مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

روش های کاهش مرگ و میر بره های شیری

07 خرداد ، 1401
مرکز خرید دام زنده

روش های کاهش مرگ و میر بره های شیری با توجه به سود خوبی که از فروش آنها به دست می آید بسیار مهم است. در هر دامداری تعداد زیادی از بره ها در حین تولد از بین می روند. این مشکل همیشه به عنوان یکی از مشکلات مهم در صنعت دامداری محسوب می شده است که دامداران و دامپزشکان در پی برطرف کردن آن بوده اند.

بیماری هایی که موجب مرگ بره می شوند بیشتر به دلیل ابتلا در حین تولد و یا انتقال بیماری از مادر به فرزند رخ می دهد. در این مطلب از سایت خرید دام زنده راه های کاهش مرگ و میر در بره های شیری را بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

انواع روش های کاهش مرگ و میر بره های شیریانواع روش های کاهش مرگ و میر بره های شیری

علت مرگ و میر بره های شیری پس از تولد چیست؟

علاوه بر انتقال بیماری از میش به بره و بیماری های ویروسی در بدو تولد، تغذیه نامناسب به دلایل مختلف و سرما خوردگی به دلیل عدم کنترل دمای محیط پس از تولد هم از سایر علل مرگ و میر بره ها محسوب می شود. بره ها پس از تولد باید توسط دامپزشک معاینه شده و در صورت لازم بعضی از مواد مغذی را دریافت کند.

همچنین محل نگهداری میش و بره باید جایگاهی تمیز و مناسب با درجه حرارت مناسب برای هر دو باشد. تغذیه میش نیز باید مطلوب باشد و از نظر ابتلا به بیماری های گوسفندان بررسی شود.

روش های کاهش مرگ و میر بره های شیری

بره ها ی سودده نقشی اساسی در درآمد دامداران ایفا می کنند. اما اگر دامدار تازه کاری هستید نگران نباشید، با رعایت چندین نکته ساده می توان از مرگ بره ها جلوگیری کرد.به طور کلی می توان گفت با تهیه تغذیه مناسب برای میش و بره، تهیه یک مکان بهداشتی برای زایمان میش، کنترل درجه دمای محیط و جلوگیری از سرما خوردگی، استفاده از یک دامپزشک و بررسی شرایط جسمانی بره پس از تولد و چند اقدام ساده دیگر می توان از میزان مرگ بره ها بعد از تولد به شدت کاست. برخی از این روش ها را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

پربازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

آشنایی با خواص و مضرات روغن دنبه

ویژگی های کامل کله پاچه و خواص و مضرات آن

آشنایی با ویژگی های گوشت گوسفندی تازه و سالم

آموزش کارگران برای کاهش مرگ و میر بره ها

شما به عنوان مالک یا مدیر دامداری نمی توانید همیشه همه ی امور را به دست بگیرید و بر همه چیز نظارت کافی داشته باشید. طبیعتا در هر دامداری کارگران زیادی مشغول به فعالیت هستند. اما برخی دامداران ترجیح می دهند برای کاهش هزینه های خود و یا دلایل دیگر از کارگران بی تجربه و یا کم تجربه در زمینه دامداری استتفاده کنند.

اما این یک اشتباه محض است. اگر سلامت دام شما بخصوص بره های شیری تازه متولد شده برای شما اهمیت دارد، سعی کنید یا از نیروهای باتجربه در این بخش استفاده کنید و یا آموزش های کامل را به کارکنان دامداری ارایه دهید.

سلامت میش را زیر نظر بگیرید

این یک واقعیت است که هر چه میش سالم تر باشد، بره او نیز سالم تر خواهد بود. یک میش سالم می تواند در زمان بارداری نیازهای تغذیه ای بره را به طور کامل تامین کند. همین طور سلامت میش در زمان زایمان تا حد زیادی باعث قوت و طول عمر بره می شود.

یک میش سالم شیر و آغوز سالم و کامل تری دارد و با انتقال آن به بره خود از ابتلا به بیماری ای دیگر برای او جلوگیری می کند.  همچنین تزریق واکسن های مورد نیاز گوسفندان برای جلوگیری از بیماری ها می تواند بره ها را نیز در برابر آن ایمن کند. یکی از این واکسن ها واکسن آبله است که بسیار پر اهمیت می باشد.

روش های کاهش مرگ و میر بره های شیریروش های کاهش مرگ و میر بره های شیری

تامین محیط مناسب برای میش حامله

یکی از راهکارهای کاهش مرگ و میر بره های شیری تهیه محیط مناسب برای نگهداری میش حامله است. محیط مناسب و بهداشتی باعث می شود تا گوسفند مادر قوی تر بماند و احتمال مبتلا شدن به بیماری های مربوط به گوسفندان در آن کاهش یابد.

