مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

تعداد زایمان گوسفندان در طول سال چقدر است

15 فروردین ، 1401
مرکز خرید دام زنده

تعداد زایمان گوسفندان در طول سال یک موضوع مهم برای اکثر دامداران محسوب می شود. دلیل این موضوع را هم می توان به افزایش سود و درآمد دامدار مرتبط دانست. اما این میزان چقدر است؟ طبیعی است که تعداد زایمان هر گوسفند بستگی به عوامل مختلفی دارد.

این بارداری در فصل خاصی آغاز شده و با بارداری و زایش بره به پایان می رسد. راه های مختلفی برای افزایش تعداد زایمان در سال و همچنین روش های مصنوعی بارداری وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. با مرکز خرید دام زنده همراه باشید.

به طور طبیعی تعداد زایمان گوسفندان در طول سال چقدر است؟

هر چند هر نژاد از گوسفندان ممکن است تفاوت هایی از لحاظ بارداری و زایمان داشته باشد. اما به طور متوسط هر گوسفند در سال یکبار باردار شده و زایمان می کند. یعنی هر گوسفند ماده در طول یک سال می تواند یک بره به دنیا بیاورد. بره ماده در 6 الی 8 ماهگی به سن بلوغ می رسد و بره نر نیز در 4 الی 6 ماهگی سن بلوغ را طی می کند. بره ها پس از این سن قابلیت جفت گیری پیدا می کنند. پس از این سن دامداران باید شرایط مناسبی را برای جفت گیری و نگهداری از گوسفند آبستن فراهم کنند.

تعداد زایمان گوسفندان در طول سالتعداد زایمان گوسفندان در طول سال

راه های افزایش تعداد زایمان گوسفند در طول سال

فارق از اینکه دام شیرده باشد یا گوشتی، هر چه تعداد گوسفندان یک دامدار بیشتر باشد طبیعتا میزان درامد او نیز بیشتر می شود. تعداد دام بیشتر مساوی است با تولید فرآورده های لبنی و گوشت بیشتر. به همین دلیل دامداران تلاش می کنند تا علاوه بر تعداد زایمان طبیعی هر گوسفند (یعنی یکبار در طول سال) شرایط را برای تعداد دفعات بیشتر بارداری فراهم کنند.

یکی از راه های افزایش تعداد آبستنی گوسفند لقاح مصنوعی است. با استفاده از این روش می توان تعداد زایمان را تا یک و نیم برابر در سال افزایش داد. به عبارت دیگر با استفاده از لقاح مصنوعی و یک سری اقدامات تکمیلی دیگر می توان در طول 3 سال دو زایمان (و حتی بیشتر) از هر گوسفند ماده انتظار داشت. برای این کار دو را وجود دارد:

برنامه ریزی کردن برای سه زایمان گوسفند در سال

این روش باید به دقت و بر اساس زمان بندی دقیق و مشخص شد انجام شد. روش انجام کار به این شکل است که گوسفند ماده ای که به سن بلوغ رسیده است بعد از هر 7 الی 8 ماه تحت عمل جفت گیری قرار گیرد. اگر بتوان این کار را به شکل دقیق انجام داد به طور متوسط هر 8 ماه یک زایمان گوسفند خواهیم داشت.

دیگر مقالات پر بازدید ما را در این بخش دنبال نمایید

خواص و مضرات جگر گوسفندی و جگر گاو

مدت زمان نگهداری گوشت گوسفندی در فریزر

طبع گوشت گوسفند و گوساله بر اساس طب سنتی

استفاده از روش ASRI برای افزایش تعداد زایمان گوسفندان در طول سال

در این روش نیز می توان تعداد دو و نیم زایمان در طول دو سال را بدست آورد. برای استفاده از این روش گوسفندان در طول فصل بهار یکبار باردار خواهند شد. پس از به دنیا آوردن گوسفند جدید آنها را بار دیگر در ماه های آذر الی بهمن باردار می کنند. اگر گوسفندی به هر دلیلی شانس بارداری در بهار را از دست بدهد می توان تا شهریور ماه دوباره او را باردار کرد. البته در این روش نیاز است تا کمی هورمون برای گوسفندان استفاده شود.

عوامل موثر بر تعداد زایمان گوسفند در سال

علاوه بر زمان بندی دقیق و توجه به مراح بارورسازی و مراقبت از گوسفندان می توان عوامل دیگری را در باروری گوسفندان موثر دانست. این موارد شامل نکات زیر هستند:

  • معمولا میش و گوسفندانی که خیلی چاق یا لاغر هستند تعداد زایمان در سال کمتری دارند. گوسفندانی با وزن طبیعی بارور تر هستند.
  • تغذیه برای باروری دام بسیار مهم است. پیشنهاد می شود تا برای تغیه از فسیل خوراکی نیز استفاده کنید که نقش مهمی در زایمان گوسفندان دارد.
  • مرتع، بستر و خوراک خوب ر زمان سه هفته مانده به جفت گیری برای جلوگیری از چاقی دام مهم است.
  • تامین ویتامین های لازم به خصوص ویتامین های A و E به صورت کلی و البته 4 هفته قبل از باروری قابل توجه است.
  • تهیه بستر و دمای مناسب در کنار تغذیه می تواند بهترین نتیجه را برای افزایش تعداد زایمان گوسفندان در سال داشته باشد.
  • گوسفندانی که در 6 ماه قبل موفق به زایمان نشده اند باید توسط دامپزشک معاینه و در صورت نیاز توسط دامدار غربال گری شوند تا احتمال بارداری گل افزایش پیدا کند.

تاثیر مهم تغذیه در تعداد زایمان گوسفند

همانطور که می دانید بدن هر موجود زنده مواد لازم برای ادامه فعالیت، زنده ماندن و فعل و انفعالات شیمیایی را از طریق تغذیه خود جذب می کند. از این رو هم گوسفند نر و هم ماده برای افزایش قدرت باروری خود نیاز به تغذیه کامل و سالم دارند. اهمیت دیگر تغذیه صحیح به توانایی تامین مواد مغذی برای رشد و زنده ماندن جنین و افزایش میزان تخمک گذاری است. البته اگر قرار باشد گوسفند ماده ای هر چند ماه یک بار باردار شود باید به نقش گوسفند مادر در شیردهی به بره ها نیز یاد آور شد.

روش های تشخیص بارداری گوسفندان در یک سال

راه های مختلف سنتی و جدید برای تشخیص دادن باردار شدن گوسفندان وجود دارد. سونو گرافی یکی از بهترین و راحت ترین راه ها به این منظور است. اما روش های دیگر برای این کار عبارتند از: روش معاینه دستی، رادیو گرافی، لاپاراتومی دیواره شکم، تیسینگ، اندازه گیری هورمون ها مثل هورمون پروژسترون، عدم فحلی دوباره و... عدم برگشت به فحلی در طی 17 روز بعد از قوچ اندازی گله یکی از بهترین روش ها برای تشخیص دادن بارداری گوسفندان است. 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3/1 از 5 (از 38 رای)