مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

آشنایی با بهترین زمان برای پشم چینی گوسفندان

07 خرداد ، 1401
مرکز خرید دام زنده

بهترین زمان برای پشم چینی گوسفندان امروزه در دامداری صنعتی و مدرن بسیار مهم است. این کار امروزه تبدیل به یک شغل حرفه ای و علمی تبدیل شده است که باید بر اساس اصولی خاص انجام شده تا هم پشم خوبی بدست امده و هم حیوان آسیب نبیند.

متاسفانه در گذشته و در دامداری سنتی پشم چینی به وسیله یک قیچی ساده انجام می شد. این کار نه تنها در زمان مشخص و صحیح که با شرایط خاصی انجام می گرفت. ناگفته پیداست که پشم با کیفیت تر و سود بیشتر از فروش آن منوط به پشم چینی صحیح است. در این مقاله از سایت دام زنده قصد داریم تا در مورد زمان مناسب برای پشم چینی توضیحاتی ارایه کنیم.

بهترین زمان برای پشم چینی گوسفندانبهترین زمان برای پشم چینی گوسفندان

چرا به پشم چینی گوسفندان نیاز است؟

یکی از منابع درآمد مهم برای هر دامدار و پرورش دهنده گوسفند، چیدن و فروختن پشم گوسفندانشان است. این کار به طور معمول دو بار در سال انجام می شود و سود خوبی از فروش پشم ها نصیب دامداران می شود. طبیعتا هر چه تعداد گوسفندان بیشتر بوده و پشم بیشتر و با کیفیت تری به دست آید، درآمد دامدار نیز بیشتر می شود.

پشم گوسفند در صنایع مختلفی کاربرد دارد که یکی از مهمترین آنها صنایع نساجی است. بخشی از پشم های تولیدی در در کشور ما نیز به کشور های دیگر صادر می شود. اما فواید پشم چینی فقط برای دامدار نیست.

پشم چینی گوسفندان چه مزایایی برای خود آنها دارد؟

به طور کلی پشم یک پوشش محافظتی برای گوسفند است که علاوه بر گرما و سرما از او در برابر ضربات و برخی خطرهای محیطی نیز محافظت می کند. اما افزایش میزان همین پشم می تواند باعث بروز مشکلاتی برای گوسفند شود. اگر دامدار در بهترین زمان برای پشم چینی گوسفندان اقدام نکند، گوسفند با مشکلات زیادی از جمله بیماری های پوستی و خارش مواجه می شود. در این شرایط گوسفند تلاش می کند مدام پشم های خود را به اشیا پیرامون خود بکشد تا خارش بدن او کم شود.

 اما مشکل دیگر در مورد پشم چینی نکردن به عرق کردن گوسفند و افزایش میزان بوی نامطبوع او بر می گردد. این بو می تواند بر شیر گوسفند نیز اثر بگذارد و باعث ایجاد بیماری در مصرف کنندگان شیر شود. اما موضوع دیگر اینکه پشم چینی نکردن می تواند باعث ریزش پشم در گوسفندان شود.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

پشم گوسفند در صنعت چه خواص و کاربردهایی دارد

تفاوت شیر گوسفندی و گاوی از نظر ویژگی و خواص آنها

هر آنچه باید از زمان و علت کم شدن شیردهی گوسفندان بدانید

بهترین زمان برای پشم چینی گوسفندان

بهترین زمان برای این منظور هنگام شروع فصلول گرم سال است. این یعنی اوایل بهار و اوایل تابستان زمان مناسب برای پشم چینی است. اما برخی دامداران سعی می کنند تا در شروع فصل بهار این کار را انجام ندهند. دلیل این موضوع به ناپایداری هوا و دمای هوا در اوایل فصل بهار بر می گردد.

سرمای احتمالی در اوایل بهار می تواند باعث سرما خوردگی و ضعیف شدن گوسفندان شود و حتی باعث مرگ آنها شود. البته پشم چینی در روزهای بسیار گرم سال نیز انجام نمی شود. زیرا همانطور که سرما بر سلامت گوسفندان اثر می گذارد،  پشم چینی در روزهای گرم تابستان هم ممکن است دام را دچار ضعف و گرمازدگی کند. پس چه زمانی برای پشم چینی گوسفندان مناسب است؟

مزایای پشم چینی گوسفندانمزایای پشم چینی گوسفندان

زمان پشم چینی گوسفندان به چه عواملی بستگی دارد؟

دامدار باید با شناخت کافی نسبت به دام خود و محیط پرورش آن نسبت به پشم چینی اقدام کند. یکی از عوامل تاثیر گذار در پشم چینی اب و هوای منطق دامداری است. برای مثال در مناطق سرد و کوهستانی دو بار در سال اقدام به پشم چینی می کنند. نژاد گوسفند نیز یکی دیگر از عوامل مهم است. همانطور که می دانیم نژاد های متفاوت گوسفند میزان تولید پشم مختلفی دارند. پس دامدار باید با شناخت میزان تولید پشم دام خود در زمان منسب نسبت به پشم چینی اقدام کند تا مشکلاتی برای دام و دامدار ایجاد نشود.

روش های پشم چینی گوسفندان چیست؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های مختلفی برای پشم چینی به وجود آمده است. البته هنوز از روش های سنتی نیز در بسیاری از دامداری های صنعتی استفاده می شود. در روش های سنتی به وسیله قیچی یا کاردهای مخصوص این کار را انجام می دهند و در روش های صنعتی نیز از دستگاه های مخصوص مثل دستگاه های برقی برای این کار استفاده می شود.

اگر سرمایه کافی برای خرید دستگاه های پشم زنی دارید توصیه می کنیم که آنها را تهیه کنید. پشم زنی با دستگاه های مخصوص می تواند باعث افزایش سرعت کار، کمتر اذیت شدن حیوان (زخم نشدن بدن) و کیفیت بالاتر پشم شود.

مراحل پشم زنی در گوسفندان چیست؟

برای پشم چینی ابتدا باید وسایل و ابزار مناسب را تهیه کنید. این ابزار شامل قیچی و کاردهای مخصوص پشم چینی و یا دستگاه برقی پشم چینی است. برای نگهداری و جمع آوری پشم ها نیز به چند کیسه نیاز دارید. لباس کار مناسب نیز شامل ماسک، چکمه و دستکش است.

پس از مشخص کردن بهترین زمان برای پشم چینی، تمام گله را در یک مکان جمع کنید. مکان خاصی را برای انجام عملیات پشم چینی در نظر گرفته و کار را شروع کنید. توجه داشته باشید که گوسفندان را قبل از پشم چینی شستشو دهید و اجازه دهید که پشم آنها به طور کامل خشک شود. چرا که پشم مرطوب پس از چیده شدن کیفیتش را از دست می دهد.

مراحل پشم زنی در گوسفندانمراحل پشم زنی در گوسفندان

برخی نکات در مورد پشم چینی و زمان پشم چینی

  • قبل از عملیات پشم چینی گوسفندان مریض را از گله جدا کنید؛ زیرا احتمال انتقال بیماری از طریق ابزار پشم چینی به گوسفندان دیگر وجود دارد.
  • چند ساعت قبل از پشم چینی به حیوان غذا ندهید تا با مشکلاتی در حین پشم چینی مواجه نشوید.
  • بهترین زمان برای پشم چینی گوسفندان، یک روز با دمای متعادل و آفتابی است.
  • حیوان را در زمان پشم چینی مهار کنید تا به خود و شما آسیب وارد نکند.
  • پشم چینی را بهتر است در فضایی سر بسته انجام دهید، اما توجه داشته باشید که باید تهویه هوای محیط را فراهم کنید.
در نهایت توجه به تامی اصول و قواعد و استفاده از یک فرد با تجربه در پشم چینی، سود شما را بیشتر کرده و از ضررهای مستقیم و غیرمستقیم برای شما جلوگیری می کند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)