مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

آیا دام ها به ویروس کرونا مبتلا می شوند؟

01 اسفند ، 1401
مرکز خرید دام زنده

آیا دام ها هم به ویروس کرونا مبتلا می شوند؟ این سوالی است که از همان ابتدای همه گیری ویروس کرونا ذهن بسیاری از دامداران را مشغول و نگران کرد. این موضوع وقتی برای آنها اهمیت بیشتری پیدا می کند که هنوز درمانی قطعی برای انسان های مبتلا به کرونا نیز وجود ندارد. گرچه این روزها با واکسیناسیون سراسری پیشرفت و جهش این بیماری کنترل شده است اما هنوز تحقیقات زیادی در زمینه ابتلای حیوانات انجام نشده است. با دام اینجا همراه باشید تا توضیحات بیشتری در مورد این که آیا دام ها هم به ویروس کرونا مبتلا می شوند ارائه دهیم.

corona1

چرا ابتلای دام ها به ویروس کرونا مهم است؟

با وجود تمام تحقیقاتی که در زمینه این ویروس خطرناک انجام شده است، هنوز سوالات بدون جواب زیادی در مورد این بیماری وجود دارد. این موضوع نه تنها برای انسان ها که برای حیوانات نیز صدق می کند. هنوز دام داران و صاحبان حیوانات خانگی نمی دانند که آیا ویروس کرونا از انسان به حیوانات و یا برعکس قابل انتقال است یا خیر؟ کدام حیوانات بیشتر به این ویروس مبتلا می شوند؟

 علائم کرونا در حیوانات چیست؟ برای پیشگیری از ابتلای حیوانات چه باید کرد؟ آیا تاکنون راه درمان یا واکسیناسیونی برای دام و حیوانات خانگی کشف یا باداع شده است؟ آیا در صورت ابتلای دام به کرونا می توان آن را برای مصرف انسان ذبح کرد؟ آیا دام ها نیز در صورت ابتلا به به کووید 19 باید قرنطینه شوند؟ علایم کرونا در دام و حیوانات خانگی دیگر به چه شکل است؟

آیا کرونا از حیوانات به انسان منتقل شده است؟

پاسخ به این سوال در حقیقت پاسخ به چند سوال مختلف است. گرچه هنوز به طور صد در صد منشا این بیماری مشخص نشده است، اما بسیاری از محققان و دانشمندان فرضیه انتقال این بیماری از یک خفاش به انسان را رد کرده اند. اما در تحقیقات دیگر اثبات شد که حیوانات مختلفی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. با گسترش کرونا در جهان روز به روز اخبار مختلفی از ابتلای حیوانات به این بیماری نیز منتشر می شد. تا اینکه دامپزشکان نیز با بررسی نمونه های مشکوک مطمئن شدند که برخی حیوانات نیز به بیماری کرونا دچار می شوند.

corona2

چه حیواناتی به کرونا مبتلا می شوند؟

محققان دامپزشک با بررسی ریه بیش از 250 حیوان مختلف نتایج جالبی را به دست آوردند. آنها علاوه بر پاسخ مثبت به سوال آیا دام ها به کرونا مبتلا می شوند، تعداد قابل توجهی از انواع حیواناتی را مشخص کردند که ویروس کرونا بر آنها تاثیر می گذارد. این حیوانات بر طبق تحقیقات عبارتند از:

  • خفاش ها
  • پنگوئن ها
  • گاوها
  • گوسفندان
  • بزها
  • خوک ها
  • گاومیش ها
  • و برخی از انواع پرندگان

آیا احتمال انتقال کرونا از دام به انسان و بالعکس وجود دارد؟

بر اساس آنچه توضیح داده شد پاسخ مثبت است. دانشمندان می گویند کووید 19 نیز مثل بیماری سارس کاملا قابل انتقال به انسان است. از طرف دیگر این بیماری از انسان ها نیز به حیوانات منتقل می شود. به همین دلیل آنها هشدار می دهند که با انتقال این بیماری از انسان به هر نوع از دام یا حیوانات دیگر ممکن است شاهد یک جهش ژنتیکی باشیم. این موضوع متاسفانه ممکن است باعث سخت تر شدن کنترل Covid-19 و کاهش اثرگذاری داروها و واکسن های ساخته شده برای این بیماری باشد.

