مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

انواع روغن حیوانی و فواید مصرف آن

01 اسفند ، 1400
مرکز خرید دام زنده

انواع روغن حیوانی در فرهنگ غذایی کشورهای مختلف از جمله ایران جایگاه ویژه ای داشته و طرفداران خاص خود را دارد. جالب است بدانید که یکی از معروف ترین روغن های حیوانی در کشور ما روغن کرمانشاهی است. روغن خوراکی معمولا یا منشایی گیاهی دارد و یا حیوانی.

از روغن خوراکی حیوانی برای سرخ کردن و پختن غذا و همچنین نگهداری مواد غذایی استفاده می شود. مصرف زیاد انواع روغن توصیه نمی شود اما بسیاری از پزشکان وجود آن را برای سلامتی انسان ضروری می دانند. با وب سایت مرکز دام زنده دام اینجا همراه باشید تا به معرفی انواع روغن حیوانی و فواید آن بپردازیم.

انواع روغن حیوانی و فواید هر یک از آنهاانواع روغن حیوانی و فواید هر یک از آنها

انواع روغن حیوانی کدام است؟

هر کدام از روغن های حیوانی عطر، طعم و خواص مخصوص به خود را دارد. انواع روغن از تفاوت منشا و نوع تهیه آن شناخته می شود. روغن حیوانی گوسفندی، روغن حیوانی گاوی، روغن دنبه، روغن شحم و... نمونه ای از انواع روغن های حیوانی محسوب می شوند.

این روغن ها با توجه به تفاوت ها حتی کاربرد های متفاوتی در پخت و پز و مصرف خوراکی دارند. روغن های حیوانی اگر به صورت بهداشتی تهیه و بسته بندی شوند از بسیاری از روغن های صنعتی سالم تر هستند. اگر به طب سنتی ایرانی علاقه مند هستید بهتر است بدانید که در طب سنتی مصرف روغن حیوانی گوسفندی بسیار توصیه شده است.

روغن زرد گوسفندی و فواید مصرف آن

در بین تمام روغن های حیوانی، روغن زرد گوسفندی شناخته شده تر و پر طرفدارتر است. این روغن طی چند مرحله از شیر گوسفند تهیه می شود. شاید یکی از دلایل معروف بودن این روغن عطر و طعم بی نظیر آن می باشد که آن را از سایر روغن ها متمایز کرده است. یکی از ویژگی های این روغن عدم فسادپذیری آن در محیط خارج از یخچال است.

این روغن حاوی ویتامین های A و E می باشد. از اثرات مطلوب مصرف آن نیز می توان به پاک سازی روده و سوزاندن چربی های مضر اشاره کرد. این روغن همچنین باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. از دیگر فواید مصرف روغن زرد گوسفندی می توان به کاهش غلظت خون اشاره کرد.

روغن حیوانی زرد گاوی و فواید مصرف آن

این روغن یکی از انواع روغن های حیوانی است که معمولا به عنوان سرخ کردنی از آن استفاده می شود. توصیه می شود در هنگام خرید این نوع روغن از اضافه نشدن مواد افزودنی به روغن اطمینان حاصل کنید. از این روغن علاوه بر مصرف خوراکی در زمینه درمانی نیز استفاده می شود. روغن حیوانی گاوی باعث بهبود فرآیند هضم و گوارش غذا می شود. این موضوع با افزایش ترشح اسید معده همراه بوده و در بلند مدت باعث لاغری و کاهش وزن خواهد شد.

روغن دنبه و خواص مصرف آن

روغن دنبه نیز یکی از انواع روغن های حیوانی است. این روغن از دنبه و چربی های بدن گوسفند پس از ذبح تهیه می شود. خواص این روغن نیز شامل آرامش اعصاب، بهبود درد های سیاتیکی و درد مفاصل، کمک به ایجاد وزن متناسب، کاهش کلسترول بد، دفع سموم بدن، کمک به طراوت و شادابی پوست بدن و... است.

آشنایی با انواع روغن حیوانیآشنایی با انواع روغن حیوانی

ارزش تغذیه ای انواع روغن حیوانی

روغن حیوانی از چربی تشکیل شده است اما شامل مواد مفید و مغذی نیز برای بدن انسان می باشد. روغن های حیوانی شامل ویتامین هایی نظیر  A ، E و D می باشد. فراموش نکنید که بدن ما برای عملکرد صحیح خود به جذب چربی نیز نیاز دارد. روغن ها دارای اسید های چرب امگا 3، برخی اسیدهای مفید و خواص آنتی اکسیدانی برای سلامتی انسان نیز هستند. در ادامه به بعضی خواص و فواید روغن حیوانی اشاره می کنیم.

