مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

گوشت چرخ کرده و کاربردهای آن در غذاهای ایرانی

30 مرداد ، 1401
مرکز خرید دام زنده

کاربرد گوشت چرخ کرده در غذاهای ایرانی آنقدر زیاد است که برای معرفی آن نیاز است تا غذاهای مختلف ایرانی را بشناسیم. گوشت چرخ کرده در حقیقت همان گوشت گوسفند یا گوساله است که توسط چرخ گوشت ریز شده و به حالت خمیری در آمده باشد.

این ویژگی خمیری گوشت چرخ کرده باعث شده تا بتوان آن را در قالب های مختلفی شکل داده و با استفاده از آن غذاهای مختلف و متنوعی را خلق کرد. در این مطلب از سایت دام اینجا قصد داریم علاوه بر معرفی کاربردهای گوشت چرخ کرده در آشپزی ایرانی، معیارهای تشخیص سالم بودن آن را هم مورد بررسی قرار دهیم.

گوشت چرخ کرده و کاربردهای آنگوشت چرخ کرده و کاربردهای آن

بهترین گوشت چرخ کرده چیست و چرا محبوب است؟

گوشت چرخ کرده تعریف مشخصی دارد. وقتی گوشت را توسط دستگاه های خردکن یا چرخ گوشت ریز می کنیم و به حالت خمیری در می آوریم، به آن گوشت چرخ کرده می گویند. ممکن است در زمان چرخ کردن گوشت برخی افزودنی ها مثل ادویه یا دنبه نیز به گوشت اضافه شود.

بهترین گوشت چرخ کرده هم گوشتی است که با ترکیب گوشت گوسفند و گوساله به وجود آمده باشد. معمولا علت ترکیب این دو نوع گوشت چرخ کرده را استفاده از چربی گوشت گوسفند زنده در کنار گوشت گوساله است. ترکیب این گوشت چرخ کرده نیز بهتر است 55 درصد گوشت گوساله و 45 درصد گوشت گوسفندی باشد.

انواع ترکیبات موجود برای گوشت چرخ کرده

همانطور که گفته شد بهترین و معمول ترین ترکیب برای گوشت چرخ کرده استفاده از گوشت گوسفندی و گوساله است. اما بسیاری از افراد برای استفاده از خواص سایر انواع گوشت، آنرا با گوشت چرخ کرده گاوی یا گوسفندی نیز ترکیب می کنند. برای مثال برخی از افراد گوشت شتر یا بوقلمون را به علت طبع گرم آن به گوشت گوسفندی اضافه می کنند.

هر چند کمتر معمول است اما اضافه کردن گوشت مرغ به گوشت گوسفندی نیز دیده شده است. بعضی از افراد نیز به دلیل بیماری های خاص گوشت قرمز چرخ کرده گوسفندی را با سویا ترکیب می کنند. 

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

طرز تهیه حلیم

بهترین گوشت برای استیک

بهترین گوشت برای کباب کوبیده

کاربردهای گوشت چرخ کرده در غذاهای ایرانی

مکتب آشپزی ایرانی با توجه به قدمت آن یکی از کهن ترین مکاتب آشپزی در دنیا محسوب می شود. بنابراین شما غذاهای زیادی را پیدا خواهید کرد که که در پخت آن گوشت چرخ شده گوسفندی نقش ویژه ای ایفا می کند. احتمالا اولین غذایی که با شنیدن اسم گوشت چرخ کرده به ذهن شما می رسد، همان کباب های معروف ایرانی است.

اما به جز انواع کباب امروزه گوشت چرخ کرده در پخت انواع غذاهای خوشمزه سنتی ایرانی و غذاهای فرنگی نقش خاص خود را دارد. گوشت های چرخ کرده طعم خوبی دارند و چرخ شدن آن نیز باعث سهولت در بلع و هضم آن می شود.

کاربردهای گوشت چرخ کردهکاربردهای گوشت چرخ کرده

انواع کاربرد گوشت چرخ شده در غذاهای ایرانی چیست؟

از جمله غذاهایی که در آنها گوشت چرخ کرده نقش ویژه ای داشته و جزو مواد اصلی تهیه غذا است، باید به این موارد اشاره داشته باشیم:

  • کباب تابه ای که یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین کباب های خانگی در کشورمان حسوب می شود.
  • کله گنجشکی که به عنوانی یک آبگوشت با استفاده از گوشت چرخ کرده قل قلی شده پخته می شود.
  • کوفته نیز از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که انواع مختلفی دارد اما یکی از معروف ترین انواع آن کوفته تبریزی است.
  • آلبالو پلو از دیگر غذاهای معروفی است که با این فراورده پروتئینی پخته می شود. در این غذا شما به همراه البالو باید از گوشت های قل قلی شده ریز استفاده کنید. 
  • دلمه یکی از غذاهایی است که در پخت اکثر انواع آن ازگوشت چرخ شده استفاده می گردد.
  • انواع کتلت در شهرهای مختلف و با دستورهای پخت متفاوت وجود دارد اما وجه اشتراک همه ی انها استفاده از گوشت چرخ کرده است.
  • ماکارونی هم در معروف ترین دستور تهیه سس خود به همراه گوشت چره کرده سرو می شود.
  • در پخت سمبوسه یا پیراشکی و بعضا اسنک ها هم از گوشت های چرخ کرده استفاده می شود. 
  • فسنجان، لوبیا پلو، عدس پلو و استانبولی نیز دیگر گزینه هایی هستند که برخی افراد در پخت آنها از گوشت چرخ کرده پخته یا سرخ شده استفاده می نمایند.
  • فست فودهایی مثل لازانیا، همبرگر و... نیز در پخت آنها از گوشت چرخ کرده جایگاه مهمی دارد.

راه های تشخیص سالم بودن گوشت گوسفندی چیست؟

برای داشتن گوشت گوسفندی و تهیه غذا با آن دو راه پیش پای شما وجود دارد. اولین راه خرید مستقیم گوشت چرخ کرده گوساله یا گوسفند از فروشگاه های معتبر است. اما راه دوم خرید گوشت کامل از از قصابی و سپس چرخ کردن آن با استفاده از چرخ گوشت است.

در هر صورت برای استفاده از این نوع گوشت نیاز دارید تا با معیارهای سلامتی و نشانه های سالم بودن گوشت چرخ کرده  آشنا شوید. فراموش نکنید که در صورت عدم توجه به این موضوع ممکن است با بیماری هایی مثل مسمویت های خطرناک مواجه شوید. به این منظور از روش های زیر استفاده کنید:

توجه به رنگ گوشت چرخ کرده

فرقی نمی کند گوشت را خودتان چرخ کرده باشید یا به شکل چرخ شده از بیرون خریداری کرده باشید. در هر صورت با گذشت زمان و تحت تاثیر عواملی مثل تغییرات دمایی، نور، رشد میکروبی، قارچی یا باکتریایی رنگ گوشت چرخ کرده تغییر کند. در این شرایط ابتدا رنگ گوشت به سمت قهوه ای شدن و سپس خاکستری شدن پیش می رود. گوشتی که رنگ آن تغییر کرده است به هیچ عنوان نباید مورد مصرف قرار بگیرد. گوشت چرخ کرده معمولی رنگی قرمز با رگه هایی سفید یا صورتی دارد.

راه های تشخیص سالم بودن گوشت گوسفندیراه های تشخیص سالم بودن گوشت گوسفندی

توجه به بافت گوشت چرخ کرده

یکی از راه های تشخیص سالم بودن گوشت چرخ کرده لمس کردن و نگاه کردن به بافت گوشت است. معمولا گوشت چرخ شده ای که برای مدت زیادی مانده باشد، بافت آن حالی چسبنده یا لزج پیدا می کند. برخی از مواقع نیز در گوشت چرخ کرده آب می افتد که این نیز در کنار سایر عوامل یک زنگ خطر محسوب می شود. اگر بافت گوشت را لمس کردید و متوجه مشکل دار بودن آن شدید، پیش از دست زدن به سایر مواد غذایی دست خود را بشویید.

تشخیص سالم بودن گوشت چرخ کرده از طریق بو کردن

یکی از ساده ترین راه ها برای اطمینان از فاسد بودن یا سالم بودن گوشت، بو کردن آن است. گوشت چرخ کرد سالم گوسفندی معمولا بوی طبیعی و متعادلی می دهد. اما گوشت چرخ کرده خراب شده بویی گندیدگی و تندی می دهد. که از نشانه های خراب بودن آن است.

توجه به تاریخ انقضا و شرایط نگهداری

گوشت چرخ کرده تاریخ انقضایی مشخصی دارد. معمولا تا دو روز می توان گوشت گوسفندی را در یخچال نگه داری کرد و در صورتی که قصد نگهداری گوشت برای مدت زمان طولانی تری دارید، باید آن را منجمد کنید. گوشت های چرخ کرده بسته بندی شده معمولا دارای تاریخ تولید و انقضا هستند.

بنابراین در هنگام خرید حتما به این دو تاریخ دقت کنید. اما موضوع مهم دیگر به شرایط نگهداری بر می گردد. برخی از گوشت ها گرچه تاریخ انقضای آنها سپری نشده است اما در شرایطی نگهداری می شوند که گوشت در مدت کوتاهی فاسد می شود. چه بسا در هنگام خرید شما گوشت به سمت فاسد شدن پیش رفته است اما هنوز فاسد نشده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 32 رای)