مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

حکم خوردن دنبلان گوسفند چیست

21 مرداد ، 1401
مرکز خرید دام زنده

حکم خوردن دنبلان گوسفند برای برخی افراد یک سوال مهم است. در کشور ما گوسفند مهمترین دام برای مصرف گوشت محسوب می شود. اما علاوه بر مصرف مستقیم گوشت گوسفند، بخش ها مختلف بدن این حیوان طرفداران زیادی برای مصرف خوراکی دارد. شاید کله پاچه و سیرابی مهمترین غذاهایی باشد که از قسمت های دیگر بدن حیوان برای پخت استفاده می شود.

اما احتمالا شنیده اید که حتی دنبلان گوسفند هم طرفداران بسیاری دارد. با این حال از لحاظ شرع اسلام خوردن دنبلان گوسفند جایز نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم خوردن دنبلان گوسفند با ادامه این مطلب از سایت خرید گوسفند زنده دام اینجا همراه باشید.

حکم خوردن دنبلان گوسفندحکم خوردن دنبلان گوسفند

حکم خوردن دنبلان گوسفند چیست؟

مصرف دنبلان یا بیضه گوسفند به عنوان یک عضو حرام در این حیوان حلال گوشت محسوب می شود. از جمله حیوانات حلال گوشت در اسلام می توان به حیواناتی مثل گاو، گوسفند، بز، مرغ، خروس و... اشاره داشته باشیم. با این وجود کباب دنبلان یکی از محبوب ترین غذاها در اطراف دریای مدیترانه و کشور ما شناخته می شده است.

جالب است بدانید که نه تنها دنبلان گوسفندی که خوردن طحال، مثانه، عصب موجود در سم، نخودی مغز گوسفند، خون، زهره دان، کیسه صفرا و آلت تناسلی گوسفند نیز در دین مبین اسلام حرام می باشد.

متاسفانه افراد زیادی هستند که توصیه می کنند برای تقویت اسپرم در مردان، درمان شب ادراری و همچنین تقویت کیفیت باروری زنان از دنبلان گوسفندی استفاده شود. اما جالب است بدانید که این موضوع تا به حال از نظر پزشکی اثبات نشده است. بنابراین در هر صورت مصرف دنبلان گوسفندی از نظر امامان معصوم و احکام اسلامی حرام بود و جایز نیست.

از لحاظ پزشکی مصرف دنبلان گوسفند احتمال ابتلا به بیماری بروسلوز را افزایش داده و غدد لنفاوی موجود در آن ممکن است باعث انتقال برخی بیماری های حیوان به انسان شود.

خوردن دنبلان گوسفند و حکم آنخوردن دنبلان گوسفند و حکم آن

حکم خوردن دنبلان گوسفند در فقه شیعه و سنت چیست؟

متاسفانه این بخش از بدن گوسفند در مواردی استفاده می شود که فرد قصد مصرف مشروبات الکلی یا شراب را داشته باشد. از این رو دنبلان را می توان در بسیاری از قصابی ها و مغازه های عرضه کننده محصولات پروتئینی و گوشت مشاهده کرد. اما عرضه دنبلان گوسفندی به معنای تایید آن از لحاظ شرعی و قانونی نیست.

مصرف خوراکی دنبلان گوسفندی از دید فقه شیعی رد شده و حرام می باشد. اما در فقه اهل سنت مصرف این عضو گوسفند نه تنها حرام نبوده بلکه حتی مباح نیز می باشد. جالب است بدانید که خود دنبلان پاک محسوب می شود اما خوردن آن حرام است.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

نگهداری گوسفندان در زمستان

قسمت های حرام گوسفندان

خواص مغز گوسفندی

حکم خوردن دنبلان گوسفند از دید مراجع تقلید چیست؟

برای اشنایی بیشتر با نظر فقها و مراجع تقلید در زمینه مصرف دنبلان گوسفند در این قسمت چند نمونه را برای شما شرح می دهیم:

  • آیت الله خمینی (ره): مصرف 15 قسمت از بدن حیوانات حلال گوشت (مثل گوسفند) حرام می باشد. دنبلان یکی از این قسمت ها محسوب می شود.
  • آیت الله خامنه ای: مصرف دنبلان گوسفندی به طور کلی حتی به عنوان دارو حرام می باشد. مصرف آن تنها در صورتی به عنوان دارو حلال است که پزشک تشخیص داده و دارویی جایگزین نیز برای آن وجود نداشته باشد.
  • آیت الله هادوی تهرانی: خوردن بیضه گوسفند حرام می باشد.
  • آیت الله سیستانی: برخی قسمت های حیوانات حلال گوشت نیز حرام می باشد که 14 قسم است: خون، فضله، نری، فرج، رحم، غدد، ، تخم (دنبلان)، غدد حرام در مغز، نخاع، زهره دان، طحا، مثانه و حدقه چشم.
  • آیت الله مکارم شیرازی: خوردن دنبلان حرام بوده و احتیاط واجب آن است که به کودکان نیز داده نشود.

طبق نظر اکثر مراجع تقلید مصرف دنبلان گوسفندی تاثیری بر پذیرفته شدن یا پذیرفته نشدن نماز ندارد. اما در هر صورت مصرف دنبلان گوسفند حرام است.

حکم خوردن دنبلان گوسفند از دید مراجع تقلیدحکم خوردن دنبلان گوسفند از دید مراجع تقلید

چرا خوردن دنبلان گوسفندی حرام است؟

در مورد این موضوع بحث های زیادی تاکنون مطرح شده است اما قرآن و حدیث برخی از دلایل آن را برشمرده اند. در آیه 157 سوره اعراف آمده است:

« و پیامبر چیزهای پاکیزه را بر آنها حلال می کند و چیزهای ناپاک را حرام می گرداند »

خباثت در این آیه به معنای زشت و پلید است و نه به معنای نفرت انسان از یک چیز. حدیثی از امام صادق (ع) وجود دارد که دنبلان گوسفند را از خباثات دانسته اند. شیخ صدوق در این باره می گوید:

قوچی از کوه ثبیر بر حضرت ابراهیم فرود آمد، حضرت به ذبح آن پرداخت.پس از مدتی ابلیس به نزد ابراهیم آمد و به او گفت سهم من را از این قوچ بده. حضرت در مورد سهم او (ابلیس) پرسید. سپس خداوند بزرگ بر ابراهیم وحی کرد که ابلیس در آن قوچ نصیبی دارد و نصیب او طحال و بیضه قوچ است. زیرا طحال مرکز تجمع خون است و بیضه نیز مکان نکاح و جماع بوده و مجرای نطفه می باشد.

خرید دام زنده و گوشت گوسفندی از دام اینجا

آنچه مطالعه کردید در مورد حکم شرعی مصرف دنبلان گوسفند بود که امیدواریم مطالب ارائه شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد و پاسخ سوالات خود را یافته باشید. دام اینجا از بزرگترین عرضه کنندگان دام های زنده مثل گاو، گوسفند، بز و... در شهر تهران می باشد. شما می توانید گوشت مصرفی خود را با خرید دام زنده تامین کنید و با این انتخاب در هزینه های خود نیز تا حدی صرفه جویی کنید.

دام اینجا تمامی مجوزهای لازم را از مراجع ذی صلاح بهداشتی و قانونی کسب کرده و بهترین دام زنده را با بهترین قیمت دام زنده به مشتریان خود ارائه می دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 2/8 از 5 (از 46 رای)