روغن حیوانی باعث کاهش سطح آلرژی می شود

افراد زیادی هستند که به لاکتوز موجود در لبنیات واکنش های حساسیت زا نشان می دهند. این در حالی است که روغن های حیوانی فاقد لاکتوز بوده و افراد می توانند با خیال راحت از آن استفاده کرد از خواص آن بهره مند شده و از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری به عمل آورند.

روغن حیوانی به سلامت قلب کمک می کند!

شاید کمی متعجب شدید اما اشتباه نخوانده اید. قرار نیست تمامی روغن ها برای سلامتی شما مضر باشند. حتما شنیده اید که برای سلامتی قلب خود از روغن کمتری استفاده کنید. اما این شامل تمام انواع روغن نمی شود. درست است که زیاده روی در مصرف ر ماده غذایی زیان هایی به همراه دارد اما روغن حیوانی چربی های مفیدی دارد که اتفاقا به سلامت قلب کمک نیز می کند. امگا 3 می تواند کلسترول بدن شما را به تنهایی کاهش دهد.

با روغن حیوانی افزایش انرژی خواهید داشت

اسید های چرب موجود در روغن حیوانی برای بدن بسیار مفید هستند. این اسید ها توسط کبد جذب شده و برای تولید انرژی به کار می روند. بدن برای تولید انرژی به سوزاندن چربی نیاز دارد بنابراین با سوزاندن چربی های موجود در غذا با یک سری تغییرات شیمیایی در بدن این انرژی را بدست می آورد.

پر بازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

آشنایی با خواص و مضرات روغن دنبه

خواص و مضرات جگر گوسفندی و جگر گاو

پشم گوسفند در صنعت چه خواص و کاربردهایی دارد

سلامت دستگاه گوارش و ایمنی

روغن های حیوانی حاوی بوتریک اسید هستند. این ماده می تواند التهابات موجود در دستگاه گوارش را کاهش دهد. یکی از دلایل توصیه پزشکان به مصرف رون حیوانی تاثیر آن بر روع التهاباتی نظیر کولیت روده می باشد. این روغن ها می توانند یبوست را بر طرف کرده و به هضم غذا کمک کنند. عاوه بر این بوتریک اسید باعث تولید بیشتر لنفوسیت های T می شود که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

بهبود عملکرد چشم

این نیز یکی از فواید روغن حیوانی برای بدن ما می باشد. مقادیر قابل توجهی ویتامین A در روغن حیوانی وجود دارد که برای مراقبت از چشم بسیار مفید می باشد. فزون بر این کارتنویید ها آنتی اکسیدان هایی محلول در روغن حیوانی هستند که رادیکال های آزاد آسیب زننده به شبکی چشم را از بین می برند.

کمک به درمان گرفتگی بینی

گرفتگی های بینی انواع مختلفی دارد. اما در هر صورت این گرفتگی ها باعث سختی در تنفس و مشکلات جانبی دیگری نیز می شود. روغن حیوانی اینجا نیز به کمک شما خواهد آمد. شما با استعمال چند قطره روغن حیوانی گرم شده در بینی خود می توانید ره تنفس خود را باز کنید.

با انواع روغن حیوانی وزن خود را کاهش دهید!

این مورد هم کمی عجیب به نظر می رسد برخی افراد فکر می کنند که تمام انواع چربی ها باعث افزایش وزن انسان می شود. اما این برداشت صحیح نیست. بدن برای ادامه فعالیت خود به درشت مغذی هایی مثل پروتئین، کربوهیدرات و چربی ها نیاز دارد. روغن حیوانی نیز همانطور که بارها تا اینجا گفته شد حاوی مقادیر قابل توجهی چربی مفید برای بدن انسان می باشد. استفاده به انداز از روغن حیوانی و حذف روغن های صنعتی و ناخالص می تواند انرژی لازم را برای شما تامین کرده و شما را از شر چربی های زاید بدن نجات دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3/5 از 5 (از 32 رای)
امیر
1401/04/19

عالی بود