایی دارد بلکه از برخی از مشکلات و آسیب ها به مادر و فرزند نیز جلوگیری می کند. این کار باعث می شود گوسفند مادر با شیردهی های مداوم و طولانی مدت ضعیف نشود. توجه داشته باشید که برای هر بار شیردهی بدن ادر باید انرژی زیادی صرف کند و انجام پیوسته این کار می تواند باعث به وجود آمدن ضعف در قوای جسمانی مادر شود. در نتیجه مادر افزایش وزن مناسبی نخواهد داشت.
 از طرف دیگر اگر از شیر گرفتن گوسفند دیر انجام شود، آبستن شدن مجدد میش با تاخیر مواجه می شود. این موضوع می تواند پایه ای برای ضعف مادر در زمان آبستنی و حتی در شرایطی سقط گوسفند جدید شود. نکته دیگر اینکه با افزایش مدت زمان شیردهی احتمال آبستنی چند قلو به شدت کاهش پیدا می کند. تمام این موارد منفی در کنار هم می تواند صدمه ای جبران ناپذیر به درآمد و روند کلی دامداری وارد کند.

فواید زودشیرگیری گوسفند چیست؟

اگر با این سوال مواجه شده اید که زود شیر گیری گوسفند چه فوایدی دارد باید پاسخ دهیم که فواید انجام این کار آنقدر زیاد است که تقریبا هر دامداری با درک اولویت ها و منافع خود به انجام چنین کاری تمایل پیدا خواهد کرد. مزایای زود از شیرگیری گوسفند عبارتست از:

زایمان بعدی سریع تر

با تولد هر بره ای مادر مسئول اول مراقبت و پرورش اوست. یکی از اصلی ترین نیازهای بره تازه متولد شده تغذیه با شیر پر از خواص مادر است. این شیر تمامی مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن بره برای رشد و نمو را فراهم می کند. اما هر چه شیردهی بیشتر باشد مادر و بره بیشتر به هم وابسته شده و شمان شیردهی افزایش پیدا می کند. با افزایش مدت زمان شیردهی آبستنی بعدی مادر به تاخیر خواهد افتاد. توجه داشته باشید که هر میش در سال یک یا دوبار آبستن می شود و ممکن است یک نوبت از آبستنی از بین برود.

افزایش وزن برای بره

دامداران تقریبا عجله زیادی برای بالغ شدن بره ها و گوسفندان دارند. دلیل این موضوع نیز به افزایش سرعت سودآوری بره بر می گردد. هر چه بر زودتر از شیر گرفته شود با تغذیه جایگزین با سرعت بیشتری به شیردهی یا بلوغ می رسد. اما اگر تغذیه از بدن مادر دیرتر قطع شود این مدت زمان افزایش پیدا خواهد کرد و گوسفندان دیرتر به کسب درامد می رسند.

فروش زودتر شیر گوسفند

یکی از دیگر فواید زود شیرگیری گوسفند استفاده کردن از شیر آن است. هر گوسفند مادر پس از تولد بره تا مدت زمان مشخصی شیر بیشتری تولید می کند. حال اگر گوسفند زود از شیر گرفته شود می توان از شیر افزوده شده مادر کسب درآمد بیشتری کرد. دوشیدن شیر توسط دستگاه برای میش تبعات منفی کمتری نیز خواهد داشت.

زود از شیرگیری گوسفند چطور انجام می شود؟

با از شیر گرفتن بره باید غذایی جایگزین شیر به او داده شود. در این شرایط دامداران کنسانتره یا علوف به بره می دهند. این کنسانتره باید تمامی مواد لازم برای رشد و نمو بدن بره را فراهم آورده تا با سرعت بیشتر و به شکل کامل رشد کند.

نکات مهم در مورد زودشیرگیری گوسفند و بز

  • این کار در دامداری ها بسیار معمول است اما نکات مهم و جزئی در این مورد وجود دارد که توجه به آنها بسیار مهم است. رعایت این نکات باعث می شود فرایند از شیرگیری با سلامت و کیفیت بیشتری انجام شود.
  • بره باید به طور کامل از مادر جدا شود در غیر این صورت هر دو دچار استرس خواهند شد.
  • تهیه کنسانتره باید از بهترین مواد، به صورت بهداشتی و به اندازه باشد.
  • کنسانتره باید تازه به تازه در آغل بره قرار گیرد.
  • به محض اینکه بره ازکنسانتره تغذیه کرد می توان آن را به گله وارد کرد.
  • بره نباید زودتر از 6 ماهگی از شیر گرفته شود. تا این زمان بهتر است به طور کامل از شیر مادر تغذیه کند.
  • در هفته اول از شیرگیری کاهش وزن کاملا طبیعی است.
  • پس از هفته اول باید به دقت وزن بره بررسی شده و کاهش وزن بیشتری اتفاق نیافتد.

خرید گوشت تازه گوسفندی از دام اینجا

این مطلب در پاسخ به سوال زود شیرگیری گوسفند به چه دلیل انجام شده و چه فوایدی دارد؟ نوشته شده است. امیدواریم توضیحات ارایه شده مفید بوده باشد و شما پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید. هر چه گوسفند به شکل بهتری نگهداری شود گوشت و شیر با کیفیت تری از او بدست خواهد آمد. توجه داشته باشید که با کیفیت ترین گوشت در دامداری های معتبر و شناخته شده عرضه می شود. دام اینجا یکی از توزیع کنندگان معتبر گوشت بره و گوسفند در شهر تهران می باشد که محصولات پروتئینی خود را با بالاترین کیفیت به دست مصرف کنندگان می رساند.




  
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید