مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

بهترین روش زایمان گاو و گوسفند

07 خرداد ، 1401
مرکز خرید دام زنده

بهترین روش زایمان گاو و گوسفند از موضوعات مهم در دامداری نوین محسوب می شود. روش های مختلفی برای زایمان گوسفند و گاو وجود دارد که هر کدام مزایای خود را دارد و برخی از روش ها نیز در شرایط خاصی استفاده می شوند.

امروزه در دامداری نوین دامداران با توجه به شرایط دام خود باید تصمیم بگیرند که از چه روشی برای زایمان گاو یا گوسفند استفاده کنند. اما به طور معمول تمامی حیوانات به شکل طبیعی زایمان خود را انجام می دهند. کدام روش برای زایمان دام بهتر است؟ فرایند زایمان در هر روش به چه شکل است؟ برای پاسخ این سوالات با ادامه این مطلب از مرکز خرید دام زنده همراه باشید.

بهترین روش زایمان گاو و گوسفندبهترین روش زایمان گاو و گوسفند

زایمان گاو و گوسفند به چه شکل است؟

برای تخمین زمان زایمان دام خود می توانید زمان جفت گیری را ثبت کنید تا پس از آن بتوانید زمان حدودی به دنیا آمدن عضو جدید دام خود را تخمین بزنید. ثبت تاریخ باعث می شود تا دامدار از قبل تدارکات لازم را برای زایمان محیا کند. گاوها و گوسفندان غالبا به شکل درازکش زایمان می کنند و فرآیند آن نیز با سفت و شل شدن رحم و تلاش های حیوان آغاز می شود. قبل از خارج شدن گوساله و بره کیسه ابی که نوزاد در آن قرار دارد پاره شده و آب از آن خارج می شود.

پس از اینکه پاهای بره یا گوساله مشاهده شد، دامداران به آرامی پای آنها را می کشند تا فرآیند زایمان سریعتر انجام شود. پس از به دنیا آمدن بره یا گوساله نیز باید سریعا شیر آغوز مادر را دوشید و آن را در اختیار نوزاد متولد شده قرار داد. اگر اولین تغذیه حیوان از شیر مادر مستقیما از پستان آو باشد بهتر است. اولین شیر مادر سرشار از مواد مغذی بوده که به رشد و نمو حیوان تازه متولد شده بسیار کمک می کند.

چه روشی برای زایمان گاو و گوسفند بهتر است؟

بهترین روش زایمان گاو و گوسفند زایمان به شکل طبیعی است. اما این موضوع به عواملی بستگی دارد. اگر بارداری گوسفند یا گاو بدون مشکل انجام شده باشد، حیوان در زایمان های قبلی خود دچار مشکل نشده باشد و یا در مراحل بارداری اختلالی وجود نداشته باشد، بهترین روش زایمان حیوان روش طبیعی است. اما در غیر این صورت بهتر است برای حفظ جان مادر و فرزند از روش های دیگری استفاده کرد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

بهترین قسمت گوشت گوسفند برای کباب

طرز شستن گوشت گوسفند، گوساله مرغ و ماهی

مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو

زایمان گاو و گوسفند چند روش دارد؟

بهترین روش و حالت برای زایمان هر دامی، روش زایمان طبیعی گاو است. ولی اگر به هر دلیلی مثل ضعف مادر و یا مرگ بره و گوساله قبل از به دنیا آمدن روبرو شویم، برای حفظ جان مادر باید طریق دیگری از زایمان را تدارک ببینیم. انقباضات رحمی در زمان زایمان طبیعی بسیار معمول است.

اما اگر مادر نتواند انقباضات رحمی داشته باشد، باید هورمون اکسی توسین را به مادر تزریق کرد تا رحم منقبض شود و زایمان به خوبی انجام شود. در وضعیت دیگر اگر گوساله یا بره در رحم مادر از بین رفته باشد، می توان از روش آمبریوتوم استفاده کرد.

در غیراینصورت مرگ جنین باعث تورم در داخل رحم شده و مرگ حیوان را به خطر می اندازد. اگر به دلایل گفته شده نتوان از راه زایمان طبیعی بره یا گوساله را به دنیا آورد، باید از روش سزارین استفاده کرد. در این روش محیط زایمان حیوان باید کاملا بهداشتی و بدون آلودگی باشد تا مادر و گوساله یا بره بدون مشکل به دنیا آمده و دچار بیماری نشوند.

روش های زایمان گاو و گوسفندروش های زایمان گاو و گوسفند

روش زایمان سزارین گاو و گوسفند در چه زمانی کاربرد دارد؟

انتخاب روش زایمان سزارین برای گاو و گوسفند به شرایط متفاوتی بستگی دارد. اگر حیوان مادر به دلایلی دچار زود زایی یا دیر زایی شود و یا اینکه لگن حیوان به دلیل تنگ یا باریک بودن توانایی نگهداری بره یا گوساله را نداشته باشد، باید هر چه سریع تر شرایط را برای زایمان سزارین گاو یا گوسفند فراهم کرد. اما این تنها دلایل انتخاب روش سزارین برای به دنیا آوردن بره یا گوساله نیست. از جمله شرایط یا دلایل دیگر برای انتخاب این روش باید به این موارد اشاره داشت:

  • درشت بودن جنین
  • مدفوع کردن جنین در رحم مادر
  • چاق بودن مادر
  • درشت بودن بیش از اندازه نوزاد
  • چند قلو بودن بره ها یا گوسفندان
  • بیش از اندازه جوان بودن مادر
  • عدم جایگیری درست جنین در رحم مادر و...

فرایند روش زایمان گوسفند به شکل سزارین

همانطور که گفته شد در شرایط خاصی بهترین روش برای زایمان گاو و گوسفند، سزارین است. این عمل بسیار مشابه با سزارین برای انسان انجام می شود. برش شکمی برای حیوان به سمت چپ بدن او می باشد. برای انجام اینکار حتما باید از حضور دامپزشک استفاده کرد.

ابتدا حیوان را باید بخوابانید و او را در شرایط فیزیکی مناسب برای زایمان قرار دهید. سپس به او بی حسی تزریق کنید. سعی کنید شرایطی ایجاد نشود تا مادر احساس ناامنی کند. پس از اینکه سمت چپ گوسفند برش داد شد، جنین را باید سریعا از رحم خارج کرد.

 پس از ضد عفونی کردن محل برش باید آن را فورا بخیه زد. عمل بخیه باید از پایین به بالا انجام شود. در ابتدا باید رحم و سپس عضلات خارجی شکم بخیه می خورند. در هنگام بخیه زدن رحم باید از روش لایه اول مبرت- لایه دوم کوشینگ استفاده نمود. پس از آن می توان صفاق را به عضله مستقیم و عرضی با روش بخیه ساده بخیه زد. در مرحله بعد عضله مورب داخلی را به مورب خارجی بخیه زده و در نهایت پوست را بخیه می زنند. در نهایت حتما باید آنتی بیوتیک تزریق شود تا بدن مادر در برابر عفونت ها و بیماری های احتمالی مقاوم شود.

انواع روش های زایمان گاو و گوسفندانواع روش های زایمان گاو و گوسفند

نکاتی در مورد بهترین روش زایمان گاو و گوسفند

اگر دامدار تازه کاری هستید، بهتر است بدانید که در بسیاری از موارد برای زایمان گوسفندان و گاوها مشکلی به وجود نمی اید. اما در هر صورت بهتر است شرایط را برای زایمان امن دام خود محیا کنید. گاو و گوسفند نیز یک موجود زنده هستند و در هنگام زایمان طبیعی یا سزارین احساس درد می کنند.

برای زایمان دام حتما از حضور افراد با تجربه استفاده کنید. در شرایطی که مشکلی وجود دارد و یا می خواهید از روش سزارین استفاده کنید، حضور دامپزشک ضروری است. مراحل زایمان حیوان سه تا شش ساعت و در برخی موارد تا 12 ساعت به طول می انجامد. در تمام دقایق بهتر است در کنار حیوان باشید تا به بهتر و سریعتر انجام شدن زایمان کمک کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)