مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

نحوه تولید چرم گوسفند

01 اسفند ، 1401
مرکز خرید دام زنده

نحوه تولید چرم گوسفند شاید یکی از سوالاتی باشد که شما را به مطالعه این مطلب کشانده باشد. در دنیا محصولات مختلفی از پوست حیوانات ساخته می شود که انواع چرم یکی از آنها است. گاو، گوسفند، شتر، شترمرغ و... از حیواناتی هستند که پوست آنها برای تولید چرم مورد اسفاده قرار می گیرد. تولید چرم مراحلی دارد که در آن طول عمر پوست حیوان را بیشتر و ظاهر آن را نیز زیباتر می کند. در این مطلب از دام اینجا قصد داریم تا به ارایه توضیحاتی در مورد نحوه تولید چرم گوسفند بپردازیم.

charm1

چرم گوسفند چیست؟

قبل از ارایه توضیحات برای نحوه تولید چرم گوسفند بهتر است ابتدا با این محصول آشنا شوید. چرم گوسفند از پوست گوسفند بدست می آید. این محصول یکی از پرطرفدارترین محصولات چرم طبیعی شناخته می شود. دوام و طول عمر چرم گوسفند نسبت به چرم گاوی کمتر است اما در هر صورت ماندگاری کمی نیز ندارد. این چرم هم مثل سایر انواع چرم در صنایع مختلفی مثل کیف، کفش، پوشاک و... مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه تولید چرم گوسفندی

صنعت تولید چرم از صنایع بسیار سود آور می باشد. استفاده از پوست حیوانات به عنوان پوشش محافظت از سرما و عوامل محیطی قدمتی بسیار زیاد دارد. می توان گفت انسان ها از زمانی که شکار را یاد گرفتند، به استفاده از پوست حیوانات نیز روی آوردند. اما به مرور زمان آنها یاد گرفتند که برخی تغییرات را می توانند بر روی پوست گوسفند و سایر حیوانات اعمال کنند. اولین نشانه ها از کاربرد چرم حیوانات از مصر باستان بدست آمده است. از آن زمان تاکنون این متریال کاربرد های مختلفی در دوخت لباس و زره، ابزارهای جنگ، کفش، تزیینات و... داشته است.

charm2

با انقلاب صنعتی، ماشینی شدن تولید و ابداع روش های جدید در فرآوری پوست حیوانات روش های تولید چرم گوسفند و سایر حیوانات نیز تفاوت کرد. امروزه نیز گرچه از روش های سنتی نیز برای تولید این محصول استفاده می شود اما بخش قابل توجهی از چرم تولیدی در کارخانه های پیشرفته و به روش های نوین آماده می شوند. در ایران نیز پس از حمله مغول ها با گذشت سالها تبریز، شیراز و همدان از مراکز تولید انواع چرم شناخته می شدند. اولین کارخانه های تولید چرم در ایران نیز در سالهای 1308 و 1311 در شهرهای تبریز و همدان تاسیس شدند.

نحوه تولید چرم گوسفند چیست؟

تولید یک چرم مرغوب حیوانی نیازمند طی مراحل مختلفی می باشد. این مراحل باید با دقت و به شکل اصولی طی شوند تا محصول نهایی از کیفیت خوبی برخوردار باشد. البته نکته مهم در این بین تفاوت برخی مراحل بسته به نوع پوست استفاده شده می باشد. مثلا چرمی که از پوست گوسفند تهیه می شود، ممکن است دباغی و مراحل تولید متفاوتی از چرم پوست گاو یا شترمرغ داشته باشد.

مرحله اول تولید چرم گوسفندی؛ انتخاب پوست سالم و تمیز

یک اصل مهم در تولید با کیفیت، سلامت و کیفیت مواد اولیه است. هر چه پوست گوسفند مورد نظر کیفیت و سلامت بالاتری داشته باشد، چرم تولیدی از آن نیز با کیفیت تر خواهد بود. پوست هایی که از گوسفندان مبتلا به بیماری های پوستی تهیه شده و یا پوستی که به هر نحوی دچار آسیب های ظاهری شده است، طبیعتا انتخاب های خوبی برای تبدیل شن به چرم نمی باشد. بنابراین بهتر است که حتما قبل از انتخاب، پوست مورد بررسی قرار گیرد. برای نگهداری و حفظ کیفیت پوست نیز بهتر است یا آن را نمک سود کرده و یا در یخچال نگهداری کنید.

مرحله دوم تولید چرم گوسفندی؛ تمیز کردن پوست

در این مرحله باید پوست ها را کاملا از هر گونه آلودگی پاک کرد. هیچ گونه گوشت، مو، ضایعات مختلف، چربی، نمک، گرد و خاک و... نباید به پوست متصل باشد و باید این آلودگی ها را از آن جدا کرد. برخی افراد توصیه می کنند که سه الی شش روز پوست را در داخل آب قرار داده تا پوست از حالت خشک خارج شده و آلودگی های آن نیز خارج شود. برای زودن موهای چسبیده به پوست باید از محلول آهک استفاده کرد.

مرحله سوم؛ دباغی کردن پوست گوسفند

یکی از مراحل مهم در نحوه تولید چرم گوسفند دباغی کردن آن است. در این گام باید ساختار پروتئینی پوست حفظ و تثبیت شود. برای انجام این کار پوست را درون یک چاله قرار می دهند و روی آن را با آب و مازو می پوشانند. س از آن باید پوست لگد مال شود. این فرایند باید به مدت دو الی ده روز به شکل مرتب انجام شود. پس از انجام این کار باید پوست را خشک کرد. در روش های سنتی پوست را در مقابل افتاب خشک می کنند.

مرحله چهارم؛ فرز کاری یا سنگ زنی پوست

در فرزکاری از نمک های کروم استفاده ی شود. چرم خام باید به همراه این نمک هشت ساعت در دستگاهی مخصوص قرار داده شود. در این مدت زمان دستگاه می چرخد و مواد به خوبی با پوست در تماس قرار می گیرند. این کار باعث نرم شدن پوست می شود اما برای نرم تر شدن آن باید از روغن های طبیعی نیز استفاده شود. فشار دستگاه رطوبت اضافی پوست ها را می گیرد و آن ها را خشک می کند.

مرحله پنجم؛ دسته بندی کردن

برای تولید چرم گوسفندی هنوز باید مراحلی طی شود. در این گام باید پوست ها از لحاظ ضخامت و کیفیت دسته بندی شوند. برخی از پوست ها نیاز به برش دارند. با انجام برش تکه هایی از پوست یک دست و یک نواخت می شوند. البته باید توجه داشت که همه اضافات چرم دور ریخته نمی شود و از آن ها برای تولید محصولات دیگر استفاده می شود.

charm3

مرحله آخر؛ بازنگری و رنگرزی چرم گوسفند

در معرفی مراحل نحوه تولید چرم گوسفند به مرحله آخر رسیدیم. در این مرحله پوست باز هم مورد بررسی قرار می گیرد تا در صورت نیاز باز هم مراحل قبلی تکرار شود. در صورت تایید چرم توسط کارشناسان، این محصول وارد مرحله رنگرزی می شود. در این مرحله که پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد، چرم خام به رنگ های مختلفی در می اید. پس از رنگرزی نیاز است تا چرم دوباره خشک شود. پس از خشک شدن معمولا نسبت به براق کردن چرم، لکه گیری، نرم و لطیف کردن آن و... اقدام می شود و در نهایت به کارگاه های دوخت ارسال می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید