مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

سن مناسب برای ذبح گوسفند چقدر است

27 مهر ، 1400
مرکز خرید دام زنده

در ایران و بیشتر کشور های جهان گوشت گوسفند به عنوان یکی از منابع مهم پروتئین مورد مصرف قرار می گیرد و همچنین خرید گوسفند آماده ذبح نیز در بعضی مناطق رواج دارد، بیشتر برای نذورات و قربانی کردن انجام می دهند که تشخیص سن مناسب برای ذبح گوسفند کاری دشوار تلقی می شود و در کشور ما و در دین ما، ذبح گوسفند بسیار رواج دارد و گفته شده که  گوسفندان بالغ ویژگی های گوسفند آماده ذبح را دارا می باشند ولی با این حال ما نمی توانیم سن مناسب برای ذبح گوسفند را به صورت دقیق مشخص کنیم.

خرید گوسفند آماده ذبح

اگر قصد خرید گوسفند آماده ذبح دارید، حتما از جای مطمئن خرید کنید به دلیل اینکه اگر گوشت گوسفند دارای بیماری باشد به سلامت شما لطمه وارد می کند و همچنین برخی سودجویان برای پول بیشتر دست به هرکاری زد و سعی  بر افزایش وزن گوسفند از راه هایی که برای سلامت گوشت گوسفند مضر است انجام می دهند و یا ممکن است پس از خریداری، گوسفند تلف شود و یا سن مناسب برای ذبح گوسفند را به شما اطلاع نمی دهند و گوشتی نامرغوب تحویل شما می دهند.

پس بهتر است به اماکنی که موازین بهداشتی را رعایت می کنند و دام هایشان ویژگی های گوسفند آماده ذبح را دارند و از سلامت کامل برخوردار هستند، خرید کنید. برخی از این اماکن سودجو برای جلوگیری از مرگ و میر دام به فروش و ذبح دام های بیمار می پردازند و سلامت شما را به خطر می اندازند.

خرید گوسفند آماده ذبح

خرید گوسفند آماده ذبح

سن مناسب برای ذبح گوسفند از نظر کیفیت گوشت

سن گوسفند و گوشت آن، دسته بندی های مختلفی دارد برای مثال: گوشت بره، گوسفندی که زیر یک سال سن داشته باشد، بره می باشد و گوشت نازک و ظریف و خوشمزه تری دارد. گوشت هاگست، این گوسفند از بره بزرگتر است ولی از گوسفندان بزرگ و بالغ کوچکترند و میزان چربی بیشتری از بره دارند و گوشت گوسفند بالغ، گوشت دیر پز تری دارد و چربی آن نیز بیشتر می باشد و در این سن بیشتر گوسفندان کشتار می شوند. در دین ما نیز بهترین سن مناسب برای ذبح گوسفند باید دو سال باشد.

سن مناسب برای ذبح گوسفند از نظر کیفیت گوشت

سن مناسب برای ذبح گوسفند از نظر کیفیت گوشت

مطالب مرتبط دیگر از وبسایت فروش گوسفند زنده را در ادامه بخوانید:

اجزای حرام گوسفند کدامند؟

روش های درمان یبوست در دام زنده

نحوه انجام دباغی پوست گوسفندی

تشخیص سن مناسب برای ذبح گوسفند توسط دامداران

به طور دقیق نمی توان  به این پرسش که بهترین سن گوسفند آماده ذبح چقدر است، پاسخ داد و نیازمند تجربه و دانش کافی است. گله دارها معمولا به نکاتی برای فرستادن گوسفند به کشتارگاه، دقت می کنند که از جمله سن مناسب برای ذبح گوسفند است و در درجه اول گوسفندانی که دیگر توانایی تولید مثل ندارند را انتخاب می نمایند و در درجه دوم گوسفند های نر، که توانایی کافی برای ادامه زندگی را ندارند انتخاب می کنند.

تشخیص سن مناسب برای ذبح گوسفند توسط دامداران

تشخیص سن مناسب برای ذبح گوسفند توسط دامداران

ویژگی های گوسفند آماده ذبح

یکی از مهمترین ویژگی های گوسفند آماده ذبح که تاثیر مستقیم بر کیفیت گوشت می گذارد، کم سن بودن گوسفند، سرحال بودن و چابک بودن آن است. ویژگی بعدی، توجه به غذا گوسفند است و هر چه تغذیه گوسفند سالم باشد تاثیر مثبت بر روی کیفیت گوشت می گذارد. آخرین مرحله برای گوسفند آماده ذبح، چکاپ سلامت گوسفند است که توسط وزارتخانه به صورت ماهیانه چک می شود.

