مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

هر آنچه باید از زمان و علت کم شدن شیردهی گوسفندان بدانید

22 آذر ، 1400
مرکز خرید دام زنده

محافظت از استخوان ها با رساندن کلسیم از طریق مصرف روزانه شیر و سایر لبنیات صورت می گیرد. برخی از دامداران گوسفندان را تنها به منظور شیردهی از آنها پرورش می دهند اما زمان و علت کم شدن شیردهی گوسفندان، گاهی وقت ها در کار آنها مشکل به وجود می آورد. دانستن اینکه دلایل کاهش شیردهی گوسفندان از چیست موجب می شود به دنبال راه حل آن باشند. اگر قصد دارید از طریق پرورش گوسفندان و شیردهی از آن ها سود خوبی بدست آورید، خواندن این مطلب می تواند کمک بزرگی به شما کند با ما همراه باشید. 

آشنایی با انواع گوسفند شیرده

برخی از دامداران گوسفندان را به منظور استفاده از گوشت، برخی دیگر به منظور استفاده از پشم و برخی دیگر به منظور استفاده از شیر، آنها را پرورش می دهند. اگر شما هم قصد دارید از گوسفندان شیرده پرورش دهید نیاز است به چند نمونه عالی از گوسفندان شیرده آشنا شوید.

  • یکی از بهترین نمونه های گوسفند شیرده، گوسفند آواسی است که علاوه بر شیر فراوان از پشم خوبی نیز برخوردار می باشد و بیشتر در کشور ترکیه، لبنان، سوریه و .... پرورش داده می شود.

  • نوع دیگری از گوسفندان شیرده که بسیار شیر خوش طعمی دارد گوسفند باسکو می باشد که بیشتر در کشور فرانسه مورد پرورش قرار می گیرد.

  • نوع دیگر از گوسفندان که علاوه بر شیر از چربی بالایی برخوردار می باشد و بیشتر در کشور ایتالیا پرورش داده می شود گوسفند bovec می باشد.

  • یکی از محبوب ترین گوسفندان در دنیا که میزان شیردهی بالایی نسبت به دیگر گوسفندان دارد گوسفند chios است که در لبنان پرورش داده می شود.

آشنایی با انواع گوسفند شیردهآشنایی با انواع گوسفند شیرده

زمان و علت کم شدن شیردهی گوسفندان

آیا می دانید زمان و علت کم شدن شیردهی گوسفندان از چیست؟ اگر شما هم با مشکل کم شدن شیردهی گوسفندان مواجه شده اید لازم است به چند مورد از زمان و علت کم شدن شیردهی گوسفندان که به آن خواهیم پرداخت توجه کنید:

  • از مهمترین دلایل کاهش شیردهی در گوسفندان وجود انگل داخلی در بدن آنها می باشد.

  • کم بودن آب برای آشامیدن گوسفندان

  • کمبود برخی از ویتامین های ضروری در افزایش شیردهی مخصوصا ویتامین ب 12

  • کم دادن جیره غذایی به گوسفندان

  • خوردن بیش از اندازه نشاسته، غلات، چربی ها و ... باعث کاهش شیردهی خواهد شد.

  • مسمومیت غذایی با مصرف مواد شیمیایی

  • به وجود آمدن برخی از مشکلات هورمونی

  • و در برخی مواقع ورم پستان بالینی نیز باعث کاهش شیردهی خواهد شد.

دیگر مقالات مرکز خرید دام زنده را در این بخش دنبال نمایید

تفاوت شیر گوسفندی و گاوی از نظر ویژگی و خواص آنها

آشنایی با خواص قلم گاو و گوسفند

روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری

راه های افزایش شیردهی در گوسفندان را بدانید

اکنون که از زمان و علت کم شدن شیردهی گوسفندان آشنا شدید، زمان آن است که با مواردی که بیان خواهیم کرد اقدام به حل مشکل خود کنید:

  • اهمیت به تغذیه دام را هرگز فراموش نکنید، تغذیه دام علاوه بر علوفه و آب باید از مواد معدنی، پروتئینی و فسفر باشد تا شیردهی خوبی داشته باشد.

  • سعی کنید انرژی لازم به گوسفندان را از طریق یونجه و دانه ها فراهم کنید.

  • با توجه به نژاد گوسفندی که پرورش می دهید، تغذیه آن را فراهم کنید.

  • به طور منظم گوسفندان را با مراجعه به دامپزشکی ها از هرگونه انگل و ورم پستانی محافظت کنید.

  • با توجه به نوع ویتامین و مکمل های که دامپزشک تجویز می کند می توانید میزان شیردهی گوسفندان را بالا ببرید.

  • محیطی که گوسفندان در آن پرورش داده میشوند را به طور مرتب از نظر رطوبت و دما چک کنید.

زمان و دلایل کم شدن شیر گوسفندانزمان و دلایل کم شدن شیر گوسفندان

زمان مناسب شیردهی گوسفندان

زمان مناسب شیردهی در گوسفندان با توجه به نژاد آن ها با هم متفاوت می باشد. به طور کلی در بره های نژاد شیرده پس از بالغ شدن قادر به شیردهی می باشند. در بیشتر گوسفندان شیرده پس از تولد بره خود قادر به شیردهی تا 15 هفته در 24 ساعت می باشند. به طور کلی هر دامدار با توجه به نژاد گوسفندی که پرورش می دهد بهترین زمان مناسب شیردهی گوسفند خود را میداند و با توجه به آن برنامه ریزی می کند. بهترین راه برای دانستن زمان شیردهی گوسفندان، کسب اطلاعات کافی از نوع نژاد آن ها می باشد.

روش های شیردوشی گوسفندان

به طور کلی از دو روش برای شیر دوشی گوسفندان استفاده می شود که یک روش به صورت دستی و روش دیگر با استفاده از شیردوش می باشد. اما نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که کدام روش نتیجه بهتری در میزان شیردهی گوسفندان دارد. توصیه می شود برای افزایش شیردهی در گوسفندان با توجه به نژاد آن ها از یک دامپزشک مشورت بگیرد تا بازدهی بالایی داشته باشد زیرا عدم آگاهی از نحوه شیردوشی می تواند در زمان و علت کم شدن شیردهی گوسفندان تاثیر داشته باشد.

از دیگر نکات مهم در زمان شیردوشی گوسفندان حفظ بهداشت در زمان شیر دوشی می باشد. شیردوشی گوسفندان چه با استفاده از دست و یا دستگاه لازم است قبل از شیر دوشیدن دست ها و دستگاه را کاملا ضدعفونی کنید. علاوه بر ضد عفونی دست ها و دستگاه های شیردوشی از شستن و ضدعفونی کردن پستان گوسفند قبل و بعد از دوشیدن شیر غافل نشوید.

زمان مناسب شیردهی گوسفندانزمان مناسب شیردهی گوسفندان

سخن پایانی

در ابتدای این مطلب به چند مورد از زمان و علت کم شدن شیردهی گوسفندان اشاره کردیم که رعایت هر کدام از این موارد می تواند به افزایش شیردهی گوسفندان کمک زیادی کند. توجه به نژاد گوسفندان نیز در زمان و علت کم شدن شیردهی گوسفندان می تواند در حل مشکل کم شدن شیر گوسفندان کمک بسیاری کند. به طور کلی حفظ محیط پاکیزه و سالم و توجه به تغذیه سالم همراه با ویتامین ها و مواد معدنی و سلامت گوسفندان در بالا بردن شیردهی گوسفندان تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)