مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

نحوه دباغی پشم گوسفند با حفظ پشم یا مو

01 اسفند ، 1401
مرکز خرید دام زنده

نحوه دباغی پشم گوسفند با حفظ پشم یا مو تفاوت چندانی با دباغی پوست بدون مو ندارد. چرم محصولی است که از حیوانات مختلف تهیه می شود. یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین نوع چرم و پوست حیوانات از پشم گوسفند بدست می آید. اما مراحل مختلفی نیاز است تا یک پوست تبدیل به چرمی قابل مصرف شود. گرچه معمولا پوست حیوانات در هنگام دباغی از هر گونه مو پاک می شود، اما برخی از انواع دباغی اتفاقا مو یا پشم گوسفند حفظ می شود. برای اشنایی بیشتر با نحوه دباغی پشم گوسفند با حفظ پشم یا مو، با دام اینجا همراه باشید.

dabaghi1

دباغی پشم گوسفند با پشم یا مو چیست؟

به فرآیندی که پوست طبیعی گوسفند را به چرم و مواد قابل استفاده در پوشاک یا صنایع دیگر تبدیل می کند، دباغی گفته می شود. دباغی پوست حیوانات مختلف تفاوت هایی با یکدیگر دارد. اما به طور کلی این فرآیند ممکن است چند روز تا چند ماه طول بکشد. یکی از مراحل دباغی پشم گوسفند زدودن مو و پشم از پوست است. اما در دباغی پشم گوسفند با حفظ مو، پشم و مو حفظ می شود. محصول نهایی یک پوست به همراه پشم گوسفند است. در ادامه مراحل دباغی را با یکدیگر مرور می کنیم.

آیا دباغی پشم گوسفند با مو و پشم کار سختی است؟

خیر، دباغی مراحل ساده و واضحی دارد. این مراحل در طول چند صد سال بهبود یافته و توسعه پیدا کرده است. دباغی شاید از عصر سنگ تا به امروز وجود داشته است. جالب است بدانید اگر مراحل انجام این کار را بدانید، می توانید حتی در منزل خود دباغی پشم گوسفند را آغاز کنید. این به معنای قابلیت انجام این کار با امکانات کم نیز می باشد.

dabaghi2

مراحل دباغی پشم گوسفند با حفظ پشم چیست؟

انجام دباغی مراحل مختلفی دارد. در پایان این مراحل شما باید پشمی داشته باشید که قابل انعطاف بوده و قابلیت انعطاف داشته و عوامل فسادزا از آن جدا شده باشد.

اولین مرحله دباغی پشم با حفظ مو

برای شروع کار پشم گوسفند را آماده کنید. در این مرحله باید پشم را از هرگونه آلودگی داخلی و خارجی پاک کنید. معمولا پوست گوسفند پس از ذبح به انواع و اقسام آلودگی ها آغشته می شود. این آلودگی ها ممکن است گرد و غبار و خاک، خون حیوان، موجودات ریز و ذره بینی لای پوست گوسفند و... باشد. بهتر است ابتدا چند ساعت آن را درون آب غوطه ور کنید و سپس آن را خشک کرده و برس بکشید. لازم است این فرآیند را چندین بار انجام دهید تا از رفع شدن آلودگی ها اطمینان حاصل کنید. سعی کنید از مواد شوینده استفاده نکنید و یا از شوینده های ساده و غیر اسیدی استفاده کنید.

dabaghi3

از بین بردن احتمال فساد پوست

دومین مرحله برای دباغی پوست گوسفند با پشم انجام کارهایی است که عوامل تجریه پوست را متوقف می کند. باکتری های موجود در پوست از جمله دلایل فساد پوست هستند. از روش های انجام این کار باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  • خشک کردن پشم گوسفند زیر نور آفتاب که ستنی ترین روش انجام این کار است.
  • انجماد سریع که یک یک روش صنعتی و نوین اما پر هزینه محسوب می شود.
  • نمک سود کردن به معنای آغشته کردن پوست به نمک که یک روش سنتی است.
  • حمام اب نمک یکی از سالم ترین و ساده ترین روش ها برای ضد فساد کردن است.
  • خشک کن های پیشرفته صنعتی که پوست را به طور کامل خشک کرده و عوامل فساد زا را کاملا از بین می برد.

شستشوی مجدد

سومین مرحله از دباغی با پشم و مو شامل شناور کردن مجدد پوست در اب است تا انعطاف خود را بازیابد. در این گام شما مطمئن هستید که باکتری های مخرب از بین رفته اند و فسادی در پوست ایجاد نمی شود. در روش سنتی پوست ها حین خیساندن لگد مال می شدند اما امروزه آنها را درون یک استوانه چرخان قرار می دهند تا آب به خوبی به جسم پوست گوسفند وارد شود.

لش زنی و آهک زنی

در قدم بعد به ترتیب باید لش زنی و آهک زنی را انجام داد. در مرحله لش زنی باز هم تلاش می شود تا آلودگی های باقی مانده در پشم گوسفند از بین برود. اما آهک چربی های اضافه و پروتئین های موجود در پوست را از بین می برد. اگر به دنبال حفظ پشم و مو در دباغی پشم گوسفند هستید، بهتر است مرحله آهک زنی را انجام نداده و یا از محول بسیار رقیق آن برای پاک سازی استفاده کنید.

شستشو و تنظیم PH پوست

پس از مرحله لش زنی و تمیز کردن با آهک باید باز هم پشم گوسفند شسته شود. اگر از آهک استفاده کرده اید باید نمک امونیوم یا اسید سولفوریک به پشم بزنید. نمک آمونیوم پوست را نرم کرده و لطافت آن را افزایش می دهد. با اینکار الیاف پشم گوسفند نیز منبسط می شوند.

خشک کردن و آمادگی برای برش و رنگرزی

در یکی از مراحل نهایی دباغی پشم گوسفند با حفظ پشم باید پوست یکبار دیگر شسته شده و سپس به خوبی در جریان هوای گرم خشک شود. پس از خشک شدن پوست گوسفند با چشم آن را به کارگاه های برش زنی می فرستند تا به اندازه های لخواه برش داده شود. پس از برش دادن چرم گوسفندی هم در صورتی که نیاز به رنگ کردن وجود داشته باشد به کارگاه رنگرزی فرستاده می شود. در نهایت پشم گوسفند برای چرب کردن و حجم دهی به بافت پشم به کارگاه مخصوص خود ارسال می شود. تا محصولات پشمی و چرمی از آن تهیه شود.

 خرید بهترین پشم گوسفند برای دباغی با پشم و مو

در این مطلب آنچه در مورد دباغی با حفظ پشم یا مو لازم بود را با یکدیگر مرور کردیم. برای تهیه چرم گوسفندی هر چقدر پوست با کیفیت تری را خریداری کنید چرم یا پشم با کیفیت تری پس از دباغی خواهید داشت. به همین منظور بهتر است پوست را از مکان هایی تهیه کنید که بابت سلامت گوسفند و کیفیت پوست آن مطمئن باشید. شما می توانید سفارش خرید پشم و پوست گوسفند را در دام اینجا ثبت کرده و پشم با بالاترین کیفیت را دریافت کنید. توجه داشته باشید که از دام اینجا علاوه بر پوست گوسفند می توانید خرید انواع دام زنده، گوشت تازه و محصولات گوسفندی را نیز انجام دهید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3/4 از 5 (از 35 رای)