corona3

تفاوت ابتلا به کرونا در بین دام و انسان چیست؟

شباهت ها و تفاوت هایی در ابتلای دام و انسان به این بیماری وجود دارد. در دام ها نیز کووید 19 بیشتر بر سیستم تنفس و گوارش آنها اثر می گذارد. هر چند این گستره تاثیر بر بدن در انسان ها بیشتر است. در برخی از مطالعات این نتیجه حاصل شد که حیوانات نمی توانند کووید را به انسان منتقل کنند. در تحقیقاتی دیگر نیز مشخص شد انواع جهش یافته ویروس انسانی کرونا تاثیری بر دام و حیوانات ندارند.

علایم ویروس کرونا در دام ها به چه شکل است؟

کرونا در حیوانات به اندازه انسان ها خطرناک نیستند و معیارهای مختلفی شدت آسیب رسانی این ویروس به آنها را مشخص می کند. کووید 19 متناسب با نوع و سن حیوان بر روی سیستم تنفس و گوارش او اثرگذار است. در صورتی که دامی زیر سه هفته عمر داشته باشد به دلیل عدم وجود آنتی بادی در بدن او، احتمال مشاهده اسهال بسیار بالا است. شدت اسهال بسته به سن، قدرت سیستم ایمنی بدن و شرایط محیطی بسیار متفاوت است. کووید 19 در گاوها با اسهال خونی خفیف، کاهش میزان اشتها و برخی علایم تنفسی همراه است.  

گوساله ها در صورت ابتلا به کرونا ممکن است تا شش ماه به بیماری ذات الریه مبتلا شوند. ضمنا کرونا از طریق ترشحات بینی و همچنین از طریق مدفوع گاو قابل انتقال می باشد. نکته قابل توجه در مورد ابتلای گاوها به این بیماری، فصل ابتلای آنها می باشد. در گاوها احتمال ابتلا به کرونا در فصول سرد سال بیشتر است چرا که این ویروس در هوای سرد ماندگار تر می باشد.

درمان دام مبتلا به ویروس کرونا چگونه است؟

با تمام توضیحاتی که ارائه شد اما واقعیت این است که تا کنون موارد زیادی از ابتلای وسیع حیوانات از جمله دام هایی مثل گاو، گوسفند، طیور و... به بیماری کرونا یافت نشده است. اما در هر صورت بهتر است اقدامات احتیاطی برای پیشگیری انجام شود. در صورتی که در دام خود حیوانی با علائم بیماری کرونا پیدا کردید، بهتر است فورا آن را از سایرین جدا کرده و قرنطینه کنید. بلافاصله سعی کنید با یک دامپزشک تماس بگیرید و او را برای معاینه حیوان دعوت کنید. یکی از راه های درمان گاو یا گوسفند مبتلا به کرونا رژیم مایعات است.

خرید دام سالم از دام اینجا

در این مطلب هر آنچه برای پاسخ به سوال آیا دام ها به ویروس کرونا مبتلا می شوند؟ را توضیح دادیم. بهتر است بدانید که دام در صورت ابتلا به کرونا نیز به نوع شدید آن مبتلا نمی شود و خطر مرگ آن در حیوانات در مقایسه با انسان ها پایین تر می باشد. بنابراین استفاده از گوشت دام پس از بهبود بیماری بلامانع است. اما در هر صورت برای اطمینان بیشتر سعی کنید دام زنده و گوشت مورد نظر خود را از مراکز معتبر خریداری کنید، یکی از این مراکز دام اینجا است. شما می توانید دام سالم و بهداشتی خود را از سایت دام اینجا سفارش دهید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید