مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو

18 اردیبهشت ، 1400
مرکز خرید دام زنده

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو بپردازیم. در صورتی که می خواهید در مورد مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو و همچنین در مورد سایر شرایط بارداری و علائم آن در گاو و گوسفند اطلاعاتی را بدست آورید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو

به طور کلی مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو به گفته کارشناسان در حدود پنج ماه طول می کشد در واقع این بازه زمانی از هنگام جفت گیری شروع شده و تا پایان فارغ شدن و بدنیا آمدن بره و گوساله محاسبه می شود به همین دلیل به منظور مراقبت های ویژه باید مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو توسط دامداران مورد توجه قرار گیرد.

بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو
بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو

مراقبت ها و توجهات در مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو

در مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو یعنی در بازه زمانی که جنین در شکم گاو وجود دارد باید از سوی دامدار گوسفند و گاو تحت نظارت قرار بگیرد در مورد بارداری در ابتدای 10 روز در مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو در صورتی که مشکلی برای گاو و گوسفند وجود داشته باشد موجب سقط جنین خواهد شد. در صورت مشاهده سقط جنین باید در کمترین زمان ممکن علت آن بررسی شود و برای رفع آن تدابیر لازم انجام گردد.

مورد دیگری که باید در این جا مورد توجه قرار بگیرد این است که در صورتی که ده روز پیش از مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو یعنی 5 ماه کامل این دو حیوان زایمان داشته باشند هر چند به احتمال زیاد بره و گوساله حیات خواهد داشت ولی احتمالا دارای رشد ضعیفی خواهند بود لذا توصیه و تاکید بر این است که مراقبت ها و توجهات در تمام مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو ادامه داشته باشد.

مراقبت ها و توجهات تنها مربوط به مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو نیست لذا باید پیش از جفتگیری نیز گاو و گوسفندان مورد توجه قرار گیرند در این بین توجه به تغذیه این حیوانات بسیار ضروری است و باید دامدار 10 تا 14 روز قبل از جفت گیری مقدار تغذیه را بیشتر کند تا با افزایش وزن این دو حیوان زمینه را برای یک زایمان سالم فراهم کند.

مراقبت های بارداری گاو و گوسفند
مراقبت های بارداری گاو و گوسفند

زمان بارداری گاو و گوسفند

بسیاری از حیوانات و از جمله گوسفندان و گاوها در فصل خاصی برای تولید مثل اقدام می کنند به همین دلیل به صورت طبیعی و غریزی ممکن است که بعد از زایمان، زایمان مجدد خود را تا فصل و موعد دیگر به تعویق بیندازند. در صورتی که بحث مسائل اقتصادی مطرح باشد و یا شرایط نگهداری گاو و گوسفند برای بارداری در فصل خاصی مساعد باشد با استفاده از روش ها و راهکارهایی که ابداع شده است می توان بارداری گاو و گوسفند را در فصل دلخواه انجام داد. یکی از مرسوم ترین روش ها استفاده از قرص های کاشتنی است که این قرص ها به حیوانات مورد نظر داده می شود تا در فصل خاص برای جفت گیری و بارداری اقدام کنند.

زمان بارداری گاو و گوسفند
بارداری گاو و گوسفند

بارداری برای گاو و گوسفند در چه سنی مناسب است؟

یکی از مهمترین مواردی که در مورد بارداری گاو و گوسفند باید مورد توجه قرار بگیرد، سن مناسب این حیوانات برای بارداری است. بارداری در سن مناسب در واقع بیشترین بازدهی را به ارمغان خواهد آورد و شما شاهد سقط کمتر و گوساله و بره سالم تری خواهید بود. زمان به بلوغ رسیدن میش ها و قوچ ها با یکدیگر فرق دارد. میش در 6 تا 8 ماهگی به بلوغ می رسند ولی به بلوغ رسیدن قوچ ها تا چهل و شش ماهگی به طول می انجامد در صورتی که بلوغ هر دو حیوانات تکمیل شده باشد در یک بازه زمانی هفده روزها میش ها سی ساعت پریود می شوند که بوی آن قوچ ها را جذب کرده و سبب جفت گیری می شود.

سنی که برای زایمان گاوها در نظر گرفته شده است با زمانی که برای گوسفندها در نظر گرفته شده است متفاوت است و معمولا گاوها می توانند از بیست و هشت تا سی ماهگی اولین زایمان خود را انجام دهند.

مطالب دیگر ما را از دست ندهید

روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری

تفاوت قوچ با گوسفند در چیست؟

آشنایی با ویژگی های گوشت گوسفندی تازه و سالم

نحوه تشخیص بارداری گاو و گوسفند در مدت زمان بارداری

تشخیص بارداری گوسفندان و گاوها در مدت زمانی که باردار هستند بسیار حائز اهمیت است چرا که تشخیص زودهنگام و به موقع سبب می شود که مراقبت های بیشتری از این حیوانات انجام شود و در واقع سودآوری بالا و کاهش ضرر و زیان تضمین خواهد شد.

 در حالت عادی با توجه به تجربیات کسب شده دامداران می توانند بارداری گاو و گوسفند را شش هفته پیش از بارداری تشخیص دهند اما روش هایی وجود دارد که زودتر از شش هفته پیش از بارداری می توان تشخیص داد تا با اقدامات انجام شده از سقط جنین و آسیب های احتمالی جلوگیری کرد. یکی از رایج ترین روش هایی که برای تشخیص زودهنگام وجود دارد اندازه گیری میزان هورمون گاو و گوسفند از جمله هورمون پروژسترون است که از این طریق می توان بیست روز بعد بارداری را تشخیص داد.

معاینه دستی، عدم بازگشت به فحلی، رادیوگرافی و... نیز از جمله مواردی هستند که امکان تشخیص بارداری زود هنگام گاو و گوسفند ار میسر می کند.

بهترین زمان بارداری گاو گوسفند
بهترین زمان بارداری گاو گوسفند

استفاده از سونوگرافی برای تشخیص زمان بارداری گاو و گوسفند

علاوه بر روش هایی که برای تشخیص بارداری گاو و گوسفند زودتر از تشخیص سنتی گفته شد از سونوگرافی نیز برای تشخیص زمان بارداری گاو و گوسفند زنده استفاده می شود در واقع سونوگرافی یکی از آسانترین و سریع ترین روش ها برای پی بردن به بارداری این حیوانات است که استفاده از این روش رو به گسترش است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3/4 از 5 (از 35 رای)
ناشناس
1400/02/19

مطلب خوبی بود