مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

ویژگی های فضای نگهداری و پرورش گوسفندان چیست

07 خرداد ، 1401
مرکز خرید دام زنده

ویژگی های فضای نگهداری و پرورش گوسفندان از مهمترین نکات در دامداری محسوب می شود. تامین مکانی مناسب برای نگهداری از دام برای رشد بهتر گوسفندان، تامین سلامت و افزایش طول عمر آنها و در نهایت سودآوری بیشتر، بسیار مهم محسوب می شود.

این موضوع در دامداری صنعتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. دامداری های صنعتی امروز از چندین بخش مجزا تشکیل شده است و تجهیزات متعددی در آن استفاده می شود. در صورتی که تمایل دارید با شرایط و ویژگی های مکان نگهداری گوسفندان اشنا شوید، تا پایان این مطلب از سایت مرکز خرید دام زنده همراه ما باشید.

مناسب ترین فضا برای نگهداری و پرورش گوسفندانمناسب ترین فضا برای نگهداری و پرورش گوسفندان

فضای نگهداری و پرورش گوسفندان چه بخش هایی دارد؟

اگر قصد ساخت یک مکان حرفه ای و کامل برای دامداری صنعتی دارید بخش های زیر را برای دامداری خود احداث کنید:

  • بهار بند
  • حمام ضد کنه
  • اتاق پشم چینی
  • سیلو
  • اتاق تاسیسات
  • حوضچه های ضد عفونی کننده دام
  • زایشگاه
  • محلی برای درمان گوسفندان
  • انبار
  • دفتر کار و اتاق کارگران
  • سکوی بارگیری و تخلیه
  • محلی برای قرنطینه دام
  • انبار علوفه
  • محل جمع آوری کود و فضولات دامی

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

دلایل اهمیت تغذیه دام در فصول سرد چیست

آشنایی با بهترین روش های طبخ گوشت گوسفندی

آشنایی با ویژگی های شیر بز و تفاوت آن با شیر گوسفند

ویژگی های فضای نگهداری و پرورش گوسفندان

در مورد محل نگهداری دام سعی کنید از بیشترین میزان تراکم و فضای موجود با حداکثر میزان راندمان استفاده کنید. تهویه حتما باید در نظر گرفته شود و قابلیت کنترل دما نیز به وسیله سیستم های سرمایشی و گرمایشی وجود داشته باشد. کف سالن نگهداری در هیچ قسمتی نباید لیز باشد.

مناطقی مثل اطراف رودخانه ها و مناطقی با رطوبت بالا برای ساخت ساختمان نگهداری دام مناسب نمی باشد. اگر قصد ایجاد دامداری در مناطق سردسیر را دارید، ساختمان باید رو به آفتاب و بر خلاف جهت وزش باد غالب منطقه باشد. حتما قبل از شروع احداث دامداری در مورد میزان آب موجود در دسترس در منطقه، سردسیری و گرمسیری بودن، میزان رطوبت و... تحقیق کنید.

ساختمان دامداری شما باید حداقل فاصله مجاز تا مناطق مسکونی را رعایت کرده باشد. محلی که به عنوان زایشگاه تعریف شده است باید نور و تهویه خوبی داشته باشد و دمای آن 25 تا 30 درجه قرار گیرد. کف و دیواره ها (تا یک و نیم متر) بهتر است سیمان بوده و آخور و آبشخور مناسبی نیز برای بره های تازه به دنیا آمده فراهم باشد.

حتما محلی تحت عنوان محل قرنطینه و نگهداری گوسفندان بیمار در نظر بگیرید. مکانی را نیز برای سم چینی دام خود در نظر بگیرید. انبارهای ذخیره خوراک دام باید کاملا عایق بندی شده و غیر قابل دسترسی توسط حیوانات باشد. آبشخور و آبخور نیز باید قابلیت تطبیق پذیری با سن گوسفند را داشته باشد.

ویژگی های فضای نگهداری و پرورش گوسفندانویژگی های فضای نگهداری و پرورش گوسفندان

جایگاه نگهداری و پرورش گوسفندان

به شکل کلی سه نوع جایگاه نگهداری برای دام زنده وجود دارد که عبارتند از: جایگاه سنتی، جایگاه نوسازی شده و جایگاه بهسازی شده. کف جایگاه باید همیشه خشک باشد و رطوبتی بر روی آن وجود نداشته باشد. به طور کلی دامدار باید همیشه نسبت به کنترل رطوبت کف جایگاه اقدام کند.

حتما مسیل هایی و جوی های کوچکی را در نظر بگیرید تا در صورت شستشو آب بر روی زمین جاری نشود. حتما به تعداد کافی در اطراف محل نگهداری گوسفندان شیر اب برای شستشو قرار دهید. توجه داشته باشید که کوره لاشه سوزی برای دامداری خود در نظر بگیرید در غیر اینصورت محلی برای دفن لاشه با آهک دور از محل نگهداری باید احداث شود.

ویژگی های محل ساخت سیلوی علوفه گوسفندان

یکی از مهمترین ویژگی های فضای نگهداری و پرورش گوسفندان، ساخت سیلوهای نگهداری با کیفیت است. سیلوی علوفه کمک می کند تا در فصولی که امکان دسترسی به علوفه تازه فراهم نیست، دامدار از علوفه ذخیره شده خود استفاده کند. به طور معمول قبل از ساخت محل نگهداری گوسفندان، جایگاهی را برای سیلوی علوفه در نظر می گیرند. این سیلوها به سه شکل سیلوی زمینی، زیر زمینی و نیمه زیرزمینی ساخته می شوند.

سیلوی زمینی

سیلوی زمینی به دو شکل عمودی و افقی وجود دارد که در نوع عمودی می توان به شکل مکانیزه آن را بارگیری و تخلیه کرد. این نوع سیلوها برای دامداری های بزرگ کاربرد بیشتری دارد. سیلوهای افقی به چند دست تقسیم می شوند که عبارتند از سیلوی پلاستیکی، سیلوی دیواری، سیلوی دپویی. سیلوهای افقی از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند و به نوعی سیلوی موقتی نیز نام می گیرد.

سیلوی زیرزمینی و نیمه زیر زمینی

سیلوی نیمه زیرزمینی گودالی شکل است و در مناطقی یافت می شود که سطح اب های زیر زمینی بالا است. اما سیلوهای زیر زمینی در زیر زمین احداث می شوند. دیوارهای این نوع سیلوها را با چوب و کاه می سازند. سیلوی زیرزمینی در محل هایی احداث می شود که سطح آب های زیرزمینی 4 متر یا بیشتر باشد. این سیلوهای دائمی بوده و بین 10 تا 40 تن گنجایش دارند.

جایگاه نگهداری و پرورش گوسفندانجایگاه نگهداری و پرورش گوسفندان

ویژگی انبار علوفه در فضای نگهداری و پرورش گوسفندان

یکی دیگر از بخش های مهم در دامداری ها، انبار علوفه است. انبار علوفه باید کاملا بهداشتی و به دور از هرگونه منشا آلودگی باشد. چرا که مکن است باعث آلوده و فاسد شدن علوفه شود. محل نگهداری علوفه باید از کف زمین حداقل چند سانتیمتری بلند تر باشد تا نم و رطوبت باعث رشد قارچ و کپک نشود. همچنین این انبار باید از خطرات آتش سوزی احتمالی مثل کابل های برق و وسایل گرمایشی به حد کافی فاصله داشته باشد.

برخی نکات دیگر در مورد ویژگی های محل نگهداری و پرورش دام

  • دور تا دور مجموعه دامداری باید دیوار یا حصار احداث شود تا حیوانات وحشی و سرگردان وارد محوطه دامداری نشوند.
  • بهاربند را در قسمت جنوب و شرق آغل و در محل نگهداری گوسفندان در نظر بگیرید و برای کف آن از سیمان و بتن استفاده کنید.
  • اگر به سلامت دام خود اهمیت می دهید حتما مکانی برای قرنطینه دام در فاصله ای ایمن از محل نگهداری دام سالم خود در نظر بگیرید.
  • محلی را به منظور بارگیری و یا تخلیه دام از ماشین های حمل در نظر بگیرید. ابعاد مورد نظر را شامل ارتفاع 1.3 متر، طول 9 متر و عرض 1.5 متر در نظر بگیرید.
  • برای استخراج کود دامی با کیفیت از دام خود، یک محل نگهداری استاندارد را در نظر بگیرید تا انگل ها و قارچ ها در آن رشد نکنند.
  • برای ورودی آغل، زایشگاه و قرنطینه حتما از حوضچه های ضد عفونی استفاده کنید. ابعاد پیشنهادی 25 سانتی متر عمق و 3 در 1.5 متر برای مساحت آن در نظر بگیرید.
  • در محلی که به سم چینی گوسفندان اختصاص داده اید می توانید پشم چینی ررا نیز انجام دهید.
  • فاضلاب دامداری طبق قوانین باید قبل از خروج تصفیه شود. به این منظور حتما از دستگاه های تصفیه فاضلاب استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که در اکثر قسمت های فضای نگهداری و پرورش گوسفندان و دامداری خود باید ابزارهای کنترل دما، رطوبت و آب را مستقر کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 1 از 5 (از 31 رای)