مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

رایج ترین بیماری ها در بین بره ها چیست

01 شهریور ، 1401
مرکز خرید دام زنده

رایج ترین بیماری های بره ها را باید بیماری های عفونی دانست که از بدو تولد تا زمان بلوغ ممکن است باعث مرگ آنها شود. بعضی از این بیماری ها از دام به دام و از دام به انسان قابل انتقال می باشند. بنابراین نه تنها باید به خوبی از بره پیش از تولد تا رسیدن به شرایط پایدار و سالم بعد از تولد حمایت کرد، بلکه باید مراقب عوامل محیطی دیگر بود تا بیماری ها از سایر دام ها به بره و یا بالعکس منتقل نشود.

این مطلب از سایت فروش گوسفند زنده دام اینجا قصد دارد تا شایع ترین بیماری بره ها را به دامداران معرفی کند تا بتوانید گوسفندان خود را در سلامت کامل نگهداری کنید. 

رایج ترین بیماری ها در بین بره هارایج ترین بیماری ها در بین بره ها

رایج ترین بیماری ها در بین بره ها چیست؟

غالب بیماری هایی که بره ها به آن مبتلا می شوند، بیماری هایی هستند که در بین گوسفندان بالغ نیز وجود دارد. اما بره ها به دلیل ضعف قوا و توان بدنی ضعیف در بدو تولد، آسیب پذیرتر از گوسفندان هستند و احتمال مرگ آنها بالاتر است. البته بیماری هایی نیز وجود دارند که بیشتر در بین بره ها دیده می شوند.

طیف وسیعی از این بیماری ها برای بره ها وجود دارند اما معروف ترین نوع آنها شامل لنگش، زبان آبی، سرماخوردگی، آبسه یا پاسوز، بروسلوز، سیاه زخم، آبله، ذات الریه، تب برفکی، کرم معده، انتروتوکسمی، اسکورز، آنتراکس، تب مالت و... است. 

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

درمان سرماخوردگی بره شیری

فضای نگهداری گوسفندان

از بین بردن مگس در دامداری

آنتروتوکسمی

آنتروتوکسمی از انواع بیماری بره ها است است که اکثر دامدارها حداقل یکبار با آن مواجه شده اند. اگر این بیماری خطرناک به موقع درمان نشود ظرف چند روز باعث مرگ حیوان می شود. در این بیماری نوعی باکتری در روده های بره به وجود می آید که باعث پرخوری او می شود.

معمولا سبک رژیم غذایی نقش مهمی در ابتلا به این بیماری رایج در بین بره ها و گوسفندان دارد. تشنج، عدم تعادل در راه رفتن، گیجی، پرخوری شدید و... از علایم این بیماری می باشد. بهترین راه مقابله با این بیماری واکسیناسیون مادر پیش از تولد و بره پس از تولد است. 

کرم معده بره ها

یکی از معمول ترین نوع انگل در بره ها کرم های معده است. کرم های معده وزن بره را کاهش داده و آن را بی ثبات می کنند. علایم این بیماری چندان واضح نمی باشد. اما یکی از نشانه های آن خشک شدن خلط های بینی و دهان است. همچنین رنگ چشم حیوان ممکن است کم رنگ شود. برای پیشگیری از این بیماری بره های کوچک بهتر است همیشه وزن گوسفند خود را کنترل کنید.

بیماری کرم معده در بره هابیماری کرم معده در بره ها

آرتریت در بره ها

یکی از رایج ترین بیماری ها در بین بره ها آرتریت است. آرتریت یا تورم مفصل در بند ناف بره به وجود می آید. برای درمان آرتریت بره نیز استفاده از آنتی بیوتیک توصیه می شود. آرتریت یک بیماری عفونی است و معمولا بره هایی به آن دچار می شوند که در مکانی سربسته به دنیا آمده و نگهداری می شوند. برای پیشگیری باید مدام بند ناف حیوان را ضد عفونی کرد.

سرماخوردگی بره ها

یکی از انواع بیماری بره های کوچک سرماخوردگی است. بیماری که به نام سرماخوردگی گوسفندان شناخته می شود، از طریق نوعی مگس منتقل می شود. برای درمان این بیماری اما نیاز به واکسیناسیون نیست داروهایی وجود دارد که اسن بیماری را درمان می کند. 

سرماخوردگی در بره هاسرماخوردگی در بره ها

بیماری آبسه پا بره ها

آبسه پا در بین بره ها و گوسفندان بسیار رایج است. دلایل مختلفی برای این بیماری وجود دارد که مشکل در نهاده ها و خوراک دام یکی از آنهاست. ابسه یک بیماری عفونی است که باعث آبسه و ورم پا در گوسفندان می شود. استفاده از پمادهای مخصوص باعث ابسه نرم شود.

پس از مهیا شدن شرایط، با انتقال بره به مکانی خشک و تمیز و ضد عفونی کردن محل می توان با یک برش چرک و عفونت موجود در آبسه را تخلیه کرد و برای جلوگیری از عقونت دوباره از ضد ویروس و باکتری ها استفاده نمود.  

اسهال بره ها

یکی از رایج ترین بیماری ها در بره ها اسهال است. چند باکتری تیپ سی باعث ابتلا به این بیماری هستند. برای پیشگیری از اسهال بره ها مصرف کافی اب توصیه می شود. اسهال اگر از نوع باکتریایی باشد می توان با استفاده از آنتی بیوتیک ها، خوراندن بیشتر مایعات به بره و الکترولیت ها درمان شود. البته مصرف بیش از اندازه شیر هم می تواند باعث ایجاد اسهال شود. برای پیشگیری از اسهال های ناشی از تیپ سی باید از واکسن استفاده کرد. 

بیماری اسهال در بین بره هابیماری اسهال در بین بره ها

منگوانسفالیت

یکی از انواع بیماری بره تازه متولد شده منگوانسفالیت است. این بیماری از طریق تنفس گوسفندان و همچنین از راه مخاط دهان به دام منتقل می شود. بنابراین هر چه این بیماری سریع تر تشخیص داده شده و درمان شود امکان سرایت به سایر اعضای دام کمتر خواهد بود.

از اولین علایم ابتلای این بیماری در بره ها باید به ورم کردن چشم ها، اختلال در حرکت حیوان و عدم تعادل کافی پا اشاره داشته باشیم. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری باید واکسیناسیون انجام شود. اما برای درمان نیز راه حل هایی وجود دارد و بهتر است از دامپزشک برای آن کمک بگیرید.

بیماری بره لرزان

بیماری بره های لرزان هم یکی از انواع بیماری بره ها شناخته می شود. این بیماری با نام مرزی یا هیپو میلیونوژنز نیز شناخته می شود که یک بیماری عفونی است. لرزش سر و گردن، حرکات نامتعارف بدن، رشد نامناسب، اسهال، تعداد تنفس بالا و... است. این بیماری نیز با واکسیناسیون قابل پیشگیری است و بهتر است برای جلوگیری از عدم ابتلای سایر گوسفندان برنامه واکسیناسیون را از قبل در نظر داشته باشید. 

کمبود سلنیوم از رایج ترین بیماری ها در بره ها

از رایج ترین بیماری ها در بین بره ها کمبود سلنیوم است که عوارض مهمی برای گوسفند خواهد داشت. در بره های یک تا سه ماهه خشکی پاها دیده می شود که باعث خشک راه رفتن و قوز کردن کمر می شود. بره بیشتر بر روی جناغ سینه خود می خوابد.

این بیماری باعث برخی تغییرات در اندام ها و عضلات و به خصوص در قلب حیوان می شود. برای درمان باید هر چه سریع تر مواد حاوی سلنیوم را به رژیم غذایی بره ها اضافه کرد تا کمبود آن جبران شود. عدم رسیدگی فوری به این بیماری ممکن است عوارض جدی برای گوسفند داشته باشد و یا باعث مرگ زود هنگام بره شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)