اگر گوسفندها در مراکز غیر مجاز و غیر رسمی و خارج از معیار های بهداشتی، رشد و پرورش یابند، دچار بیماری های زیادی می شود و این دام داران دچار ضرر مالی فراوان می شوند و به دنبال وارد کردن این گوشت ها به بازار می شوند که باعث خسارات جبران ناپذیری برای خانواده هایی که آنها را خریداری می کنند، می شود. بنابر این باید به سلامت دام و کشتار آن توجه زیادی بکنیم و از مراکز معتبر خرید نماییم.

ویژگی های گوسفند آماده ذبح

ویژگی های گوسفند آماده ذبح

وزن گوسفند آماده ذبح

در ایران برای گوشت گوسفندان بسته به نوع نژاد آنها و رسیدن سن مناسب برای ذبح گوسفند، نحوه زیست و نگهداری آنها، وزن متغیری دارند و نژاد گوسفندان در مقدار وزن آنها بی تاثیر نخواهد بود. وزن گوسفندان کوچک تقریبا سی کیلو گرم و گوسفندان بزرگ تا پنجاه کیلو گرم می باشد و پنجاه درصد از وزن آنها را گوشت تشکیل می دهد و مابقی  آن را روده، پوست و غیره را شامل می شود.

اگر گوسفند در شرایط خوب و ایده آل رشد و نمو کند و از نظر بهداشت و تغذیه و نوع پرورش و نگهداری در حد قابل قبولی باشد، در پانزده ماهگی حداکثر وزن را بدست می آورد و کیفیت علوفه و غذا دام اثر مستقیم در وزن گیری گوسفند دارد و وزن گوسفند به مقدار زیادی افزایش می یابد و این تاثیر بر روی محصولات دیگر نیز مثل شیر و پشم گوسفند نیز نمایان می شود.

وزن گوسفند آماده ذبح

وزن گوسفند آماده ذبح

نحوه ذبح شرعی گوسفند

کشتن گوسفند به طریق گفته شده در دین اسلام را ذبح می گویند در ذبح اسلامی ما ملزم به رعایت مواردی هستیم از جمله اینکه باید اینکار بدست یک مسلمان انجام شود، قبل از شروع ذبح بسم الله بگوید، سن مناسب برای ذبح گوسفند فرا رسیده باشد، تیغه چاقو باید کاملا برنده باشد و بریدن سر گوسفند از قسمت رگ ها و شریان های حیوان شروع شود و تا زمانی که کاملا جان نداده است، سر حیوان جدا نشود و در زمان کشتار دو رگ کنار حلقوم و مری باید کاملا قطع شود و اگر این کار درست انجام نشود لختگی خون باعث ایجاد خون مردگی در بافت و ماهیچه و گوشت حیوان می شود.

وقتی قصد خرید گوسفند برای ذبح دارید باید نکاتی را مد نظر قرار دهید، از جمله کیفیت گوشت، سلامت دام ، قیمت مناسب توجه داشته باشید که گوسفندها در فصل های مختلف در شرایط و موقعیت های مختلف قرار دارند. اگر گوسفند از نژاد گوشتی باشند بهترین گزینه برای ذبح هستند. اگر مردم در اعیاد، نذورات و عروسی گوسفند ذبح می کنند حتما به باردار نبودن گوسفند توجه کرده و بیشتر از گوسفند نر استفاده کنند که این کار بخاطر اینکه وزن گوسفند نر از ماده بیشتر است، بهتر می باشد ولی گوسفندان نر در فصل جفت گیری کمی افت وزن دارند که باید توجه داشته باشید زمان خرید دو ماه قبل از فصل جفت گیری می باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 33 رای)
Nima
1401/04/17

گوسفند زبان بسته را نکشید! هیچ حیوانی نمی گوید بیایید من را بکشید و گوشت من را بخورید.مگر نه این است که با زور باید حیوان را به کشتارگاه ببرید.این نشان از تلاش آنها برای بقا و زندگی هست. حیوانات هم مانند انسان ها حق زندگی دارند. لطفا لحظه ای اندیشه کنید و از خرافات و جهل دوری بجویید.