مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

کاربرد پشم گوسفند در تولید فرش و قالی ایران

01 اسفند ، 1401
مرکز خرید دام زنده

کاربرد پشم گوسفند در تولید فرش و قالی ایران در واقع اصلی ترین عامل پیشرفت صنعت قالیبافی است. این اتفاق در نواحی کوهستانی بسیار به چشم می خورد. زیرا که مهم ترین ماده برای تولید فرش، پشم است. به همین دلیل است که در این مناطق گوسفندان بیشتری پرورش داده شده و عشایر در آن قسمت ها به دامداری مشغول هستند. در حقیقت اگر بخواهیم از گذشته نه چندان دور صحبت کنیم باید بدانید که تولید قالی و البته فرش در ابتدا میان عشایری ها آغاز شد و پس از آن به مناطق شهری رسید. امروزه حدود 65 درصد پشم گوسفند در حوزه تولید فرش و قالی استفاده می شود. به همین منظور در این مقاله با مرکز خرید و عرضه انواع دام زنده " دام اینجا" همراه باشید تا اطلاعات کاملی از کاربرد پشم گوسفند در تولید فرش و قالی کسب نمایید.

ghali1

پشم گوسفند در تولید فرش ایرانی

فرش ایرانی در میان تمام جوامع بشری از شهرت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل ضرورت اصلی برای ارتقای این کیفیت استفاده از پشم مناسب است. آشنایی با پشم دام به همراه مزایا و محدودیت های آن به مراتب به شما کمک می کند تا بهتر متوجه کاربرد های پشم گوسفند در تولید فرش و قالی ایران بشوید. همه ما می دانیم که از زمان های بسیار دور انسان از پشم گوسفند برای تامین پوشاک خود بهره گرفته است اما پس از گذر زمان و با تغییر شرایط صنعتی به مراتب تولیدات شکل دیگری گرفت و اقتصاد به طور کلی در این زمینه تغییر پیدا نمود. جنس پشم گوسفند که از کراتین و پروتئین است در مصارف مختلف علی الخصوص قالی و فرش مورد استفاده قرار گرفته است.

مزایای پشم گوسفند در قالی ایرانی

همان طور که پیش تر دانستید پشم در مناطق کوهستانی با کیفیت های مختلفی یافت می شود. در پروسه تولید این ماده برای فرش بافی باید گفت؛ پس از آن که چیده می شود از لحاظ بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته و سپس آماده ریسیدن می شود و در قدم بعدی آن شما می توانید دلایل استفاده پشم گوسفند در تولید فرش و قالی ایران را به عینه مشاهده نمایید. به یاد داشته باشید که بهترین و البته با کیفیت ترین نوع پشم از پهلو و پشت گوسفند تهیه می شود. این قسمت از پشم ها دارای کیفیت درجه یک بوده و در مرحله بعدی پشم درجه دو شامل قسمت دست و پای حیوان است. اگر هم به دنبال پشمی درجه سه و تقریبا بی کیفیت تر از بقیه هستید می توان به بخش پایینی شکم گوسفند اشاره نمود.

ghali2

اهمیت استفاده از پشم گوسفند در تولید فرش و قالی ایرانی

در واقع اگر بخواهیم از اهمیت استفاده از پشم گوسفند در تولید فرش و قالی ایرانی صحبت کنیم باید نگاهی به پشم تولید شده در استان کرمان، مرکزی و سیرجان بیندازیم. در بهترین حالت نوع پشم گوسفند که برای مرغوب ترین قالی ها استفاده می شود از کمترین الیاف راژ و کمپ که بی کیفیت ترین نوع پشم هستند استفاده می شود. به همین دلیل است که فرش ایرانی از شهرت بالایی برخوردار است. زیرا از پشم درجه یک تولید شده است.

البته باید به یک نکته مهم توجه کنید که نوع نژاد گوسفند نیز می تواند بر کاربرد پشم گوسفند در تولید فرش و قالی ایران اثر ویژه ای داشته باشد. در حقیقت گوسفندان ایرانی دارای نژاد هایی چون؛ پشم ظریف، گوشتی، شیری و پوستی هستند. این مزیت خود باعث می شود پشم مورد نظر شما با کیفیت و مزیت متفاوتی به نسبت موارد دیگری تهیه و مورد استفاده قرار گرفته باشد.

استفاده از پشم گوسفند در تولید فرش دستباف

همان طور که مطلع شدید عوامل مختلفی می تواند بر کیفیت پشم گوسفند اثر بسیاری بگذارد. از جمله این موارد می توان به؛ تغذیه گوسفند، شرایط آب و هوایی محل زندگی دام، رسیدگی اصولی و صحیح به گوسفندان و ... اشاره نمود. لازم است بدانید که پشم گوسفندانی که در مناطق سرد و معتدل زندگی می کنند مجعد نبوده و دارای زبری می باشد به همین دلیل برای تولید قالی و فرش دستباف بسیار مناسب است.

ghali3

عوامل موثر بر مرغوبیت پشم برای قالیبافی

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید پشم گوسفند در سه گروه نرم، زبر و یا نیمه زبر طبقه بندی می شود. پشم نرم را می توان در استان خراسان، کرمان و خوزستان یافت. برای دسترسی به پشم نیمه زبر نیز باید از گوسفند های استان هایی همچون؛ کردستان، مازندران و برخی از شهر های خراسان به خوبی بهره مند شد. اما نکته مهم آن جاست که عوامل تاثیر گذاری نیز وجود دارد که بر مرغوبیت پشم برای قالیبافی به طور کاملی اثر می گذارد. از جمله این موارد می توان به، رنگ، نرمی، جعد، ظرافت، رنگ پذیری، شفافیت رنگی و ... اشاره نمود. تمام موارد گفته شده در پشم مرغوب، که به ترتیب متعلق به گوسفندان بلوچی خراسان، عربی اهوازی، کرمانشاه و ماکویی می باشد وجود دارد. از این گوسفند ها به مراتب بهترین نوع پشم تولید شده و در صنعت قالیبافی استفاده می شود.

تحویل دام زنده در محل از دام اینجا

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی کاربرد پشم گوسفند در تولید فرش و قالی ایران پرداخته شود. اکنون که می دانید مرغوب ترین نوع پشم چه مزایایی دارد و متعلق به چه گوسفندانی است می توانید مناسب ترین گزینه را برای قالیبافی تهیه نمایید. همچنین به یاد داشته باشید که می توانید تحویل دام زنده در محل مورد نظر خود را از مرکز دام اینجا تهیه نموده و از گوشت با کیفیت آن به خوبی بهره مند شوید. استفاده از خدمات این مجموعه برای شما مزایای دیگری نظیر؛ تحویل رایگان، ارسال یک قصاب ماهر در محل، خرید گوساله زنده و تضمین بهترین قیمت دام زنده در تهران و ... را نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید