مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

اجزای حرام گوسفند کدامند؟

18 خرداد ، 1400
مرکز خرید دام زنده

خوردن کدام اعضای گوسفند حرام است؟ آیا پاسخ این سوال را به طور کامل می دانید ؟ شاید بار ها با سوالاتی این چنین از فقها و علمای دین پاسخ درست را خواسته ایم و به دنبال پاسخی کامل و دقیق هستیم، برای یافتن پاسخ خوردن کدام اعضای گوسفند حرام است؟ با ما همراه شوید.

خوردن گوشت گوسفند و نظریه های دینی

گوشت گوسفند یکی از گوشت های لذیذ و پر خاصیت می باشد که مصرف آن از نظر دین اسلام کاملا" حلال می باشد. اما در شرایطی همه گوشت گوسفند حرام می شود، به طور مثال اگر گوسفند توسط فرد نامسلمان ذبح شده باشد و یا گوسفند مردار ذبح شود، خوردن گوشت آن جایز نیست و حرام می باشد .در حالت اول چون شخص کافر رسم ذبح مسلمان ها را به جا نمی آورد و در حالت دوم چون فرضیه های بر مردن گوسفند مانند مریضی و یا لخته شدن خون در بدن آن به دلیل کوفته شدن و ... وجود دارد  و باعث آسیب رساندن به سلامتی می شود، خود گوشت گوسفند حرام است. اما اعضای خاص در بدن گوسفند وجود دارد که خوردن آنها به طور کامل و همیشگی حرام می باشد.

گوسفند زنده

گوسفند زنده

خوردن کدام اعضای گوسفند حرام است؟ (دلیل شرعی)

شاید برخی از افراد نظریه های اسلام و عالمان را درباره خوردن بخش های مختلف بدن گوسفند نپذیرند و یا بخواهند به چالش بکشند .در واقع هر قسمت از بدن گوسفند که توسط عالمان و اسلام حرام شده است، یا دارای نجاست می باشد و یا برای سلامتی به شدت مضر است ، هیچ کدام از بخش های تمیز و مفید برای بدن انسان حرام و یا مکروه نشده است. بهتر است به جای قضاوت نظریات صحیح، نظریات علمی ثابت شده را نیز مطالعه کرد تا به حقانیت شرع درباره ی اعضای حرام و حلال بدن گوسفند پی برد.

دنبلان گوسفند

اعضای حرام گوسفند

خوردن کدام اعضای گوسفند حرام است؟( نام اعضای حرام بدن گوسفند)

گوشت گوسفند سرشار از ویتامین ها، پروتئین و هزاران مواد مغذی می باشد که مصرف آن برای بدن تا حدی ضروری بوده و بسیاری از نیاز ها را رفع می کند.اما برخی از اعضای گوسفند حرام می باشند و خوردن آنها از نظر سلامتی و بهداشتی باعث آسیب به بدن می شود، اگر شما از مرجع تقلید خود بپرسید خوردن کدام اعضای گوسفند حرام است؟ او دقیقا موارد زیر را به شما می گوید.

  • خون روان گوسفند ( خوردن خونی که از بدن گوسفند جاری شده حرام می باشد )
  • حدقه ی چشم (قسمت سفیدی و مردمک چشم گوسفند)
  • مرکز مغز( مرکز مغز ذره ای ریز مانند نخود است که در وسط مغز قرار دارد.)
  • دنبلان( بیضهی گوسفند که محل تجمع مایع منی می باشد.)
  • آلت گوسفند نر( آلت حیوان به علت نجاست ناشی از خروج مایع منی و ادرار حرام می باشد .)
  • فرج گوسفند ماده( آلت تناسلی نر و ماده به دلیل نجاست های مذکور حرام است .)
  • طحال( حاوی سموم بدن)
  • مثانه( محل تجمع و دفع ادرار)
  • زهره دان( همان کیسه صفری می باشد که مواد سمی بدن در آن ذخیره می شود.)
  • نخاع( تشکیل مایع منی )
  • غده ها( تمامی غده ها به دلیل بافت چربی و مضر و تجمع لخته خونی حرام هستند)
  • بخش میانی سم

همانطور که مشاهده می نمایید بیشتر بخش های داخلی که حاوی نجاست یا مواد سمی می باشند حرام شده و کاملا" منطقی است که از خوردن این بخش ها صرف نظر کرد.

