مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

خواص و مضرات دل و قلوه گوسفندی

01 اسفند ، 1401
مرکز خرید دام زنده

خواص و مضرات دل و قلوه گوسفندی چیزی است که بسیاری از افراد را به استفاده از آن ترغیب می کند. معمولا در کنار دل و قلوه، جگر کبابی شده نیز قرار می گیرد. این سه از جمله غذاهای محبوب و سنتی ایرانی محسوب می شوند که طرفداران خاص خود را نیز دارند. کسانی که به دل و قلوه و جگر علاقه مندند، قطعا جگرکی ها برای آنها یکی از محبوب ترین مغازه های سطح شهر محسوب می شوند. دام اینجا در این مطلب خود قصد دارد خواص و مضرات دل و قلوه گوسفندی را بررسی کند.

gholve1

دل و قلوه گوسفندی چیست؟

یکی از محصولات پروتئینی که از گاو و گوسفند به دست می آید، دل و قلوه است. این دو نسبت به جگر سیاه بافت سفت تری دارند. دل گوسفند در حقیقت همان قلب است و قلوه نیز کلیه آن محسوب می شود. برای پخت دل و قلوه باید آنها حتما به طور کامل پخته و سفت شوند. فرقی نمی کند که آن را به طور کبابی می پزید یا آن را آب پز می کنید؛ در هر صورت مصرف دل و قلوه به صورت آبدار و کاملا پخته نشده ممکن است خطراتی را برای سلامتی شما ایجاد کند.

خواص و مضرات دل و قلوه گوسفندی چیست؟

برای بررسی خواص دل و قلوه و همچنین مضرات آن باید این دو را به شکل جداگانه بررسی کنیم. در ابتدا خواص و مواد مفید در دل و قلوه را بررسی کرده و سپس فواید دل و قلوه گوسفندی را برای بدن بررسی می کنیم.

خواص قلوه گوسفندی چیست؟

قلوه یکی از بخش های خوشمزه بدن گوسفند است که از دید طب سنتی دارای طبعی معتدل و خشک می باشد. بنابراین کسانی که دارای طبعی سرد هستند بهتر است از این محصول کمتر استفاده کنند. از جمله ویتامین ها و مواد معدنی موجود در قلوه گوسفندی باید به ریبو فلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین B6 و... می باشد. همچنین قلوه دارای چربی، روی و پروتئین نیز می باشد. البته باید به این نکته اشاره داشت که چربی قلوه کم است. اسید های چرب امگا 3 و آهن نیز دیگر مواد معدنی مفید در قلوه است.

gholve2

فواید قلوه گوسفندی چیست؟

پس از آشنایی با خواص قلوه، فواید مصرف آن برای بدن را مورد بررسی قرار می دهیم. مصرف قلوه می تواند باعث تقویت کمر بوده و رگ ها را نرم کند. قلوه می تواند در بهبود کم خونی ناشی از آهن کمک کننده باشد. همچنین امگا 3 موجود در قلوه خاصیت ضد التهابی دارد. همچنین اگر رژیم غذایی کم چربی دارید، می توانید بر روی قلوه نیز حساب کنید. همچنین در صورت پایین بودن سطح پروتئین بدن، قلوه می تواند یکی از بهترین تامین کننده های آن برای بدن باشد.

مضرات قلوه گوسفندی چیست؟

همانطور که گفته شد قلوه طبعی سرد و خشک دارد بنابراین افراد سرد مزاج بهتر است آن را به همراه مصلحش مصرف کنند. افرادی که معده ضعیفی دارند نیز بهتر است از مصرف قلوه خودداری کنند. از دید طب سنتی قلوه خون ناصالح ایجاد می کند. توجه کنید که قلوه باید زود پخته شود و گرنه به سرعت فاسد می شود. زیاده روی در مصرف قلوه خطراتی برای بدن دارد و توصیه می شود این محصول پروتئینی را به اندازه مصرف کنید. بهتر است قلوه را با موادی مثل سرکه، فلفل، نمک، دارچین و روغن کنجد بپزید.

خواص دل گوسفندی چیست؟

اگر دل و جگر گوسفندی کباب شده مصرف کرده باشید، حتما شما هم با ما هم نظرید که دل یا همان قلب گوسفند یکی از بخش های خوشمزه بدن این حیوان است. دل دارای مواد معدنی چون فولات، روی، سلنیوم، آهن و... است. با مصرف دل شما می توانید از اکثر ویتامین های گروه ب کمپلکس بهره مند شوید. ویتامین های این گروه شامل B2,B6,B12 می باشند. دل دارای برخی آنزیم های مفید برای بدن از جمله آنزیم های آنتی اکسیدانی هستند.

gholve3

فواید دل گوسفندی چیست؟

ویتامین ب موجود در دل گوسفند از قلب و عروق محافظت می کند. همچنین طبق تحقیقات دل گوسفند فرآیند پیری بدن را کند کرده و انرژی و حرارت بدن را افزایش می دهد. همچنین برای افراد ضعیف یا افرادی دارای طبع سرد توصیه می شود که حتما مصرف دل گوسفند را در برنامه غذایی خود قرار دهند. دل گوسفند برای درمان بیماری شب کوری نیز مفید می باشد.

مضرات دل گوسفند چیست؟

مصرف زیاد قلب یا دل گوسفند ممکن است باعث یبوست شود. این محصول پروتئینی همچنین از دید طب سنتی دارای طبع گرم و خشک است و برای افرادی که دارای اینچنین طبعی هستند مناسب نمی باشد. همچنین هضم دل گوسفند برای معده کمی سخت و زمان بر می باشد. بهتر است دل را به تکه های کوچکتری تقسیم کنید تا هضم آن ساده تر شود.

برخی نکات در تهیه و مصرف دل و قلوه گوسفندی

سعی کنید در هنگام تهیه دل و قلوه گوسفندی از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. چرا که مصرف قلوه و دل گوسفندی مشکل دار و یا فاسد ممکن است مشکلاتی برای سلامت شما ایجاد کند. برای تهیه دل، جگر و قلوه گوسفندی بهتر است برخی ویژگی ها را مد نظر قرار دهید از جمله:

  • داشتن رنگ طبیعی (قرمز رنگ)
  • قابل ارتجاع بودن گوشت
  • داشتن بوی طبیعی
  • عدم وجود برجستگی ها و مشکلات ظاهری (مثل کیست و انگل)
  • عدم آب دادگی محصول

خرید دل و قلوه گوسفندی از دام اینجا

در این مطلب تلاش شد تا خواص و مضرات دل و قلوه گوسفندی را با هم مورد بررسی قرار دهیم. مصرف این دو محصول پروتئینی در صورتی که به اندازه و طبق اصول باشد می تواند خواص خوبی برای سلامت بدن داشته باشد. بهتر است دل و قلوه گوسفندی را برای اطمینان بیشتر از سلامت آن از مراکز معتبر تهیه نمایید. یکی از مراکز معتبر و شناخته شده در سطح شهر تهران دام اینجا می باشد. شما می توانید انواع محصولات پروتئینی با بهترین کیفیت و بهترین قیمت دام زنده را از شعبه های مختلف دام اینجا تهیه کرده و یا به صورت تلفنی سفارش داده و آنها را درب منزل خود دریافت کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 4 از 5 (از 35 رای)