مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

طرز تهیه سیراب شیردون گوسفندی

01 اسفند ، 1401
مرکز خرید دام زنده

سیراب شیردون گوسفندی یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که هنوز هم در بسیاری از شهرها و روستاهای کشورمان به عنوان یک غذای شناخته شده و مقوی محسوب می شود. این غذای محبوب معمولا به همراه کله پاچه نیز سرو می شود، اما می توان آن را جداگانه نیز تهیه کرد. دستور تهیه این غذا بسیار ساده است هر چند در مراحل اولیه ممکن است کمی اذیت کننده باشد و حتی شما را در مصرف این غذا دچار تردید کند. برای آشنایی با طرز تهیه سیراب شیردون گوسفندی با ادامه این مطلب از سایت دام اینجا همراه باشید.

shirdoon1

طرز تهیه سیراب شیردون گوسفندی

سیراب شیردان گوسفندی از آن دست غذاهایی است که به خاطر بوی مواد اولیه آن ممکن است مورد توجه بسیاری از افراد نباشد. این غذای خوشمزه در حقیقت از معده و لوزالمعده گوسفند تهیه می شود. سیرابی و شیردان گوسفند خواص زیادی برای مبتلایان به بیماری های دستگاه گوارشی بدن و خصوصا معده دارد. اما متخصصان تغذیه با وجود سطح پایین چربی های مضر و مفید بودن این غذا، باز هم توصیه می کنند که در مصرف آن زیاده روی نشود. راستش را بخواهید تمیز کردن سیراب شیردان کمی سخت است اما به طعم خوشمزه پس از پخت و خواص آن می ارزد.

مواد لازم برای تهیه سیراب شیردون گوسفندی

  • سیراب شیردان: 1 دست کامل
  • سیر: 2 حبه
  • پیاز: 2 عدد بزرگ
  • آب لیموی تازه: 2 قاشق غذاخوری
  • نخود: نصف پیمانه
  • نمک، فلفل سیاه، زرچوبه و دارچین: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم

shirdoon2

طرز شستشوی سیرابی و شیردان گوسفند پیش از پخت

اگر یک دست سیراب و شیردان گوسفندی نشسته و تمیز نشده خریداری کرده اید، باید پیش از پخت آن را تمیز کرده و بشویید. در ابتدا سیرابی را با چاقو یا قیچی به چند تکه تقسیم کنید. سیراب شیردان تشکیل شده از هزارلا و شکمبه است. پس از برش سیرابی ها هر چه در داخل آن قرار دارد را تخلیه کرده و سپس آن را با آب بشویید. پس از آن یک قابلمه را آب کنید و اجازه دهید تا آب آن به نقطه جوش برسد، شعله زیر قابلمه را خاموش کنید و سپس سیرابی ها را داخل آن بریزید.

بعد از چند دقیقه آنها را از قابلمه خارج کرده و با استفاده از چاقو پرزهای سیرابی را تمیز کنید. دقت کنید که سیرابی ها زیاد در آب جوش نمانند تا حالت پختگی پیدا نکنند. قسمت هزارلا باید با دقت و وسواس بیشتری تمیز شود. توجه داشته باشید که هر چه بهتر سیرابی ها را تمیز کنید بوی زحم آن در حین پخت کمتر خواهد بود. بعضی از افراد سیرابی ها را قبل از پخت در آب و نمک نیز قرار می دهند.

مراحل پخت سیراب شیردان گوسفندی

سعی کنید نخود ها را از شب قبل یا چند ساعت مانده به شروع پخت سیرابی و شیردان خیس کنید. در طی این مدت زمان سعی کنید چند بار آب نخودها را عوض کنید. مواد سیرابی و شیردان را در یک قابلمه ریخته و آن را آب کنید. اگر سطح آب به اندازه یک انگشت بالای مواد سیرابی باشد کافی است. قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و شعله را زیاد کنید تا آب به نقطه جوش برسد. پس از به جوش رسیدن آب کف روی آب را جمع کرده و دور بریزید. این کار را در چند مرحله باید انجام دهید.

مرحله دوم پخت سیرابی شیردون

پیازها را به شکل نگینی خرد کرده و در یک تابه با کمی روغن آن را تفت دهید. پس از آن باید سیرها را در تابه پیازها رنده کنید و چند دقیقه به تفت دادن ادامه دهید. کمی زردچوبه و فلفل سیاه را هم به مواد اضافه کرده و آن را هم بزنید. در آخر مواد درون تابه را به قابلمه سیرابی ها اضافه کنید. حالا مواد درون قابلمه باید یک تا یک و نیم ساعت درون قابلمه بپزند.

مرحله سوم تهیه سیرابی و شیردان گوسفندی

آب نخودها را خالی کرده و یکبار دیگر آنها را بشویید. سپس آنها را هم به قابلمه اضافه کنید. حالا باید یک تا دو ساعت دیگر صبر کنید تا مواد به خوبی با هم پخته شوند. اگر در حین پخت آب درون قابلمه کم شد کمی آب جوش به آن اضافه کنید. البته بهتر است در شروع پخت آب کافی در قابلمه داشته باشید چرا که اضافه کردن آب روی طعم سیرابی تاثیر منفی می گذارد.

مرحله چهارم طرز تهیه سیرابی با شیردان

بعد از طی شدن این مدت زمان باید نمک را به قابلمه اضافه کنید. توجه کنید که اگر نمک را زودتر اضافه کنید غذا دیرپز می شود. پس از نمک نیز دارچین و آبلیمو را به مواد درون قابلمه اضافه کرده آنها را هم زده و چند دقیقه ای اجازه دهید مواد در این حالت بجوشند. سیراب شیردون گوسفندی شما آماده است. می توانید آن را با تری و نان سنگک تازه سرو کرده و از آن لذت ببرید.

shirdoon3

برخی نکات مهم در تهیه سیراب شیردان

  • حتی اگر سیراب شیردون پاک کرده از بیرون تهیه می کنید باز هم قبل از شروع پخت آن را با دقت بررسی کرده و حداقل یک بار با آب بشویید.
  • برای عطر و طعم بهتر برگ بو و یک تکه کوچک دنبه گوسفندی را نیز می توانید در حین پخت به قابلمه اضافه کنید.
  • برای تمیز کردن سیراب شیردون می توانید از جوش شیرین استفاده کرده و برای سفید کردن آن نیز بهتر است از آبلیمو استفاده نمایید.
  • نخود می تواند در ایجاد طعم و بوی بهتر برای سیرابی تاثیرگذار باشد اما می توانید سیراب شیردون را بدون نخود نیز بپزید.
  • سیرابی را هر چه در مدت زمان بیشتری بپزید طعم بهتری خواهد داشت اما می توانید از زودپز هر در پخت آن استفاده نمایید.
  • اگر سیرابی به همراه پاچه پخته شود خوشمزتر خواهد شد.

خرید سیراب شیردان گوسفندی از دام اینجا

در این مطلب تلاش شد تا هر آنچه درباره تهیه خوراک سیرابی با شیردان گوسفندی لازم بود به شما عزیزان آموزش داده شود. سعی کنید برای تهیه این غذا از سیراب شیردان تازه استفاده کنید. برای خرید گوسفند زنده و سیراب شیردان تازه نیز راه های مختلفی وجود دارد. اما شما می توانید کله پاچه و سیراب شیردان گوسفند را از مجموعه دام اینجا خریداری کرده تا از بابت تازگی و سلامت آن خیال خود را راحت کرده باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید