مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

مهمترین نکات نگهداری دام در فصول سرد کدامند

01 اسفند ، 1400
مرکز خرید دام زنده

نکات نگهداری دام در فصول سرد سال بسیار مهم و قآبل توجه است. اگر در زمینه نگهداری و پرورش دام اعم از گوسفند، بز، گاو و... فعالیت دارید حتما می دانید که فصل زمستان از سخت ترین فصول سال برای نگهداری از دام است. از طرف دیگر نگهداری از دام و جلوگیری از ایجاد بیماری های مختلف نقش مهمی در فروش دام و سود بیشتر دارد. فراموش نکنید که دام نیز یک موجود زنده است و در زمستان نیاز به تغذیه و مراقبت ویژه دارد. در این مطلب دام اینجا به نکاتی می پردازیم که در نگهداری دام در زمستان لازم است. با ما همراه باشید.

نکات مهم نگهداری از دام در فصول سردنکات مهم نگهداری از دام در فصول سرد

عوامل مهم در مورد نگهداری دام در زمستان

موارد زیادی وجود دارد که دامداران باید در زمستان به آن توجه کنند. تغییرات آب و هوایی و بارش برف و باران باعث می شود تا نه تنها در زمینه خوراک که در مورد محل نگهداری نیز با دغدغه هایی مواجه شوید. از این رو توجه به ریزترین نکات نیز اهمیت ویژه ای می یآبد. در ادام تک تک این موارد را با هم بررسی می کنیم و اقدامات لازم به انجام قبل از فرارسیدن فصول سرد سال را معرفی می کنیم.

اهمیت آب برای نکات نگهداری دام در فصول سرد

بسیاری از دامداران اعتقاد دارند که درجه حرارت آب اهمیت چندانی برای گوسفندان و سایر احشام ندارد. اما این تصور کاملا غلط است. درجه حرارت آب برای دام بسیار مهم است. به عنوان دامدار اگر به دنبال سلامت گوسفندان خود و سودده ساختن آن هستید باید مراقب دمای آب خوراکی برای گوسفندان باشید.

آب محل نگهداری گوسفندان هرگز نباید یخ بزند. فراموش نکنید که علاوه بر تمیز و تازه بودن آب باید دمای آن نیز متعادل باشد تا گوسفند زنده بتوانند از آن مصرف کنند. اگر دمای آب پایین باشد و یا یخ زده باشد، دام علاقه ای به مصرف آن نخواهد داشت. این یکی از مهمترین نکات نگهداری از دام در فصول سرد است.

اگر می توانید از آب روان برای مصرف دام خود استفاده کنید کار راحت تری را در پیش دارید اما اگر از آبخوری هایی با آب راکد استفاده می کنید، باید حتما برای آن از آب گرم کن استفاده کنید تا دمای آب در حد مطلوب نگه داشته شود. اگر از گرمکن های نفتی یا برقی برای گرم کردن آب استفاده می کنید، توجه داشته باشید که سلامت آن ها را باید مدام مورد بررسی قرار دهید.

وجود مشکل در این گرم کن ها ممکن است جان گوسفندان (دام) شما را با خطر جدی مواجه کند. فراموش نکنید که اگر آب سالم، تمیز و بهداشتی در اختیار دام قرار ندهید نمی توانید انتظار سالم ماندن آنها را داشته باشید. اگر نمی توانید تجهیزات گرم نگه داشتن آب را تهییه کنید، آب را به صورت دستی گرم کنید.

عوامل مهم در نگهداری دام در فصل زمستانعوامل مهم در نگهداری دام در فصل زمستان

پناهگاه مناسب برای نگهداری دام در زمستان

علاوه بر آب حیوان باید در محل مناسبی نگهداری شود. این موضوع در زمستان اهمیت بیشتری پیدا می کند. اینکه چه دامی نگهداری می کنید هم بسیار مهم است پوشش بدن هر کدام از حیوانات متفاوت بوده و تآب آوری آنها در برآبر سرما نیز با هم فرق می کند.