از جمله مواردی که باعث سقط جنین میش می شود باید به وارد شدن ضربات به بدن میش باردار، سرماخوردگی، مسوم شدن از طریق تغذیه، تغذیه ناکافی، چند قلو زایی، بیماری های مرتبط مثل تب و اسهال و... اشاره داشت. توجه و پیشگیری بابت هر کدام از موارد گفته شده، درصد احتمال مرگ بره را به شدت کاهش می دهد.

کاهش مرگ و میر بره ها با برنامه غذایی مناسب

برای یک تغذیه سالم، قوی و کافی برای میش باردار خود از یک دامپزشک کمک بگیرید. این برنامه غذایی باید تمام نیازهای بدن مادر و بره را تامین کند. تغذیه مناسب و کافی می تواند از ابتلا به بیماری ها نیز جلوگیری کند. برنامه غذایی تهیه شده باید متناسب با تعداد بره های موجود در رحم گوسفند باشد؛ به آن معنا که میش های بارداری که بره های چندقلو دارند، نیاز به تغذیه بیشتری نسبت به یک قلوزاها دارند.

علاوه بر تغذیه مادر باید به تغذیه بره در هنگام تولد نیز توجه کرد. شیر آغوز (اولین شیری که بره دریافت می کند) به تنهایی یک منبع فوق العاده غنی برای بره است. اما بهتر است شیر آغوز را ازمایش کنید تا در صورت تامین نبودن مواد معدنی لازم آنها را برای بره تامین کنید.

معاینه و نگهداری بره پس از تولد

پس از تولد بره در اولین فرصت بند ناف را ضد عفونی کنید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود. پس از مصرف شیر آغوز توسط بر نیز سریعا توسط دامپزشک او را معاینه کنید. معاینه برای بره ای چندقلوی تازه متولد شده اهمیت بیشتری دارد. چرا که ممکن است یک یا چند بره کمی ضعیف تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشند. این کار نیز یکی از بهترین روش های کاهش مرگ و میر بره های شیری است.

دمای محیط را زیر نظر داشته باشید

همانطور که گفته شد، سرماخوردگی یکی از شایع ترین علل مرگ بره های شیری است. این موضوع تا یک پنجم از علت های مرگ بره در بسیاری از دامداری ها را به خود اختصاص داده است. اگر بره در زمستان متولد شده است، در کنترل و مناسب نگه داشتن دمای محیط حساسیت بیشتری به خرج دهید.

کاهش مرگ و میر بره های شیریکاهش مرگ و میر بره های شیری

دیگر روش های کاهش مرگ بره های شیری

  • بره های که در زمان تولد مادر خود را از دست می دهند باید توسط میش های دیگر نگهداری شوند. برای این منظور بره را در آغل میش های دیگر قرار دهید تا از او نگهداری کنید.
  • در زمان جابه جایی میش های باردار باید نهایت دقت را داشته باشید. در بسیاری از موارد علت مرگ بره های شیری، مرگ در رحم مادر به دلیل برخوردهای سخت فیزیکی است.
  • سعی کنید برای کنترل بهتر میش باردار او را در مکانی دور از گوسفندان دیگر نگهداری کنید.
  • همچنین تهیه مکانی جدا برای بره هایی که به صورت دستی باید تغذیه شوند بسیار مهم است. این شیر حتما باید به اندازه دمای بدن بره گرم شده باشد و از طریق سرشیشه بهداشتی به او خورانده شود.
  • گرفتن آزمایش خون از بره تازه متولد شده می تواند شما را نسبت به سلامت و نیازهای بره آگاه کرده و از ابتلا یا گسترش بیماری ها جلوگیری کند.
  • جیره نویسی برای سلامت و طول عمر بره هایی که کمی بزرگتر شده اند و در سن رشد قرار گرفته اند بسیار مهم است.
  • میش های جوان آغوز خوبی ندارند. برای تامین نیازهای بره های این میش ها حتما آغوز میش های مسن تر استفاده کرده و آن را به بره ها بخورانید.
  • واکسن های بره ها را بر طبق قواعد نگهداری به طور منظم تزریق کنید.
  • زمان از شیر گرفتن بره ها باید بر طبق اصول باشد و تغذیه جانشین مناسب نیاز های بره برای او در نظر گرفته شود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 1 از 5 (از 31 رای)