مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

طرز تهیه حلیم با گوشت گوسفندی

11 تیر ، 1401
مرکز خرید دام زنده

طرز تهیه حلیم با گوشت گوسفندی اصلا کار سختی نیست، فقط باید مراحل تهیه این غذای لذیذ و خوشمزه به نوبت طی شوند. حلیم از آن دست غذاهای سنتی است که بین ایرانیان بسیار پر طرفدار است. این غذا در فرهنگ ایرانی یکی از غذاهای مورد استفاده به عنوان نذری ها، خصوصا در ماه مبارک رمضان نیز شناخته می شود.

جالب است بدانید که حلیم علاوه بر گوشت گوسفندی، با گوشت بوقلمون و مرغ نیز طبخ می شود؛ اما مراحل پخت آن کاملا مشابه است. برای آشنایی کامل با طرز تهیه یک حلیم خوشمزه با گوشت گوسفندی، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب از سایت خرید گوسفند زنده دام اینجا همراه ما باشید.

نحوه درست کردن حلیم با گوشت گوسفندینحوه درست کردن حلیم با گوشت گوسفندی

مواد لازم برای تهیه حلیم با گوشت گوسفندی برای 4 نفر

برای پخت حلیم برای 4 نفر حداقل به مدت زمان 2 الی 3 ساعت برای آماده سازی مواد اولیه نیاز دارید. برای پخت کامل غذا نیز حداقل 4 ساعت باید صبر کنید و لازم است بدانید که هر 100 گرم حلیم تازه با گوشت گوسفندی، حدود 190 کالری برای بدن تامین می کند. مواد لازم برای یک قابلمه حلیم خوشمزه برای 4 نفر شامل موارد زیر است:

  • گندم پوست گرفته شده: 300 گرم
  • گوشت ران، سردست یا ماهیچه گوسفندی: 300 گرم
  • پیاز: 1 عدد متوسط
  • زردچوبه و نمک: هر کدام 1 قاشق چایخوری
  • روغن یا کره: به میزان لازم
  • آب: دو لیوان
  • شکر و دارچین: به میزان دلخواه
  • نمک: 1 قاشق چای خوری

توجه داشته باشید که برای پخت حلیم برای افراد بیشتر، نیاز دارید که به نسبت بر اساس میزان گفته شده، مواد اولیه را افزایش دهید.

مرحله اول در طرز تهیه حلیم با گوشت گوسفندی

شروع عملیات تهیه این غذا با خیساندن گندم ها آغاز می شود. گندم ها باید پنج الی شش ساعت قبل از شروع پخت در آب خیسانده شوند. در زمان های گذشته اول گندم ها را می پختند و پس از آن پوست آنها را جدا می کردند. ولی این روزها گندم های پوست کنده شده در بازار وجود دارند و به راحتی می توان از آنها استفاده کرد. تهیه حلیم با گندم پرک نیز امکان پذیر است. توجه داشته باشید که هر چه مدت زمان خیساندن بیشتر باشد، گندم ها بهتر می پزند.

پر بازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت گوسفندی چگونه است؟

آشنایی با روش های طعم دار کردن گوشت گوسفندی

بهترین قسمت گوشت گوساله و گاو برای استیک کدام است؟

مرحله دوم پخت حلیم با گوشت گوسفندی

پیازها را بدون اینکه ریز کنید (ممکن است به گوشت بچسبند) پوس کنده و داخل قابلمه بیاندازید. گوشت ها را نیز به چند تکه تقسیم کنید و داخل قابلمه بریزید. دو تا سه لیوان آب به آنها اضافه کنید و قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به آرامی پخته شود. در حین پخت گوشت ها، در قابلمه ای دیگر گندم هایی که خیس خورده اند را با چند لیوان آب بر روی یک شعله گاز قرار دهید. توجه داشته باشید که شعله را زیاد نکنید و اجازه دهید گوشت و گندم به آرامی پخته شوند.