مطالب بیشتر ما را از دست ندهید

مغز گوسفند

مغز گوسفند

ذکر نکات مهم درباره اعضای حرام گوسفند

همانطور که می دانید، زهره دان همان کیسه ی صفرا می باشد، دنبلان یا همان بیضه محل جمع شدن منی حیوان است، آلات تناسلی که با آنها دخول صورت می گیرد ، مثانه که محتوی ادرار حیوان را دارد. پس اگر جدا از دین اسلام و شرع به صورت علمی و منطقی به این موضوع نگاه کنیم، خوردن این بخش های کثیف و پر از میکروب و ویروس و سم، تنها باعث ضربه زدن به سیستم ایمنی بدن و بروز انواع بیماری ها و عفونت های شدید می شود در مصرف کننده می شود ف این عفونت ها گاها" از راه پوست و گاها" به صورت عفونت در خون نمایان می شوند که ممکن است تب و لرز و حتی بیماری های خطرناک تر را به دنبال داشته باشند.پس اگر در پاسخ به سوال خوردن کدام اعضای گوسفند حرام است؟ این جواب ها را شنیده ایم، با توجه به دلایل علمی کاملا" به اثبات حقانیت شرع می رسیم.

چشم گوسفند

چشم گوسفند

ضرر خوردن اعضای حرام بدن گوسفند

در پاسخ به سوال متداول " خوردن کدام اعضای گوسفند حرام است؟" جواب های دقیق و کافی را یافتیم و علت حرام شدن آن از نظر شرع را بیان کردیم. حال به مبحث علمی حرام شدن این بخش ها می پردازیم. برای مثال در دنبلان حیوان باکتری به نام بروسلا وجود دارد که قابل انتقال به انسان و از انسان به انسان و یا حیوان دیگری می باشد. بروسلا عامل اصلی بیماری بروسلوز و یا همان تب مالت می باشد. همانطور که می دانید تب مالت یک بیماری عفونی خطرناک است که می تواند ماه ها و سال ها در بدن انسان ریشه بدواند و حتی در مواردی باعث مرگ فرد شود. پس از مصرف دنبلان مواد آندروژنی آن در روده و یا معده به سلول های ساده تبدیل می شوند و با ورود به خون باعث بروز بیماری های عفونی مانند تب مالت می شوند.

اجزای گوسفند 

اجزای گوسفند

حکم خوردن خوردن اعضای حرام گوسفند

امام خمینی (ره) با توجه به پرسش " خوردن کدام اعضای گوسفند حرام است؟ " توضیح المسائل که مسئله 2496 می باشد فرموده است که دنبلان یکی از اعضای حرام، حیوان حلال گوشت می باشد، همچنین در تحریرالوسیله نیز به آن اشاره شده است. امام علی (ع) نیز خطاب به قصابان فرموده است که دنبلان حرام می باشد و از قرار دادن آن در بساط خود و خرید و فروش گوسفند زنده آن بپرهیزید، پس اگر از شما پرسیده شد خوردن کدام اعضای گوسفند حرام است؟ می توانید با استناد به علم و همچنین احادیث و روایات بزرگان پاسخ درست را با دلیل منطقی بیان کنید.

قطعا" برای هر چیز حرامی حکمی در نظر گرفته می شود، باید کفاره یا مجازات آن پرداخت شود، تعیین کردن حکم خوردن بخش های حرام بدن گوسفندان عالمان دین می باشند که در صورت مرتکب شدن همچین عمل اشتباهی می توانید با دفتر های مراجع تقلید تماس بگیرید و سوال های خود را بپرسید. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 3/1 از 5 (از 39 رای)