حتی در بین نژادهای مختلف از هر حیوان نیز تفاوت هایی وجود دارد. اما به طور کلی محل نگهداری دام باید دمای مناسب و متعادل برای زندگی و سلامت دام داشته باشد. سعی کنید همیشه و یا حداقل یک دماسنج در محل نگهداری حیوانات نصب کنید و دما را بر طبق آن تنظیم کنید. وسیله گرمایشی را در جای امنی قرار دهید که با حرکت حیوانات خطری آن ها را تهدید نکند.

تهویه مناسب برای نگهداری گوسفندان در فصل سرد سال

اگر قصد ایجاد دمای مناسب را دارید، نمی توانید این کار را با بستن تمام دریچه های تهویه و جا به جایی هوا انجام دهید. وجود تهویه برای سلامت گوسفندان بسیار مهم است. اگر یکی از حیوانات دچار بیماری شود. در مکانی بدون تهویه هوا ممکن است دیگر حیوانات را نیز بیمار کند. محل نگهداری مناسب جایی است که بر روی سقف قطرات آب جمع نشده باشد. ضمنا به یاد داشته باشید که دام برای استراحت خود به بستری گرم و خشک نیاز دارد تا دچار بیماری نشود.

دیگر مقالات ما را در این بخش از وب سایت دام اینجا دنبال نمایید

بهترین روش برای نگهداری گوشت

آشنایی با کاربردها و مزایای کود گوسفندی

مدت زمان نگهداری گوشت گوسفندی در فریزر

تغذیه دام در فصول سرد سال

نیاز های تغذیه ای برای هر نوع دام متفاوت است اما در برخی موارد شباهت هایی به هم دارد. کمیت و کیفیت تغذیه هر دام در زمستان متفاوت است. به دلیل عدم رویش سبزی ها در زمستان امکان چرای حیوانات در مراتع وجود ندارد به همین منظور باید یا از علوفه خشک استفاده کنید و یا سایر خوراکی های مناسب برای دام را تهیه کنید. توجه داشته باشید که خوراک دام باید تمامی نیاز های حیوان را تامین کند این نیازها شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ریز مغذی هایی است که در غذای او باید وجود داشته باشد. تغذیه در تمامی طول سال برای دام بسیار مهم است اما اهمیت آن در زمستان دو چندان می شود.

تغذیه مناسب دام در فصل زمستانتغذیه مناسب دام در فصل زمستان

نگهداری دام در برابر بیماری ها در فصول سرد سال

یکی از نکات مهم نگهداری گوسفندان در زمستان مراقبت و حراست همیشگی از آنها در برابر بیماری ها است. شرایط زمستان با سایر فصل متفاوت است به دلیل بارش برف و باران در مسیر رفت و آمد و نگهداری حیوان ممن است گل و لای یا لجن جمع شود. این موضوع علاوه بر ایجاد مشکل در رفت و آمد می تواند باعث وجود برخی مشکلات دیگر و بیماری ها برای حیوان شود. دامدار باید مراقب باشد تا به محض مشاهد هر نوع عفونت، زخم سم و... سریعا نسبت به درمان آن به وسیله دامپزشک اقدام کند. احتمال وقوع آسیب ها در زمستان برای دام بسیار زیاد است.

برخی نکات دیگر برای نگهداری دام در پاییز و زمستان

مهمترین نکات برای دام در فصول سرد سال ارایه شد اما برخی نکات دیگر نیز قآبل توجه است. یکی از این نکات ضد عفونی کردن پشم حیوانات برای جلوگیری از نفوذ شپش ها و کنه ها به آن است. چرا که با سرد شدن هوا این موجودات ریز به قسمت های داخلی پشم نفوذ می کنند. کوتاه کردن سم ها نیز مهم است. این کار باعث می شود تا در صورت یخ زدگی زمین حیوان لیز نخورد و دچار شکستگی اسکلتی و یا بیماری های مربوط به سم نشود. در نهایت واکسیناسون نیز یکی از موارد مهمی است که قب از سر رسیدن فصل سرما باید از انجام آن اطمینان حاصل کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)