مرحله سوم در پخت حلیم برای 4 نفر

پخت آرام گندم باید تا جایی انجام شود که گندم ها کاملا پخته و پوره شوند. در فرایند پخت گندم ها باید مدام به قابلمه سر بزنید تا به کف قابلمه نچسبند. هر بار با ملاقه گندم ها را هم بزنید و در صورتی که آب آن خشک شده است، کمی آب به محتویات درون قابلمه اضافه کنید.

گندم ها باید آنقدر با آب بر روی شعله ی ملایم پخته شوند که تبدیل به یک مایع غلیظ شوند. در همین حین اگر گوشت ها پخته شده اند، آنها را کنار بگذارید تا سرد شوند. پس از اینکه مایع غلیظ گندم به وجود آمد، گوشت ها را به دقت ریش ریش کنید و درون قابلمه گندم ها بریزید.

مراحل تهیه حلیم با گوشت گوسفندیمراحل تهیه حلیم با گوشت گوسفندی

مرحله چهارم از طرز تهیه حلیم با گوشت گوسفندی

گام بعدی هم زدن حلیم است. در این مرحله باید حلیم را مرتب بر روی شعله ی گاز هم بزنید تا خوب غلیظ شود. هم زدن هم به ترکیب بهتر مواد کمک می کند و هم مانع چسبیدن آن به کف قابلمه می شود. این موضوع علاوه بر این باعث تهیه حلیم کشدار نیز می شود.

توجه کنید که حلیم نباید خیلی غلیظ یا خیلی رقیق باشد، بنابراین سعی کنید که غلظت آن را مدام کنترل کنید. اگر حلیم خیلی غلیظ شد بهتر است در این مرحله آب گوشتی که در آن گوشت را پخته بودید به آن اضافه کنید. همچنین می توانید از عصاره های گوشت آماده نیز استفاده کنید.

مرحله آخر در پخت حلیم با گوشت بوقلمون یا گوسفند

هر چه زمان پخت آرام تر باشد حلیم شما اصطلاحا جا افتاده تر می شود. اما پس از اینکه احساس کردید پخت به خوبی انجام شده است، باید حلیم را بکوبید! این کار باعث می شود تا برخی دانه های گندم که خوب پخته و له نشده اند در این مرحله له شوند.

سرو حلیم با نمک یا شکر انجام شود؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که حلیم را با شکر می خورند یا با نمک؟ این موضوع کاملا وابستگی به ذائقه شما دارد. گرچه در دستور پخت این غذای خوشمزه بیشتر به شکر اشاره شده است اما برخی علاقه ای به شیرینی این غذا ندارند و ترجیح می دهند که از نمک استفاده کنند. افرادی که رژیم دارند بهتر است از نمک استفاده کنند. قبل از سرو، کمی روغن یا کره ذوب شده به حلیم اضافه کنید و در هنگام سرو کردن نیز می توانید بر روی آن دارچین، کنجد سفید و کمی پودر نارگیل اضافه کنید.

طرز تهیه حلیم با گوشت گوسفندیطرز تهیه حلیم با گوشت گوسفندی

چند نکته مهم در طرز تهیه حلیم با گوشت و بلغور گندم

  • حلیم از ریشه حلم می آید که به معنای صبوری و بردباری است. پس در مراحل پخت حلیم گوشت با بلغور صبور باشید.
  • برای درست کردن حلیم، ظروف مسی یا روی بهترین گزینه ها هستند.
  • هر چه مقدار گوشت بیشتر باشد، حلیم غلیظ و خوش طعم تر می شود.
  • آبی که گندم در آن خیسانده شده را به غذا اضافه نکنید چون این آب باعث ترش شدن غذا می شود.
  • اجازه ندهید تا گندم ها سرد شوند و سپس گوشت را اضافه کنید.
  • حلیم با گوشت کوب برقی خوب بزنید تا هم گوشت و هم گندم ها به خوبی له شوند.
  • در صورت نیاز به اضافه کردن آب حین پخت، از آب جوش استفاه کنید.
برای داشتن یک حلیم یک دست تر بهتر است آن را پس از پخت کامل و قبل از اضافه کردن گوشت از صافی رد کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)