مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

چگونه از وزن واقعی گوسفند اطمینان پیدا کنیم

22 آذر ، 1400
مرکز خرید دام زنده

متاسفانه امروزه از راه های مختلفی اقدام به بالا بردن وزن گوسفند زنده می کنند که برخی از آنها نیز اصولی و صحیح نیستند. نحوه اطمینان از وزن واقعی گوسفند راه های خاصی دارد که در این متن به آنها خواهیم پرداخت تا در صورتی که برای خرید اقدام کرده باشید، بتوانید وزن درست آن را تشخیص دهید و بدانید که هر نژاد باید دارای چه وزنی باشد.

وزن گوسفند زنده عامل تعیین قیمت

به طور کلی در زمان خرید و فروش گوسفند زنده، متوسط وزن دام بسیار اهمیت پیدا می کند و هرچه وزن آن بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش خواهد داشت. همین امر نیز متاسفانه باعث شده تا برخی از فروشندگان دام زنده دست به راه هایی غیر اخلاقی برای زیاد نشان دادن وزن دام خود بزنند. البته باید توجه داشته باشید که وزن گوسفند زنده بر اساس نژاد و جنس آن متغیر خواهد بود.

برخی از فروشندگان در زمان فروش گوسفند زنده کارهایی مانند دادن نمک به گوسفند و یا بستن خروجی ادرار گوسفند انجام می دهند که باعث بالا رفتن وزن گوسفند می شود و در نتیجه سود حاصل از فروش نیز بالا می رود اما این وزن واقعی نیست. نحوه اطمینان از وزن واقعی گوسفندان از طرق مختلفی صورت می گیرد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

وزن واقعی گوسفندان و تاثیر آن در قیمتوزن واقعی گوسفندان و تاثیر آن در قیمت

نحوه اطمینان از وزن واقعی گوسفند با توجه به ستون مهره ها

نحوه اطمینان از وزن واقعی گوسفند از راه های مختلفی صورت می گیرد که یکی از آنها بررسی زائده هایی است که در کنار مهره های کمر این حیوان قرار گرفته است که با کمک آنها می توانیم هم از سلامت حیوان مطمئن شویم و هم وزن اصلی و واقعی را پیدا کنیم.

نحوه اطمینان از وزن واقعی گوسفند از راه تشخیص تیپ گوسفند

گوسفندان را به تیپ های مختلف طبقه بندی می کنند. این طبقه بندی از 0 تا 5 می باشد. حال اگر گوسفندی در تیپ صفر قرار داشته باشد بدین معناست که این حیوان بسیار لاغر است و شاید تازه بیماری آن بهبود یافته و میزان لاغری آنها تا اندازه ای است که ستون مهره های حیوان به راحتی دیده می شود:

  • گوسفندان تیپ یک حیواناتی هستند که ستون مهره های آنها بسیار واضح و قابل لمس است و این به دلیل لاغری بیش از اندازه آنها می باشد. حیواناتی که در این دسته قرار می گیرند هیچ چربی و یا گوشتی در ستون مهره های خود ندارند.
  • گوسفندان تیپ دو دارای چربی بسیار کمی در ستون مهره های خود هستند و این بخش از بدن آنها دارای عرضی صاف و مقدار کمی گردی می باشد.
  • گوسفندان گروه تیپ سه در ستون مهره های خود دارای زائده های صاف و گردی هستند و دور عضله هایی که در این بخش قرار گرفته را چربی پوشانده است.
  • گوسفندان تیپ چهار به نسبت سایر گروه ها چاق هستند و نمی توان زائده عرضی واقع در پشت گوسفند را لمس کرد. لایه بزرگی که از چربی تشکیل شده نیز بر روی عضله کمر حیوان وجود دارد و عضله کمر آنها بزرگ می باشد.
  • گوسفندان تیپ پنجم در واقع گوسفندانی هستند که از لحاظ ظاهری نیز بسیار چاق هستند و در بخش کمر آنها به هیچ عنوان زائده عرضی را نمی توان لمس کرد و عضلات قرار گرفته در کمر این حیوانات بسیار بزرگ می باشد.

پس می بینیم که اگر تیپ بندی های گوسفندان را به خوبی بشناسیم و با آن و خصوصیات آن آشنایی داشته باشیم، می توانیم در زمان خرید وزن واقعی آن را حدس بزنیم. پس توجه به تیپ گوسفند می تواند یکی از راه های نحوه اطمینان از وزن واقعی گوسفند در زمان خرید باشد.

عوامل مهم در تعیین وزن انواع گوسفندعوامل مهم در تعیین وزن انواع گوسفند

وزن گوسفند زنده از نژاد ایرانی

همانطور که گفته شد، نحوه اطمینان از وزن واقعی گوسفند از طرق مختلفی صورت می گیرد که یکی از این راه ها داشتن اطلاع کامل از جدولی است که برای گوسفندان با نژاد ایرانی وجود دارد. در این جدول وزن گوسفند ایرانی با تفکیک نژاد و نوع و سن آن نوشته شده که شما می توانید در زمان خرید به آن مراجعه کرده و با اطمینان خاطر خرید نمایید.

یکی از راه های مطمئن برای تشخیص وزن گوسفند از طریق ستون مهره ها

حتی در صورتی که فروشنده دام زنده از راه های مختلف وزنی غیر واقعی را برای شما مشخص نماید باز هم می توانید برای درستی آن به ستون مهره های دام توجه کرده و آنها را از طریق لمس کردن تفکیک نمایید. چاقی و لاغری ستون مهره ها و قابل دید بودن و تیزی آنها و همچنین وجود چربی در این ناحیه یکی از راه ها و نحوه اطمینان از وزن واقعی گوسفند خواهد بود.

وزن گوسفند زنده را بر چه اساسی می توان تعیین کرد؟

در کشور ما 27 نژاد گوسفند وجود دارد که نحوه اطمینان از وزن واقعی گوسفند را می توان از همین راه نیز دانست. رده وزنی این نژادهای مختلف ایرانی در حدود 30 تا 100 کیلوگرم می توان دانست.

به طور مثال می توان به:

  • گوسفند افشاری با جنسیت نر و سن 6 ماه در حدود 36 کیلوگرم و ماده آن با همین سن در حدود 33 کیلوگرم
  • نژاد سنگسری در سن 6 ماهگی و جنسیت نر در حدود 25 کیلوگرم و ماده آن در حدود 23 کیلوگرم می باشد.
  • نژاد کردی با جنسیت نر در حدود 31 کیلوگرم و ماده آن 29 کیلوگرم
  • گوسفند نژاد زندی در 6 ماهگی در صورت نر بودن 45 کیلو و ماده آن 30 کیلوگرم وزن دارد.
  • گوسفند فراهانی نر در 6 ماهگی دارای وزن 28 و ماده آن 27 کیلوگرم می باشد.

اینها چند نمونه از نژاد های گوسفندان ایرانی هستند که با دانستن این جدول و وزن تقریبی آنها می توان از آن به عنوان نحوه اطمینان از وزن واقعی گوسفند در زمان خرید استفاده کرد. برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص قیمت گوسفند زنده با کیفیت می توانید به وب سایت مرکز خرید دام زنده (www.daminja.com) مراجعه کرده یا با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید تا اطلاعات کامل را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

تعیین وزن گوسفند در نژادهای مختلفتعیین وزن گوسفند در نژادهای مختلف

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3 از 5 (از 32 رای)