مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

کله گوسفند چه خواصی دارد؟

01 اسفند ، 1401
مرکز خرید دام زنده

این که کله گوسفند چه خواص دارد از جمله موضوعات مورد بحث است و همه دوستداران کله پاچه حداقل یکبار در مورد آن با دیگران بحث کرده و یا حداقل خود به این موضوع فکر کرده اند. کله گوسفند را باید در دسته یکی از عجیب ترین غذاهای پرطرفدار در دنیا دانست که مصرف آن در کشورمان سابقه ای طولانی دارد. هیچ کس نمی داند چه کسی برای اولین بار فکر پخت این غذا به سرش خطور کرده است، اما هر چه باشد یکی از غذاهای پر طرفدار و خوشمزه در بین ایرانیان محسوب می شود. با این وجود خواص این غذای مشهور کمی مورد بحث است، پس با دام اینجا همراه باشید تا به شما بگوییم که کله گوسفندی چه خواصی دارد.

kalle1

کله گوسفند چه خواصی دارد؟

حقیقت این است که برخی خواص منتشر شده در فضای مجازی برای کله گوسفند تاکنون اثبات نشده و برخی دیگر نیز از باورهای عمومی اثبات نشده سرچشمه می گیرند. اما در هر صورت بر طبق مطالعات علمی و برخی پیش بینی ها می توان خواصی را برای کله گوسفند در نظر گرفت. البته توجه داشته باشید که برای شناخت کامل یک خوراکی باید خواص و مضرات آن را در کنار محدودیت های مصرفش مورد بررسی قرار داد. در ادامه برخی خواص کله گوسفندی را با هم بررسی می کنیم.

جدول ارزش غذایی 450 گرم کله گوسفندی

میزان کالری: 189 کیلوکالری

کربوهیدرات: صفر

پروتئین: 21 گرم

چربی: 10 گرم

فیبر: صفر

kalle2

سلنیوم موجود در کله گوسفند

بر اساس آنچه گفته شد در مصرف 450 گرم کله گوسفندی می توانید حدود 22 میکروگرم سلنیوم دریافت نمایید. این میزان سلنیوم می تواند حدود یک سوم نیازهای روزانه بدن به این ماده معدنی را برآورده کند. سلنیوم می تواند از آسیب های به وجود آمده در اثر رادیکال های آزاد را از بین برده و به غده تیروئید در عملکرد صحیح خود کمک می کند.

فسفر از خواص کله پاچه

به طور متوسط 80 میلی گرم فسفر نیز در مصرف یک کله گوسفندی قابل دریافت است. این میزان می تواند 12 درصد از نیازهای روزانه بدن به این ماده مغذی را تامین کند. فسفر به حفظ سلامت استخوان ها، عملکرد صحیح مغز و رشد اندام های بدن کمک می کند.

کلسیم در کله

در مصرف یک کله گوسفندی بدن شما می تواند به 63 میلی گرم کلسیم نیز دست پیدا کند. این میزان کمتر از 10 درصد از نیاز روزانه بدن را به این ماده مهم تامین می کند. کلسیم به تولید و رشد استخوان، عملکرد بهینه عضلات و سیستم گوارش نیز کمک می کند.

آهن کله پاچه

یکی از خواص کله گوسفند حدود نیم میلی گرم آهنی است که بدن شما می تواند آن را جذب کند. این میزان فقط 5 درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می کند. آهن می توان سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده، به تولید خون و کاهش خستگی و ضعف بدن نیز کمک نماید.

kalle3

کولین

کله پاچه حدود 48 گرم کولین نیز در خود برای اهدا به بدن قرار داده است. شما می توانید با مصرف کله گوسفندی حدود یک دهم از نیاز بدن خود به این ماده مفید معدنی را دریافت کنید. کبد به عملکرد صحیح کبد، قلب و عروق کمک می کند.

روی و ویتامین های B6 و B12

ویتامین ب 6 موجود در کله گوسفندی بیش از سایر ویتامین ها می باشد. نیم میلی گرم ویتامین ب 6 موجود در کله گوسفندی کمتر از یک سوم نیاز های روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. ویتامین ب 6 به کاهش خستگی، سلامت قلب و مغز و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر این با خوردن یک کله گوسفندی بدن شما می تواند به اندکی ویتامین ب 12 و روی نیز دست پیدا کند.

فواید کله گوسفندی چیست؟

مواد معدنی و خواص کله گوسفند را با هم بررسی کردیم و حالا نوبت به فواید مصرف کله گوسفندی برای بدن می رسد. کله پاچه میزان قابل توجهی ژلاتن دارد که این ژلاتین می تواند در بدن انسان تبدیل به کلاژن شود. کلاژن به خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و پوست را سفت می کند. دیگر خاصیت کلاژن کمک به تولید توده ها ی عضلانی و کاهش دردهای مفصلی است. کلاژن در بدن ممکن است به دلایلی کاهش پیدا کند بنابراین مصرف کله پاچه می تواند این کمبود را جبران کند. کله پاچه همچنین خواص دیگری نیز دارد از جمله:

  • باعث تقویت مغز و بهبود فرآیندهای ذهنی می شود.
  • هیالورونیک اسید موجود در آن به سلامت و نرمی پوست کمک می کند.
  • مقادیری آنتی اکسیدان تولید می کند که به جنگ با رادیکال های آزاد می رود.
  • کالری مورد نیاز یک روز کاری را تامین می کند.
  • به افزایش حرکات روده کمک کرده و تاحدودی مانع از یبوست می شود.

مضرات پاچه گوسفندی چیست؟

تاکنون سعی شد آنچه در مورد مصرف کله گوسفندی به طور علمی اثبات شده است را مورد بررسی قرار دهیم. اما همانطور که گفته شد در کنار خواص و فواید کله گوسفندی باید به ضررهای مصرف آن نیز توجه داشته باشیم. شاید شما هم شنیده باشید که کله پاچه میزان چربی بالایی دارد و بهتر است در اول صبح مصرف شود. اما این تنها ضرر مصرف کله پاچه نیست. چرا که این غذای به ظاهر لذیذ و خوشمزه مضرات دیگری نیز دارد از جمله:

  • چربی زیاد موجود در کله گوسفندی و همچنین کالری زیاد آن می تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود.
  • چربی زیاد همچنین ممکن است سرعت تخلیه معده را کاهش داده و باعث تهوع، دل درد و در برخی موارد اسهال شود.
  • کلسترول و چربی بد وجود در کله گوسفند همچنین خطرات بیماری های قلبی و عروقی و حتی بیماری های مرتبط با مغز را افزایش می دهد.
  • مصرف این غذا برای مادران باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بهتر است تا پس از زایمان از مصرف آن خودداری کند.
  • بیماران کلیوی نیز به دلیل افزایش میزان اسید اوریک خون بهتر است مصرف این غذا را فراموش کنند.

خرید کله گوسفندی از دام اینجا

در این مطلب تلاش شد تا پاسخ نسبتا کاملی به سوال کله گوسفند چه خواصی دارد بدهیم. اگر در مصرف این غذای خوشمزه و چرب حد اعتدال را رعایت کنید، همیشه می توانید علاوه بر لذت خوردن آن، از خواص آن نیز بهره مند شوید. توجه داشته باشید که سالم بودن و تازه بودن کله گوسفندی نقش مهمی در جذب خواص و کاهش مضرات این غذا دارد. بنابراین توصیه می شود کله پاچه را از مراکز معتبری همچون دام اینجا تهیه کنید تا مشکلی بابت مصرف آن برای شما پیش نیاید از بهترین قیمت گوسفند زنده برخوردار شوید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید